Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 TDI

Volvo 142 TDI

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Volvo 142 TDI

Inläggav veteranbörje » 2013-05-21 13:49

Jaså, är dom vita lite ovanligare? Där ser man. Annars tänkte jag måla dom, men då kanske det inte är så lyckat. Får väl kolla lite annonser istället då, men det verkar inte finnas några till salu just nu i alla fall.
veteranbörje

Inläggav gringob23 » 2013-05-21 16:22

jo vitt ser man inte ofta:) Men vinylfärg från mekonomen eller något funkar utmärkt :) blir väldigt fint :) ja har då lackat mina instegslister och gummi belgen runt handbromsen osv, blev kanon :)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav N 59082 » 2013-05-21 16:35

veteranbörje skrev:Jaså, är dom vita lite ovanligare? Där ser man. Annars tänkte jag måla dom, men då kanske det inte är så lyckat. Får väl kolla lite annonser istället då, men det verkar inte finnas några till salu just nu i alla fall.

Tycker hellre att du skall vänta tills du springer på dom dörrsidorna du vill ha istället för att måla om dina befintliga.
Både bättre och snyggare med orginalfärgade än hemmamålade.
Tänk på att dina vita kanske är ovanligare, så kanske du kan få en slant för dom av någon hugad spekulant.
Du bör stoppa i ett par bekväma stolar som både du och din kropp trivs med.
Hoppa över tänkandet med "original", du skall ju ändå köra med bilen i ett antal mil dagligen.
Det vore väl f*n om du inte skulle sitta bekvämt på dessa milen, menar jag.

Fortsätter du i denna anda så kommer du och få en kanonkärra.
Flitens lampa verkar alltid vara tänd i Börjes garage !!!
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Inläggav ANNA » 2013-05-21 18:39

Ja, iiiinte måla, byt med någon istället :D . Dels så slipper du "kluddet" och dels så bevaras dessa finfina vita sidor i en bil där de saknas såna.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav veteranbörje » 2013-05-21 20:00

OK, då skippar jag målningen. Någon som har svarta i bra skick och vill byta? Eller hör en sådan fråga hemma på köp och sälj? :oops:
veteranbörje

Inläggav ANNA » 2013-05-21 21:37

Fråga i köp och sälj.

Jag hade lagt ut en säljes och en bytes och en köpesannons på garaget.org:s forum med.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav veteranbörje » 2013-07-31 09:39

Det är inte klokt vad tiden går fort, över två månader sedan jag var här senast. Men det är ju så, ibland får man en kurvboll av livet självt.
Skaffade i alla fall två stolar till volvon, svart halvskinn och i vettigt skick. Kostade en femhundring + hämtning, och jag plockade upp dom på väg till jobbet, så det var inga problem.
Bild
Behöll även dom vita dörrsidorna, så får jag se hur det blir med dom senare.
Volvon har stått övergiven nu ett tag och börjar se lite ledsen ut
Bild
Och tyvärr kanske den blir stående ett tag till, det har hänt en hel del sedan jag tittade in här sist.
Jag fick ett erbjudande häromveckan som jag inte vet om jag kan tacka nej till. En ung kille dök upp vid min ytterdörr en kväll och ville köpa mitt hus och garage. Och erbjöd mig en summa som nog inte går att motstå. Problemet är bara att i så fall måste jag själv flytta in i det andra huset jag renoverar, och det är betydligt mindre än det jag bor i nu och där finns inget garage.
Och då har jag ingenstans att göra av all utrustning som finns i garaget nu. Plus allt i huset. Så, det känns lite som att jag sitter på pottan just nu..
Den stora fördelen vore att jag kan göra mig helt skuldfri, och det är mycket värt i min bok.
Jag kan ju naturligtvis bygga mig ett nytt garage, men det skulle ju ta ett par år att få färdigt eftersom jag inte tänker låna pengar till det, men då blir det ett uppehåll i volvobygget lika länge, och det ingick ju inte i planerna..
Mycket förvirring och beslutsångest just nu..
veteranbörje

Inläggav senap » 2013-07-31 10:15

Det går ju att ha en 40 fots container att lagra i, och en annan att jobba i, ställ dem med mellanrum och lägg takstolar mellan, så har du en carport.......Så gör snickarna och betongarna på större arbetsplatser.
senap

Inläggav veteranbörje » 2013-07-31 22:45

Det var ingen dum ide', senap. Ett tillfälligt garage/förråd. Men 40 fotare blir ju kanske lite häftigt att baxa in på tomten, dom är ju 12,5 m. långa. Men 20 fotare är ju då bara 6m. Och dom måste ju ställas så på tomten att dom inte blir i vägen för det nya garagebygget, för dom lär ju bli stående ett tag..
Eller kanske ställa dom kloss mot varandra, skära bort sidorna och göra en lite större lokal..
Hmm.. tål att tänka på.. tack för tipset!
veteranbörje

Inläggav senap » 2013-08-01 14:59

Om du ställer hop två burkar, så tänk på att du INTE kapar bort hörnstolparna, för då får du ett hopfällbart hus.......*ler*
senap

Inläggav veteranbörje » 2013-08-01 20:36

:D Närå, dum kan jag nog vara ibland, men inte på det viset. Ni minns tjejen som jag berättade om för ett tag sedan, hon som renoverar "hundkojan"? Och hjälpte mig hitta mailmuppen? Jag berättade för henne i förrgår att jag funderar på att sälja hus och garage. Hon bara tittade på mig och frågade kolugnt: "och vart ska jag mecka med min bil då, hade du tänkt"? Så jag förklarade för henne att jag i så fall flyttar in i huset jag renoverar just nu, och bygger ett nytt garage där. Hon kikade lite under lugg och sa bara:" OK, säg till när vi ska börja bygga, vi kommer allihop och hjälper till".
Jag måste ha gjort någonting rätt här i livet för att förtjäna sådana vänner..
veteranbörje

Inläggav senap » 2013-08-01 21:23

Är den kvinna till äktenskap ledig :?: :?: :arrow: :|
senap

Inläggav veteranbörje » 2013-08-10 10:28

Nix senap. det är hon inte!
Ja, beslutsångesten blir bara värre. Om killen köper, så vill han flytta in före årsskiftet säger han. Måste göra ett jätteryck med volvon nu utifall att.
Ska försöka få till nya motorfästen så fort som möjligt, så motor och låda sitter på plats i alla fall. Och ska bulta loss bakaxeln och lämna iväg den till SVIS för byte av utväxlingen. Har hittat ett kallgarage där volvon får stå över vintern, så den saken är fixad nu. Har ju bränt allt krut och all tid på husrenoveringen den sista tiden. Och det är ju tur, för nu måste jag ju förmodligen flytta in där själv..
Fortsättning följer..
veteranbörje

Inläggav veteranbörje » 2013-08-13 16:04

Våndan är äntligen över, jag säljer inte hus och garage. Många av dom som använder mitt garage har ifrågasatt mitt mentala tillstånd som tänkte sälja, och jag har helt enkelt inte hjärta att genomföra affären och beröva många den enda plats dom har att skruva med sina grejor.
Trots ett bra pris så finns det ju faktiskt sådant som är viktigare än pengar, och jag vet ju vad jag har..
Det andra huset är nästan färdigt, så jag tänkte försöka komma igång så smått med volvon igen. Så den väcktes ur sin dvala och gick till väders..
Bild
Jag köpte ju en 3:07 utväxling till min bakaxel för ett tag sedan, och efter att ha pratat med Ove på SVIS så kom vi överens om att jag bultar loss axeln, gör rent den utvändigt och kör ner den till honom så byter han utväxling åt mig. Perfekt! Så jag började med att ta bort kåpan och tappa ur oljan
Bild
Inga problem så långt, oljan såg till och med ny ut. Sedan tog jag fram den lösa utväxlingen jag köpte för att ta en titt och jämföra lite, nyfiken som jag är..
Någon som ser något fel här?
Bild
Dreven skurna spegelvänt, utväxlingen är förmodligen tänkt att sitta i en främre axel på en fyrhjulsdriven bil. TORSK!!
Köpte drevsatsen från England, kontaktade firman idag, men dom befattar sig inte med att rätta till en affär som gjordes för så länge sedan. Köpte grejorna i november ifjol och får helt enkelt skylla mig själv som inte kollade bättre innan jag handlade.
Men surt är det! Så, då kvarstår problemet med att originalets 4:10 är för mycket, hur löser jag det på lämpligaste sätt? Ove på SVIS har inte tillgång till numeriskt lägre än 3:54, tyckte jag han sa. Och jag är rädd att steget ner dit från 4:10 inte är nog, att det förtfarande kommer att varva för mycket.
Vad tror ni, någon som har något vettigt förslag? Byta hela axeln till en från 240? Eller kan 3:54 bli tillräckligt?
veteranbörje

Inläggav senap » 2013-08-13 17:18

Det är klart att dreven är skurna spegelvänt, dom har ju vänstertrafik på öarna.......*ler*
Bra att du behåller huset, som du sade, vad är väl en trave pengar. Lycka till med bakaxeln!
senap

Inläggav veteranbörje » 2013-08-13 19:58

Nu får alla som är för strikt originalskick låta bli att läsa. Om SVIS byter utväxling åt mig så landar det på 7-8 tusen med ny utväxling, nya lager och jobbet.
Så jag har kollat gamla trådar på flera olika forum, och beslutat mig för att skaffa en axel från en 164. Det är tydligen direkt "bolt-on" med länkarmarna, går att flytta över bromsarna direkt från 140:s axel. Det är dock en annan medbringare till kardan, och handbromsvajrarna skiljer också lite.
Men dom är tydligen vanliga med 3:54 och 3:31 utväxling. Så jag ska ruska tag i en sådan och prova. Så får jag hoppas att all info jag läst stämmer.
Nu ska jag börja leta..
veteranbörje

Inläggav senap » 2013-08-13 20:02

som Caroline Af ugglas sjunger........Jag blundar!
senap

Inläggav 123 GT » 2013-08-13 22:12

Jag köpte en drevsats från www.bakaxel.nu med utväxling 3,31:1 som jag ska ha på min Amazon med M30 axel. Kolla priserna där, de var inte så dyra.
AVG
123 GT

Inläggav veteranbörje » 2013-08-14 18:09

123GT, jag kan inte öppna sidan till bakaxel.nu, men det kan ju vara något knas med min dator..
Ska i alla fall köpa ett gäng lotter när jag far till jobbet idag. Började skruva loss min bakaxel så smått imorse, och precis varenda bult, bärarmar, stötdämpare och panhardstaget, släppte hur lätt som helst och gick finfint att lossa!! Har jag aldrig varit med om på en gammal bil förut, så det verkar som att någon har haft loss alltihop för inte alltför länge sedan. Jag behövde inte yttra en endaste liten svordom. Märkligt men bra, så nu ska här köpas lotter!
veteranbörje

Inläggav 123 GT » 2013-08-15 13:37

Jag vet inte om de bytt hemsidesadress eller om jag har skrivit fel tidigare, men de kanske har bytt för nu funkar det om du skriver www.bakaxel.se
AVG
123 GT

FöregåendeNästa

Återgå till Trimmat/ombyggt