Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 a-traktor årsmodell 1973. Dubbla växellådor?

Volvo 142 a-traktor årsmodell 1973. Dubbla växellådor?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Volvo 142 a-traktor årsmodell 1973. Dubbla växellådor?

Postby Freddie » 2010-11-07 02:05

Hej! Jag vet inte om ni kan så speciellt mycket om just 142 a-traktorer. Men man vet ju aldrig. Jag ska troligtvis köpa mig en volvo 142 reggad som a-traktor i mon. Men den har ombesiktning. Så jag måste sätta upp dubbla växellådor. Och vad jag vet så sitter det m40 på 73ans modell. Kan man sätta dit en m40 låda till? Och så undrar jag om det är svårt att få tag i delar till 142? Ny grill skulle jag vilja få tag i, framblinker (ett måste) och eventuellt en framruta.

(kanske skulle postat denna på nåt a-traktor forum. Men det är bara massa okunniga folk där. Såna som bara bryr sig om vem som har störst baslåda)

Tack å hej! /Freddie 13 år ifrån Habo, Jönköping.
Freddie

Re: Volvo 142 a-traktor årsmodell 1973. Dubbla växellådor?

Postby Hasse63 » 2010-11-07 09:50

Finns gått om delar till 140-serien. De finns på alla små/normala skrotar medan de allra "största" kan pressa bort "skrotet" för de tar sån plats... men ring runt och hör...

Hur man sätter dit dubbla vxl finns beskrivet i en manual som är utlaggd på internet, såg den för ca ett år sen...tänkte spara den men det blev aldrig av... så goggla så hittar du den säkert :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby örby » 2010-11-07 11:26

Kolla in epatraktor.org dom har koll på allt om epa/a-traktorer.
örby

Postby Epsi » 2010-11-07 12:41

Att montera dubbla m40 är så att säga standard på traktorerna, att tänka på är att du måste ha en mycket välbyggd jigg för att hålla de båda växellådorna i linje, annars kommer den bakre lådan rensa kugghjulen efter en liten stund. Annars är det värt att tänka på att bottenstocken i den bakre lådan (den nedre axeln med kugghjul) kommer att snurra otroligt mycket fortare än de varit designade för ifrån början varvid livslängden blir betydligt kortare.

Tyvär går det inte att hålla en a-traktor driftsäker i lagligt skick... Ska allt vara helt lagligt så ska du vid fullgas och ventilsläpp köra MAX 33km/h vilket ger en livslängd på motorn på ca 30 min. Bränsleförbrukning skall vi inte prata om, 2-3 liter per mil är inte jättesvårt. Polarn byggde en traktor av en 760 med v6an+automat och efter den 2 st m40 lådor. Bilen blev laglig men drog 32 liter per mil....
Epsi

Postby fretchi » 2010-11-07 21:30

Minimala "maxvarvtalet" ska väl ligga 10% under varvtalet där motorn ger max effekt. Motor håller, men komfort och ekonomi blir ju noll och intet.

Varken den bakre eller främre lådan kommer ju snurra särskilt fort. Främre lådan kommer ju utsättas för original varvtal medan på den bakre lådan kommer varvtalet reduceras ganska rejält, om man låser ettan på främre lådan.

Enklast är väl att svetsa ihop en medbringare från m40 (den man bultar kardanaxeln i) med splinesen från ett lamellcentrum, så att man kan montera den på den bakre lådans ingående axel. På det viset borde man kunna bulta ihop lådorna relativt enkelt. Sedan en rejäl ram i t.ex. fyrkantsrör som håller samman lådorna.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Epsi » 2010-11-07 23:55

fretchi wrote:Minimala "maxvarvtalet" ska väl ligga 10% under varvtalet där motorn ger max effekt. Motor håller, men komfort och ekonomi blir ju noll och intet.

Varken den bakre eller främre lådan kommer ju snurra särskilt fort. Främre lådan kommer ju utsättas för original varvtal medan på den bakre lådan kommer varvtalet reduceras ganska rejält, om man låser ettan på främre lådan.

Enklast är väl att svetsa ihop en medbringare från m40 (den man bultar kardanaxeln i) med splinesen från ett lamellcentrum, så att man kan montera den på den bakre lådans ingående axel. På det viset borde man kunna bulta ihop lådorna relativt enkelt. Sedan en rejäl ram i t.ex. fyrkantsrör som håller samman lådorna.

Inte 10% under max effekt, 10% under vad motorn varvar på full gas utan belastning, skall enbart ses som ett övervarvningsskydd. är inte säker på vad dom säger är maxvarv på b20 men säg att du låser den så den inte varvar mer än 8000rpm.

Jag tänkte fel, det är den främre lådan vars bottenstock snurrar betydligt fortare än konstruktörerna tänkt.. Visst, det blir samma varvtal som på en orginalbil KAN köra med men vilka här ligger på varvstoppet på 1an eller 2ans växel i mil efter mil? Värmeutvecklingen blir snabbt högre än vad konstruktionen är byggd för...

Att bulta ihopp lådorna kan verka enkelt men om man bara gör det lite snabbt glömmer man ju gärna vad som händer ifall det inte blir helt rakt. Först å främst så blir det vibrationer när man kör ifrån den lilla biten kardan man har emellan, utöver det så hamnar samtliga lager i spän och hela lådan kommer vrida sönder sig själv efter ett tag. Ju noggrannare man är desto längre kommer det hålla men det är definitivt inga evighetslösningar i alla fall. Det finns liksom en anledning till att 90% av alla A-traktorer är olagliga i den bemärkelsen att utväxlingsförhållandet inte stämmer. Det var bra mycket bättre regler för Epa traktorerna..
Epsi

Postby Daniel » 2010-11-08 10:36

Angående övriga delar:
Grill hittar du nog lättast på skroten, marknader eller tradera. Helt ny finns inte tror jag.
Blinkers (73/74) finns nytillverkade i flera butiker.
Vindruta är det väl skroten eller ny hos glasmästaren som gäller.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Freddie » 2010-11-08 10:40

Okej. Tack för svaren :) Nu är jag bara några timmar ifrån 142an :D Håller på att dö här. Längter så in i!
Freddie

Postby Amazon_Sleper » 2010-11-08 21:19

Epsi wrote:
fretchi wrote:Minimala "maxvarvtalet" ska väl ligga 10% under varvtalet där motorn ger max effekt. Motor håller, men komfort och ekonomi blir ju noll och intet.

Inte 10% under max effekt, 10% under vad motorn varvar på full gas utan belastning, skall enbart ses som ett övervarvningsskydd. är inte säker på vad dom säger är maxvarv på b20 men säg att du låser den så den inte varvar mer än 8000rpm.

Jag tänkte fel, det är den främre lådan vars bottenstock snurrar betydligt fortare än konstruktörerna tänkt.. Visst, det blir samma varvtal som på en orginalbil KAN köra med men vilka här ligger på varvstoppet på 1an eller 2ans växel i mil efter mil? Värmeutvecklingen blir snabbt högre än vad konstruktionen är byggd för...

Att bulta ihopp lådorna kan verka enkelt men om man bara gör det lite snabbt glömmer man ju gärna vad som händer ifall det inte blir helt rakt. Först å främst så blir det vibrationer när man kör ifrån den lilla biten kardan man har emellan, utöver det så hamnar samtliga lager i spän och hela lådan kommer vrida sönder sig själv efter ett tag. Ju noggrannare man är desto längre kommer det hålla men det är definitivt inga evighetslösningar i alla fall. Det finns liksom en anledning till att 90% av alla A-traktorer är olagliga i den bemärkelsen att utväxlingsförhållandet inte stämmer. Det var bra mycket bättre regler för Epa traktorerna..

Enligt spb är de ju i alla fal vid maxeffekt varvet den får gå 33,33kmt.. Men dom kan ju ha fel men sist jag kolla så var de då så. Men är ju snart 10år sen..
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby Epsi » 2010-11-08 21:26

Amazon_Sleper wrote:
Epsi wrote:

Enligt spb är de ju i alla fal vid maxeffekt varvet den får gå 33,33kmt.. Men dom kan ju ha fel men sist jag kolla så var de då så. Men är ju snart 10år sen..

Då får du kolla om, Att ha reglerna så som du säger hade varit humant, och det går tydligen inte att vara när det gäller traktorer :/
Epsi

Postby Amarace » 2010-11-09 22:21

Epsi, jag synar gärna det du säger, det faller ju på sin egen rimlighet.

Kan du visa upp dokument där det står att det du säger är det som gäller för en A-traktor?

I lagen står det såhär:

Konstruktiv hastighet

33 § A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet.

A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.

Maximalt varvtal är ju det som tillverkaren angett på papper, inte vad man kan tomvarva en motor.
Amarace

Postby fretchi » 2010-11-09 22:32

Epsi wrote:

8000 varv? Vete fasen om du ens får upp den i det varvtalet innan ventilerna släpper. I länken Amarace postade så nämns ju ingenting om maxvarvtal.

Sedan behöver man inte vara så jäkla rädd för att lådorna inte ska linjera. Givetvis måste man vara noggrann när man svetsar adaptern mellan lådorna, Men har man skruvat ihop allt ordentligt och axlarna snurrar lätt när man provar är man nog ganska hemma. En hardyskiva mellan lådorna, eller en knut, är ju en idé för den som vill vara verkligt säker.

Vad gäller den främre lådan kommer man ju givetvis få högre friktionsvärme pga varvtalet men däremot blir ju belastningen aldrig särskilt hög. Så hållbarheten är det knappast några större problem med. Vad värre är komforten och ekonomin...
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Postby Epsi » 2010-11-09 23:48

Amarace wrote:Epsi, jag synar gärna det du säger, det faller ju på sin egen rimlighet.

Kan du visa upp dokument där det står att det du säger är det som gäller för en A-traktor?

I lagen står det såhär:

Konstruktiv hastighet

33 § A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet.

A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.

Maximalt varvtal är ju det som tillverkaren angett på papper, inte vad man kan tomvarva en motor.

Jag har faktiskt ingen aning om var jag kan få tag på sådan lagtext så jag citerar min SFRO bok i stället...

////

Ändring av maxhastighet till33km/h

1. Spärra växlar, genom att en eller flera av dessa metoder.
A montera bort kugghjul/drev
B Slipa ner/svetsa igen kugghjul/drev
C Svetsa/montera rörhylsor på skiftaxlar

2 Ändra (varaktigt)motorns varvtal (OBS gäller endast förgasarmotorer):
A Svetsa strypningar i insugskanalerna
B Ändring/omslipning av kamaxel
C Montering av varvtalsregulator (Skall bryta vid max effekt varvtalet, ej lägre varvtal än detta)

3 Montering av dubbla växellådor
A Hastigheten på lägsta växeln får uppgå till högst 10km/h vid 2/3 av motorns maxvarv.
B Beräknad körhastighet får uppgå till högst 30km/h. Uppmätt maximal körhastighet får uppgå till max 33Km/h.
C Fordonet får ha max 2 växlar framåt.

OBS!
Bensinmotor med insprutning (Exempelvis Volvo b23E eller b23F) Får inte varvtalsbegränsas och skall gå på maximalt varvtal (enligt tillverkarens rekommendationer).
Dieselmotor (exempelvis Volvo d24) får inte varvtalsregleras och skall gå på maximalt varvtal (enligt tillverkarens rekommendationer)

/////

Så jag får erkänna att jag hade fel angående förgasarbilarna men jag skyller på att de trakoter jag varit å pillat med är samtliga tillräckligt nya för att ha haft insprutningssystem.

fretchi wrote:

Sedan behöver man inte vara så jäkla rädd för att lådorna inte ska linjera. Givetvis måste man vara noggrann när man svetsar adaptern mellan lådorna, Men har man skruvat ihop allt ordentligt och axlarna snurrar lätt när man provar är man nog ganska hemma. En hardyskiva mellan lådorna, eller en knut, är ju en idé för den som vill vara verkligt säker.

Vad gäller den främre lådan kommer man ju givetvis få högre friktionsvärme pga varvtalet men däremot blir ju belastningen aldrig särskilt hög. Så hållbarheten är det knappast några större problem med. Vad värre är komforten och ekonomin...

Jag vill bestämt hävda att det gör en väldans skillnad på hur noga man är när man bygger jiggen. Dels pratar vi "brytning" i av axeln men även att avståndet emellan lådorna inte får vara för tight för att unvika allt för stora tryck på lager i axiell riktning. Och att lådan går att dra runt enkelt när den är kall är inte en garanti för att den inte nyper vid driftstemperatur.

Att temperaturen inte blir så hög vill jag också bestämt hävda motsatsen till, belastningen blir inte så hög, det stämmer, men varvtalet är ändå såpass högt och friktionen av oljan som slungas runt såpass hög att det blir ruggigt varmt efter bara några mil. Tänk även på att i 30 km bakom en tokvarvande motor blir det sällan mycket till fartvind som kan kyla.
Epsi

Postby fretchi » 2010-11-10 09:39

Hur som helst är ju max varvtal inte 8000 varv utan kanske 6500 rpm. Vilket visserligen är nog högt ändå.
Givetvis ska man ju vara noggrann när man bygger ihop allt, men det är trots allt inte hjärnkirurgi. Har man splines mellan lådorna blir det ju ingen axiell belastning dessutom.

Jag förstår din poäng, att man ska vara noggrann när man bygger och att hållbarheten kan försämras. Men jag tycker personligen att man ska testa. Det är inga dyra bitar, håller det så håller det. Om det mot förmodan skulle haverera så har man ändå lärt sig något av det hela.

Hur många roliga projekt hade vi inte gått miste om, om ingen någonsin vågat sig på att prova?
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Return to Trimmat/ombyggt