Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 TDI

Volvo 142 TDI

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Volvo 142 TDI

Inläggav veteranbörje » 2013-02-22 17:01

Önskar jag kunde säga oljebrännar'n, men det törs jag inte.. Sedan blir det ett stillestånd i bygget också om några dagar, jag sticker iväg på en välförtjänad semester i början på nästa månad. 3 veckor i Florida, så äggtoddyn ligger nog bäst till, är jag rädd..
veteranbörje

Inläggav senap » 2013-02-22 17:03

Jamen, då har du ju laga förfall, ser fram mot återkomsten!
senap

Inläggav N 59082 » 2013-02-22 17:51

veteranbörje skrev:Önskar jag kunde säga oljebrännar'n, men det törs jag inte.. Sedan blir det ett stillestånd i bygget också om några dagar, jag sticker iväg på en välförtjänad semester i början på nästa månad. 3 veckor i Florida, så äggtoddyn ligger nog bäst till, är jag rädd..

Jaså det är Kalifornien som hägrar.
Klart du skall ta dig en välbehövlig paus i bygget.
Först vill jag att du insuper och njuter av ytterligare några av Meduzas skönsjungande verk
med inspiration av ditt resemål.
http://www.youtube.com/watch?v=3cHK2oGUX7k
samt
http://www.youtube.com/watch?v=cefLf6gItjk
Sätt dig bekvämt i 10 min, öppna en ölring och njut.
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Inläggav veteranbörje » 2013-02-23 16:19

Det ville sig inte riktigt idag. Började så fint med att knacka in nållagret för vxllådans utgående axel i vevaxeln, skruvade fast den nya bakre tätningen på vevaxeln och tyckte det gick så fint alltsammans.
Bild
Sedan ska ju svänghjulet på plats, men det ville liksom inte "bottna" mot vevaxeln. Så jag tittade lite närmare och hittade felet. Vevaxeln har ju som ni vet en liten rundning som avslutning innan änden, en sådan här
Bild
Och baksidan på svänghjulet har en motsvarande avfasning för att passa
Bild
Men det blir fel ibland, VW motor och Audi svänghjul är inte tänkt att lira med varandra tydligen. Så nu måste jag ha tag i en svarv och bättra på fasningen på svänghjulet för att på det på plats.
Inte helt enkelt på en helg. Om inte någon här har en lösning åt mig?? Skulle ju kunna prova att handslipa lite, men är rädd att jag ställer till obalans.
Nåväl, motorn ser ju fortfarande ut så här
Bild
Så jag börjar väl med att få ren den så länge..
veteranbörje

Inläggav senap » 2013-02-23 16:36

Om du startar motorn så kan du "svarvfila" ner rundningen på vevaxeln.
Jag vet att det var ett dåligt förslag, men har inte heller någon svarf före 07:00 måndag.
senap

Inläggav jonte » 2013-02-23 16:42

kul konvertering :) vw har samma block som audi har du fått svänghjulet till en nyare tdi kanske? kommer bli bra när de kommer ihop sparbössa :mrgreen: lycka till

vh jonas
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Inläggav veteranbörje » 2013-02-23 18:16

Tack för det, jag ser fram emot att bli klar även om det känns avlägset ibland. Nej, motorn är ju från en -95 passat, och svänghjulet hittade jag på bildelsbasen, kommer enligt dom från en -94 Audi 80, och det ska stämma enligt "grundreceptet" för den här konverteringen. Men det gjorde det alltså inte.. ska bara justeras lite.. suck..
veteranbörje

Inläggav Trubbis » 2013-02-23 18:46

Med såpass lite material som ska bort och så nära centrum har jag väldigt svårt för att tro att du kommer ställa till med obalans om du tar en roterande fil och fasar av lite mer. Eller bara tar av hörnen på fasen kanske skulle räcka, svårt att säga när man tittar på bilderna.

Med ett radiemått är det ju enkelt att få det jämnt runt hela kanten, samt veta exakt hur mycket man behöver ta! :)
Trubbis

Inläggav Volvo142GT » 2013-02-24 14:34

Radien på vevaxeln är för att undvika spänningskoncentrationer. Så man behöver en motsvarande radie eller fas på svänghjulet för att passa ihop. Den har alltså ingen funktion på svänghjulet och således kan du slipa bort den eller förstora för hand. Obalans behöver du inte vara rädd för på en så pass liten diameter samt så lite material som ska bort. Bara köra med roterande fil eller liknande, rör inte den cilindriska delen (eller innerdiametern) på svänhjulet; den centrerar ju den på veven.
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Användarvisningsbild
Volvo142GT

Inläggav veteranbörje » 2013-02-24 15:54

OK, tack för den förklaringen, då vet jag. Funderade på varför den rundningen var där. Alltid kul att få svar på saker och ting. Eftersom jag är obetydligt yngre än pyramiderna så är jag uppe tidigt på morgnarna istället. Så idag har större delen av dagen gått åt till att städa i garaget, ni vet ju alla hur det brukar bli där när man varit där och skruvat några dagar. Så nu kan jag faktiskt se golvet därinne igen! 142GT, jag tog till mig ditt råd och letade fram ett slipstift och attackerade svänghjulet. Tog av lite och provade, tog av lite till och provade igen o.s.v. det behövdes faktiskt inte tas bort så mycket, men jag tog det lugnt eftersom jag var lite osäker. Det blev i alla fall så här till slut
Bild
Nu sitter det som en smäck! Så jag slipade av ytan på lamellsidan, letade fram bultarna och en skvätt loctite
Bild
Och drog fast det ordentligt. Medans jag ändå hade ångan uppe så slank lamellen och tryckplattan dit också. Centreringen fixades med en sedan länge avkapad axelstump från en gammal skuren M40. Så nu sitter det där och ser ju faktiskt helt normalt ut
Bild
Ska bara kolla så det kopplar ur riktigt eller om jag måste shimsa ut tryckplattan lite. Men det får bli lite senare när lådan kommer på nästa gång
Och sedan slank det dit en startmotor från en -97 Passat tdi. Ser ut att passa som handsken, dock har jag inte provkört den på plats än.
Bild
Dom här startmotorerna har två fästhål som är gängade M12 eftersom dom dras fast från "fel" håll i passater. Men en bult M10 går ju igenom ett M12 hål, så jag drog helt enkelt fast den som vanligt från rätt håll genom M12 hålen och in i M10 gängan i adaptern. Ja, i alla fall den undre, det var dåligt med plats för en bultskalle för den övre bulten. Mer justeringar..
Bild
Dock inga värre. Så ska ju sprängkåpan på plats efter det, och den måste också justeras lite eftersom startmotorn nu hamnar på fel sida i förhållande till en B20, så jag får göra en liten urkapning i kåpan för startmotorn, sedan ska det nog gå att få ihop. Det var vad jag åstadkommit idag, fortsättning följer..
veteranbörje

Inläggav senap » 2013-02-24 17:18

Det var inte dåligt gjort för en dag, själv har jag inte ens gjort något. :lol:
senap

Inläggav veteranbörje » 2013-03-06 17:37

Nu var det ett tag sedan sist, men den där husrenoveringen har pågått från morgon till kväll nu senaste tiden, så köksinredningen och nya golvet är äntligen på plats. Dieseldoris har det ju därför inte hänt så där jättemycket med nu på slutet, har rengjort motorn, slipat bort lite material på startmotorn och fått dit övre bulten också. Kopplade också ström på startmotorn för att provköra och den fungerar som den ska! Bultade ihop motor och låda igen men har inte kollat kopplingen än. En kompis kom och lånade min motorlyft lite akut så jag ska justera kopplingen och lyfta i paketet senare. Det blir när jag kommer hem igen, jag sticker på min efterlängtade semester imorgon. Tänkte bara låta er veta att jag lever fortfarande. Har bara varit väldigt mycket på sistone.. ha det gott, vi hörs i slutet på månaden när jag kommit hem igen.
veteranbörje

Inläggav veteranbörje » 2013-03-31 11:33

8) Ja, då är jag hemma igen. Har dessvärre fått krångla på med bruksbilen som helt plötsligt började gå väldigt illa. Måste riva bränslesystemet och kolla/rengöra. Ska också hämta tillbaka min motorlyft idag så jag kan fortsätta på volvon. Så fortsättning följer..
veteranbörje

Inläggav veteranbörje » 2013-03-31 18:59

Som jag sa tidigare, så är ju startmotorn på plats nu. Riktigt fastsatt och provkörd.
Bild
Sedan var det ju det här med kåpan. Den måste ju tas ur lite där startmotorn hamnar nu, för att passa
Bild
Och sedan har ju min kompis svetsaren varit igång medan jag varit borta och latat mig
Bild
Annan vinkel
Bild
Och underifrån ser det ut så här nu. Nytt domkraftsfäste och nytt golv
Bild
Och sedan har jag rotat runt överallt och kollat en sista gång efter rost, men jag tror faktiskt att den är så gott som rostfri nu. Nu återstår bara några lackförbättringar utvändigt efter gamla dåliga underarbeten. Och sedan ska det ju vara bruksbil, så den får duga gott så här.
veteranbörje

Inläggav Amazon_Sleper » 2013-04-01 18:53

Ser ju lovande ut. Roligt å följa :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav veteranbörje » 2013-04-23 19:17

Det har varit väldigt svårt att hitta tid till volvon på sistone. Husrenoveringen tar nästan all min fritid, plus att jag börjat jobba igen efter vinteruppehållet, så numera är jag borta på jobb varannan vecka och det drabbar ju tyvärr också mitt lilla projekt. Men lite har det skett i alla fall. Golvet är färdigsvetsat, grundat och kittat. Ska bara få torka lite så ska jag grunda igen och på med underredsmassa. Sedan är det klart undertill. Återstår samma procedur med rengöring, grund och rostskydd invändigt.
Bild
Bild
Vänster framskärm är också åtgärdad. Den har ju fått det förra, större blinkershålet igenlagt och ett "rätt" blinkershål upptaget. Renslipad in och utvändigt, grundad på båda sidor och fått en slipgrund utvändigt. Så där återstår lite finslipning med kloss och sedan lack så kan den hängas tillbaks igen
Bild
Den ska givetvis också få underredsmassa invändigt. Sedan har jag bultat isär motor och låda igen för humptitolvte gången för lite småjusteringar med urtrampningslagret.
Det går som sagt sakta nu, men jag provar att hitta tid till den så ofta jag kan.
veteranbörje

Inläggav veteranbörje » 2013-04-23 19:21

Förresten, medan jag kommer ihåg, Någon som vet vart jag kan hitta plastclipsen till dom små prydnadslisterna på varje framskärm som sitter på utsidorna om strålkastarna?
veteranbörje

Inläggav ANNA » 2013-04-23 19:46

Olika sorters clips brukar finns på Tradera nästan jämt så kolla där.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav Daniel » 2013-04-23 20:00

Lägg en topplack också! Vanlig lack skyddar bättre än bara grundfärg.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav veteranbörje » 2013-04-23 20:19

ANNA, tack för tipset, det ska jag ha koll på!
Daniel, självklart ska det invändiga golvet få sig en topplack. Nu är ju golvet upplagat och rostfritt, så då vill jag ju att det ska förbli så så länge som möjligt.
Tack för era tips!
veteranbörje

FöregåendeNästa

Återgå till Trimmat/ombyggt