Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Växellådor och motorer

Växellådor och motorer

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Växellådor och motorer

Inläggav Berra » 2007-05-15 19:06

Har just lyft ur b20n för renovering och eventuellt lite trimning, och har dessutom fått tag på en b230a motor. för att få b230n att passa mot m40 så måste jag ju ha den otroligt obilliga och ovanliga sprängkåpan som sitter i -75orna.

Så min tanke gick vidare till att jag kanske byter växellåda om jag ändå sätter mig i att byta motor, men så vitt jag vet så är både m47 och m46an större än m40n och min fråga är då, ryms den växellådan i kardantunneln eller måste jag göra några stora ingrepp för att få plats med den?

min andra tanke är annars att jag måste rakställa b230n för att få den att passa mot m40, men då måste jag förlänga bromsservon, flytta batteriet och fixa ett nytt insug då jag antar att luften och såsen inte tycker om att färdas uppåt på väg in till förbränningen.

Någon som har några andra tips eller förslag på detta lilla projekt jag har?

// Berra
Berra

Re: Växellådor och motorer

Inläggav Rogge » 2007-05-15 21:42

Berra skrev:Har just lyft ur b20n för renovering och eventuellt lite trimning, och har dessutom fått tag på en b230a motor. för att få b230n att passa mot m40 så måste jag ju ha den otroligt obilliga och ovanliga sprängkåpan som sitter i -75orna.

b230in är ingen vidare motor för jättre trim, iaf inte mellan -85 o -89 pga klena stakar o lågfriktion osv.. (trots detta bygger jag på ett block från -85 :roll: ) men du behöver ingen speciell sprängkåpa för att få den att passa mot M40in, den passar aldeles utmärkt, fast den blir rakställd.. (som du själv skriver nedan)
Berra skrev:
Så min tanke gick vidare till att jag kanske byter växellåda om jag ändå sätter mig i att byta motor, men så vitt jag vet så är både m47 och m46an större än m40n och min fråga är då, ryms den växellådan i kardantunneln eller måste jag göra några stora ingrepp för att få plats med den?

vad har du för årsmodell på din 140? har du kortspak så ska lådan passa utan problem.. med långspak så passar dom dåligt.
Berra skrev:
min andra tanke är annars att jag måste rakställa b230n för att få den att passa mot m40, men då måste jag förlänga bromsservon, flytta batteriet och fixa ett nytt insug då jag antar att luften och såsen inte tycker om att färdas uppåt på väg in till förbränningen.

Någon som har några andra tips eller förslag på detta lilla projekt jag har?

// Berra

är motorn snedställd så klarar sig bromsservot om du du har K-jet insuget, där kommer luften in underifrån.. men det insuget har inte hål för spridare, vilket gör att du antingen måste ha en topp med spridarhål, eller bygga om insuget..

låter som ett skoj projekt, har funderingar på ungefär det samma, vet dock inte om jag ska rakställa o flytta servot, eller leta kåpa/montera M46 o snedställa.
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav Berra » 2007-05-15 22:31

jo, såg att jag uttryckte mig lite klumpigt med det där om det passar på sprängkåpan eller ej, visst passar det men det blir rak/sne ställt beroende på kåpa.

Jag har en -74 så då ska alltså en nyare låda funka fint menar du? isåfall kanske det är likabra att leta reda på en m47/m46 låda med tillhörande kardan och stoppa dit.

Motorn är en b230A motorn, dvs nånslags förgasar insprutning så jag antar att det där med rakställning inte skulle bli bra. visst går det att byta mot ett par fina weber förgasare också, men det säger min ekonomi ifrån. blir nog bara nåt kambyte tror jag. Detta är ju bara att ha nånting att köra med medans jag håller på att iordningställa b20n.

Har hört om en kille som kör en sneställd b23 med b20 tråg och oljepump för att få det att passa mot framvagnsbalken, kan det vara en bra ide? eller ska man försöka sig på att trycka ner den med orginaltråg, eller korta tråget? för att annars ska den nog gå ner med standard motorfästen har jag hört, dock inte testat själv. Nån som vet?

låter som ett skoj projekt, har funderingar på ungefär det samma, vet dock inte om jag ska rakställa o flytta servot, eller leta kåpa/montera M46 o snedställa.

Du behöver väl ingen speciell kåpa mellan en b23 och en m46 för att få lådan att bli rak som m40, eftersom det är väl kåpan mellan m20/m46 som är lite vriden? eller fattar jag allt hel fel?

som sagt, tips å trix eller egna idéer mottages gärna :)

// Berra
Berra

Inläggav Hasse63 » 2007-05-16 16:35

M47 är inte en så hållbar låda, då är en M46 bättre att satsa på.

Att hitta en felfri M47 på en bilskrot är inte lätt.

Nu kommer säkert några att säga att \"den håller i min bil\", men det gjorde den inte i min trots att den var renoverad. Har en B23E 126 hk i min.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Re:

Inläggav Amarace » 2007-05-16 17:17

Hasse63 skrev:M47 är inte en så hållbar låda, då är en M46 bättre att satsa på.
Att hitta en felfri M47 på en bilskrot är inte lätt.

Nu kommer säkert några att säga att "den håller i min bil", men det gjorde den inte i min trots att den var renoverad. Har en B23E 126 hk i min.

Oftast är det som tar död på en M47 att det körs med för lite olja, man ska överfylla dom lite så håller dom bättre.

Den jag har i 242:an har gått 51000 mil :) (o i en 244 jag har så har den gått 48000 mil) Men helt klart är en M46 en bättre låda.
Amarace

Inläggav Berra » 2007-05-16 17:54

hur som haver kommer jag inte kör med någon värsting effekt till att börja med iaf, så lådan spelar nog ingen roll... jag känner en som sitter på 3 m47or så högst troligt blir det en sådan.. speciellt nu när jag vet att det passar i tunneln.

ingen som vet något angående hur bra en b230 passar i en 140? äre mer än tråg som måste ändras när man sneställer?

// Berra
Berra

Inläggav Amarace » 2007-05-16 18:25

Ändra tråg när du snedställer? Det är nog balken du får banka in eller svetsa en liten införsäkning i, vad skulle du annars byta till för tråg som fungerar snedställt?

Generatorn lär du få flytta på då ja ha för mig den tar i hjälpstyrarmen, motorfästen får du fixa, annars är det bara småpill som främre avgasrör, byta gasvajer, lite el m.m.
Amarace

Inläggav Hasse63 » 2007-05-16 21:57

:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Re:

Inläggav Rogge » 2007-05-17 22:23

Berra skrev:
Jag har en -74 så då ska alltså en nyare låda funka fint menar du? isåfall kanske det är likabra att leta reda på en m47/m46 låda med tillhörande kardan och stoppa dit.

Du behöver väl ingen speciell kåpa mellan en b23 och en m46 för att få lådan att bli rak som m40, eftersom det är väl kåpan mellan m20/m46 som är lite vriden? eller fattar jag allt hel fel?

// Berra

ja det ska den göra, enligt folket på sävarturbo :) jag testar nog i veckan o återkommer :)

M47 körde jag slut på med standard 230A (112hk/190Nm) M46an är bättre

nej det är sant, men jag funderar på om jag ska rakställa motorn eller inte, alltså rakställd med M40 eller snedställd med M46
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav Berra » 2007-05-20 23:28

Amarace: Jo eller korta b23tråget en bit så ska det också passa har jag fått för mig, känns så skaligt att börja slå sönder bilen ;)

läs på den här tråden:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... g&start=15

han har b20tråg å pump på sin sneställda b23a med turbo, tycker ju att en sån borde vara ännu mera kräsen på sånt, eller?

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=

här har Mattias skrivit vad han använt...

angående generatorn så stämmer det nog att jag måste flytta på den, men det lär ju inte vara allt för bökigt.

sen Angående motorfästerna så har jag läst mig till att det ska fungera med b23ans orginal fästen för att sneställa den, även det har den dära Mattias Wikberg använt sig av, alltså b23 på motorn å standard på framvagnsbalken.

passade ju på att ta det främre röret från 240n som jag skrotade så det kanske går att modda dig med enkla knep.

har även eventuellt en m46 på g också, och kanske en m47a.

blev dock lite stillastående med mitt lilla projekt då jag fick en akutkörning till kristiansand och därefter var å hälsa på några vänner i ume å använde pappas bil som jag råkade dra av handbromswiren på, så det blev prio ett att byta. Men att fundera på nästa steg i rätt riktning är väl en del av processen antar jag :)

// Berra
Berra

Inläggav Berra » 2007-05-24 11:22

nu har jag kommit lite längre, efter att fått lite guidning av en polare som håller på med samma, fast han ska sätta ner en hottad fk i sin.

sneställning: b20 tråget ska tydligen funka jättebra, om man svetsar skvalpplåtar i det, sen kan man köra med orginal oljepump.. ska tydligen passa fick jag för mig. då ska det inte vara några problem med olje trycket. Dessutom så passar den bakom framvagnsbalken. eventuellt kan jag få flytta på bromsservot, men troligen inte.

Men nu lyckades jag ju klämma långfingret på högerhanden, lika stor som en chorizo å knappt rörbart, så skruvande blir det inte så mycket mer av på ett tag.

Men jag funderar på om jag ska bjuda till på ett kam byte på b230n, funderar på k-kamen, antar att h-kammen inte är så lätt att få tag på, eller kanske en a-kam eller d-kam. nån som kan vad för olika karaktär i nörmare drag det blir av dessa kammar? kan på ett ungefär, men roligare å se om man har rätt ;)

// Berra
Berra

Inläggav Berra » 2007-06-06 18:41

har fått tag på en d-kam, är det någon som vet ifall den är som k-kamen fast drar mer på lägre varv? eller hur ligger det till, nån som vet vad den lyfter och duration?

// Berra
Berra

Inläggav Berra » 2007-10-03 00:37

nu vare längesen det vart något skrivet här, har varit mycket nu på sistona.. börjat plugga igen och flyttat å bestyr med lägenheter å skit...

Stackars volvon har fått stått och det har inte blivit så mycket mer gjort än att jag bytt kam å lite annat småpill på den nya motorn (b230A)..

har kommit på en fråga angående funderingen på växellådor.. hur löser jag det här med hastighetsmätare om jag nu byter låda? till en m47/m46?

// Berra
Berra

Återgå till Trimmat/ombyggt