Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 TDI

Volvo 142 TDI

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Volvo 142 TDI

Inläggav veteranbörje » 2013-08-17 17:48

Japp 123GT, nu funkar det. Ser dock ingen 3:31 bland deras utväxlingar, men det gör inte så mycket hoppas jag. Har precis köpt en axel från en 164 med 3:31 och samtliga armar. Ska hämta den till veckan.
Ska också beställa lite grejor till motorn nu. Kamremssats med spännrulle, vattenpump, kolvringar, topplocksbultar o packning. Har bestämt mig för att göra ett eget grenrör också till VNT turbon jag köpte tidigare. Dels för att slippa kapa i innerskärmen och dels för att se om jag duger till att svetsa ihop ett.
Ska även lämna iväg toppen till veckan för för att få den genomgången och i bra skick. Så, det har inte hänt så mycket som är värt att ta några bilder på, men lite händer det i alla fall, ni får ha tålamod med mig..
veteranbörje

Inläggav 123 GT » 2013-09-24 18:26

Hur går det, får du i motorn utan att skära i framvagnsbalken?
AVG
123 GT

Inläggav veteranbörje » 2013-09-25 21:14

Det tog en otrolig tid det här med att renovera ett hus, men nu är det äntligen klart!!
Och tjejen har flyttat in. Hoppas det funkar problemfritt nu bara..
Jag är slut som artist, men ändå sugen på att komma igång med volvon igen.
Har p.g.a. huset inte hunnit med något annat, men har i alla fall fått alla delar till motorrenoveringen, rörböjar och flänsar till grenrörsbygget och lite annat smått och gott som behövs senare. Bakaxeln jag köpte visade sig ha 3:54 istället för den utlovade 3:31, men jag renoverar och monterar den ändå. Får väl byta senare om det skulle visa sig bli nödvändigt. För att svara på din fråga 123 GT, så har jag ju hängt i motor och låda tidigare, och det blir tajt, men jag tror det ska gå. Vi får se..
Jag tänker börja med att byta ut kaminen i garaget, och sedan, om ni har tid och lust, så åker vi igen..
veteranbörje

Inläggav veteranbörje » 2013-12-28 18:47

3 månader sedan jag tittade in här senast. Har bytt jobb och haft sjukdom och elände i familjen som gjort att jag fokuserat på annat. Det har också medfört att jag helt enkelt tappat lusten att vara i garaget. En riktigt jobbig period, men det börjar ljusna lite nu. Gick förbi volvon ute i garaget igår, och tyckte mig höra hur hon fnyste av brist på uppmärksamhet. Så idag tog jag och plockade isär motor och låda igen, och bultade fast motorn i motorstödet.
Bild
Har bestämt mig för att riva och renovera motorn innan jag börjar med motorfästen, helt enkelt för att om jag hinkar i grejorna nu och får det att fungera, så vill jag garanterat provstarta också, och startar motorn och går som den ska så misstänker jag att då blir det ingen urlyftning och renovering utan körning istället. Litar inte riktigt på mig själv..
Så ser det alltså ut i dagsläget, ber om ursäkt för min bristande närvaro här, men inspirationen och lusten har helt enkelt inte funnits där..
Har dock idag beställt ny både inspiration och arbetslust, så förhoppningsvis...
veteranbörje

Inläggav Daniel » 2013-12-28 19:31

Kul att du inte gett upp! Tror det är många som är intresserade av att följa detta projekt.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav VOLVO » 2013-12-28 21:19

Instämmer med Daniel...roligt att du är tillbaka!
Tråkigt med sjukdom o elände i familjen, hoppas det har lättat helt eller delvis!

Låter som en strålande idé med motor renovering innan den hamnar där den skall vara! Din beskrivning på om du lägger i motorn nu, är så sann....känner igen mig själv :D

/sven
Användarvisningsbild
VOLVO

Inläggav veteranbörje » 2014-01-05 19:15

:) Motorrenoveringen i full gång, motorn var helfräsch invändigt trots ca. tjugotusen mil. Men eftersom jag köpt delarna så har den nu fått nya lager och kolvringar, alla packningar och packboxar, vatten- och oljepump m.m. Åker och lämnar toppen på tisdag. Kammen och tryckarna ser helt oslitna ut, men dom får kolla så styrningarna är bra och ventilerna täta. Summa summarum så har jag egentligen inte behövt renovera motorn med tanke på hur fin den var inuti. Men nu vet jag ju att den är helfräsch igen då den hamnar i bilen. Bilder kommer lite senare. Har en fråga till någon kunnig här, gångjärnen till förardörren är ganska glappa, finns det nya sådana att köpa, eller får man hitta lämpliga bussningar och sprintar och renovera dom själv?
veteranbörje

Inläggav skanke » 2014-01-05 20:26

På SVIS har det funnits nya gångjärn till dörrarna. Kan nog tänkas att det finns fortfarande. Men som det sagts tidigare så måste man vara medlem i någon Volvoklubb för att handla där.

Annars går det väl att ta gångjärnen från bakdörren på 144 el 145 de brukar vara mindre glappa jmf med gångjärnen på förardörren.

Sprintar ha mig veterligen aldrig funnits att fåtag på till 140-serien.
skanke

Inläggav 123 GT » 2014-01-06 09:32

Roligt att du kommit igång igen. Passar inte gångjärnen från 240? Dörrstoppen sitter integrerad i ena gångjärnet på 240, men i övrigt ska det väl vara likadant?
AVG
123 GT

Inläggav veteranbörje » 2014-01-07 18:17

Självklart! Kolla på 144/145 eller 240. Vore ju korkat att tänka på det uppenbara när man kan krångla till det för sig. Tack för hjälpen! Nu tar jag på mig dumstruten och går och ställer mig i skamvrån...
veteranbörje

Inläggav veteranbörje » 2014-01-07 22:00

Blev hungrig, så jag orkade inte stå kvar i skamvrån..
Toppen är i alla fall inlämnad för genomgång och kontroll nu, får se när den kommer tillbaks. Motorn var ju som sagt väldigt fin inuti, det värsta blir nog att få ihop den rätt. Det fanns inga märkningar för kam- och pumpdrev från fabriken, så jag ställde 1:ans cyl. i TDC och gjorde egna märken. Så det ska nog gå att få ihop igen. Insp. pumpen tog jag bara bort remhjulet på utan att rubba pump inställningen, så den får sitta kvar på motorn.
Bild
Bild
Här är remhjul och plåtar borttagna
Bild
Kammen och toppen saknas också..
Bild
Och cyl. loppen var fina dom med, inte tillstymmelse till vändkanter. Här har jag bara honat ytterst lite för att "rugga upp" ytan lite, så nya kolvringarna ska täta bättre.
Bild
Det var väl ungefär vad som hänt hittills, så bara jag får tillbaka toppen så ska den ihop och tillbaks i bilen igen.
veteranbörje

Inläggav veteranbörje » 2014-01-09 17:53

Firman som renoverar min topp ringde idag med en prisuppgift på jobbet.
Planing, nya styrningar för avgasventilerna,( insugsstyrningarna var fina) fräsning samtliga säten, inslipning av samtliga ventiler samt nya ventilfjädrar, nya ventiltätningar, plus jobbet naturligtvis, allt som allt 4700 ink. moms. Låter det som ett vettigt pris?
Har ingen erfarenhet själv, men jag sa i alla fall åt honom att köra, så toppen är klar för hämtning tisdag nästa vecka.
veteranbörje

Inläggav veteranbörje » 2014-01-13 18:38

Bottendelen på motorn är hopplockad igen, momentdrog vevstakslagren idag och den går dra runt lätt och fint också. Inget som är speciellt upphetsande att se bilder på, eller hur? Fick för mig att kolla så mitt omgjorda oljetråg var tätt igen, så jag gillrade upp det plant och fyllde det med bensin. Har ju gjort den proceduren tidigare, men vart osäker på hur det var då, så jag gjorde det idag igen, och trågh%&¤#etet läcker på två ställen. Missade jag det sist, eller? Minns inte, men nu slipar jag rent insidan och svetsar invändigt också så ska det väl bli tätt. Har inte hört något om toppen än, men jag gör väl klar bottendelen så länge. Imorgon bitti ska jag iväg och rycka ut två visdomständer, sedan ska jag försöka hinna svetsa tråget och få dit det och den nya oljepumpen, så är bottendelen klar sedan. Fortsättning följer..
veteranbörje

Inläggav veteranbörje » 2014-01-15 08:35

:( Började med att jag slog upp ögonen i går morse, så var den dagen förstörd. Har åkt dit på flunsan som varenda människa häromkring tycks ha drabbats av. Hade ju en date med tandläkaren också igår morse. så jag ringde och förklarade läget, men fick komma ändå!? På vägen till tandläkaren ringer firman som renoverat min topp och förklarar att den är färdig för hämtning. Lysande på alla sätt och vis. Så, iväg och ut med visdomständerna, sedan snabbt iväg och hämta den färdiga toppen (1,5 tim. körning enkel resa) och hem igen. Precis då jag kom hem så börjar bedövningen släppa.
Så dagen igår var inte särskilt produktiv, låg mest och pjålade som en liten flicka och snaskade värktabletter. Måste till en läkare idag och försöka få något som botar flunsan, värsta värken i munnen är borta men jag har ingen ork alls, men inte heller tid att ligga still, så antibiotika kan kanske vara en bra ide`.
veteranbörje

Inläggav Daniel » 2014-01-15 12:01

Ja, det är inte kul när kroppen sätter stopp när man har planerat att fixa.. men så är det för oss alla, bara vänta ut och kämpa på!
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav veteranbörje » 2014-01-17 19:36

:( Är fortfarande bara näst starkast i världen efter stålmannen, så det blir inte så mycket gjort. Tänkte bara visa er en bild på min fina nyrenoverade topp
Bild
Fin, va?
Funderar på om jag i alla fall skulle ha tagit ur framvagnbalken lite för att få lite extra utrymme för tråget. Tror det ska gå att först svetsa i ett 10 mm plattjärn på högkant emot framkant på balken, och sedan göra ett diagonalt kap från över/framkant på balken och snett neråt/bakåt. Har läst på en massa olika byggforum om just urtagning och förstärkning av framvagnar och enligt vad jag sett så ska det inte vara några problem.
Har i alla fall börjat göra ren balken för lite närmare undersökning..
Bild
Har också funderat lite på det här med utrymmesbristen i motorrummet p.g.a. servosnäckan, och har ( också från andra bilbyggarforum ) en ide' som ligger och gror. Vi får se hur det går, mäta, mäta och mäta igen..
veteranbörje

Inläggav 123 GT » 2014-01-17 23:03

Det finns de som flyttar fram framvagnsbalken ca. 20 mm. då slipper man skära ur den. Kan vara värt att testa.
AVG
123 GT

Inläggav veteranbörje » 2014-01-18 16:35

Jo, jag har läst om folk som flyttat fram hela framvagnen, men aldrig sett det själv. Hur fungerar det, då måste man väl flytta efter snäcka och hjälpstyrarm också, och förlänga styrstången, eller? Ett av alternativen jag har, är att återgå till manuell snäcka, servosnäckan som sitter i nu är ju det som orsakar problemet med platsbrist på den sidan. Men jag vet inte, jag funderar lite till..
Har i alla fall blästrat oljetråget idag och svetsat insidan också, så nu bör det vara tätt. Hoppas jag..
veteranbörje

Inläggav 123 GT » 2014-01-18 16:52

Nej, du behöver inte flytta fram styrsnäcka och hjälpstyrarm. Man får nog däremot skruva efter justeringen på det mittre pararellstaget så man får rätt toe-in.
AVG
123 GT

Inläggav veteranbörje » 2014-01-18 21:35

Det ska alltså räcka med att justera längden på paralellstaget om man flyttar hela framvagnen 2 cm. framåt, inga andra justeringar behövs?
Det låter ju nästan för enkelt för att vara sant.. men suveränt bra om det stämmer. Det förenklar ju saker och ting för mig, och efter att ha mätt fjörton gånger, så tror jag att jag byter tillbaks till manuell styrsnäcka. 6 cm. att tjäna på bredden, och det kan bli avgörande för att få plats med en generator.
Som vanligt alltså, vi får se..
veteranbörje

FöregåendeNästa

Återgå till Trimmat/ombyggt