Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 TDI

Volvo 142 TDI

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Volvo 142 TDI

Inläggav veteranbörje » 2014-01-22 14:34

Ingen fler än 123 GT som kan bekräfta det här med framflyttning av framvagnen?? Ingen..?
Nåväl, har i alla fall svetsat oljetråget invändigt också
Bild
epoxigrundat det..
Bild
Slipat av grunden och målat det svart
Bild
Nu får det torka i lugn och ro, och bara toppackningen kommer så kan ihopsättningen börja.
Nu ska 164:a bakaxeln få lite uppmärksamhet..
Förresten, måste bara få säga, jag har varit medlem på flera andra forum i många år. Både här i Sverige och i andra länder. Då menar jag olika bilbyggarsidor med sina forum och byggtrådar. Gör jag något fel här med min tråd?
Det känns som jag pratar med mig själv hela tiden, med några få undantag.
Andra forum har diskussioner hela tiden i nästan alla trådar, men här är det väldigt stilla.
Gör jag något tokigt så är det omedvetet, och då måste någon säga något, så jag får en chans att ändra mig.
Kan inte förstå varför det är så tyst här.
veteranbörje

Inläggav daniel_sandberg » 2014-01-22 17:56

Gör du någon kontroll av tråget när du har svetsat det eller litar du på dina svetsar? =) Har själv lärt mig efter att ha svetsat tryckrör till en turbokonvertering att svetsar som jag trodde var täta inte alls var det. Men dina ser finare ut än mina :P
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
daniel_sandberg

Inläggav veteranbörje » 2014-01-22 18:07

Hej Daniel
Jag har kollat så att jag ställt tråget med packningsytan helt horisontell, och sedan fyllt tråget med bensin. Väldigt effektivt sätt att kolla efter läckor, har gjort det många gånger tidigare och det har alltid fungerat. Hittade ju två små pinnhål tidigare som jag nu tätat, men kollade faktiskt inte innan jag målade den här gången. Men jag tror jag fick det tätt.
Svetsar du tryckrör så är du nog en bättre svetsare än jag, jag är en självlärd gammal bilbyggare..
veteranbörje

Inläggav daniel_sandberg » 2014-01-22 18:30

Okej.. Låter klokt för att slippa spilla alltför mycket olja =)

Är ju bara ett lågbudgetbyggge så svetsade iordning lite avgasrör. Laddar inte mer än 0,5 heller men första försöket hade mer läckage än ett durkslag.. :(

Roligt att svetsa och man lär sig hela tiden. =)
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
daniel_sandberg

Inläggav veteranbörje » 2014-01-25 20:41

:( Fortfarande ingen toppackning, så monteringen av toppen får vänta. Ser ut så här med honade cylindrar och nya kolvringar
Bild
Om jag bara hade packningen nu..
Skruvade dit den nya oljepumpen också, men när mitt nymålade tråg skulle dit, så upptäckte jag att det slagit sig lite av svetsningen sist.
Ena främre hörnet pekar 3 mm uppåt, så jag ska låna en press av en kompis och se om jag kan rikta det.
Bild
Började titta lite på bakaxeln, och skivorna var inte roliga att få bort, men med en stöddig hammare och några smällar så fick dom ge sig till slut
Bild
Bort med diffkåpan också
Bild
Det luktade skunk av den, men det fanns faktiskt olja i den. Och allt ser ut att vara i bra skick vad gäller slitage. Ville bara kolla det först innan jag börjar renoveringen av axeln.
veteranbörje

Inläggav veteranbörje » 2014-01-27 22:26

Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig här, jag skickade tidigare idag ett pm till webchefen Daniel. Precis som jag skrev till honom så känner jag att mitt projekt inte riktigt passar in här. Nu är det ju, som han mycket riktigt påpekade, inte så många besökare här på forumet jämfört med andra motor/bilbyggarforum. Jag bad honom avsluta min tråd här, bara för att jag känner att det jag gör verkar inte passa in här.
Och han har ju naturligtvis rätt i att en renovering av en VW tdi motor inte har högsta prioritet, det förstår jag helt och fullt. Men jag vill ju naturligtvis försöka dokumentera alla steg i den här resan, dels för min egen skull, och dels för att jag trodde att kanske någon annan kan ha nytta av det så småningom. Jag vill poängtera att jag är inte intresserad av att få några "heja vad bra det går" inlägg i min tråd, det är ju inte så konstruktivt.
Men jag trodde ju i alla fall att det kanske skulle kunna bli frågor, diskussioner, ifrågasättningar, kanske. Eller något enstaka "hur har du tänkt nu"?
Men istället känns det som att jag till största delen pratar med mig själv. Jag vet inte hur det känns för er andra som bygger och mekar med era projekt, men för mig är "forumfamiljen" viktig och en stor del i hur arbetet fortskrider. Som ni alla säkert vet, så ledsnar man ibland, och då skulle man önska att ens "familj" hörde av sig och undrade vad som står på. Det skulle göra underverk för motivationen. För att vara helt ärlig så känns det som att ingen, med några få undantag, bryr sig överhuvudtaget. Och det gör att min motivation för att fortsätta dokumentera här håller på att försvinna. Missuppfatta mig rätt nu, det här är inget gnäll eller fiske efter något, det är bara jag som förklarar hur jag känner. Och tycker ni inte att min tråd är intressant eller att den inte passar in här, då är det bättre att ni säger det. Tro mig, jag är en stor pojke, jag kan ta det. Och tycker ni det så får Daniel ta bort den, helt enkelt.
Slutligen hoppas jag att det här inlägget tas för vad det är avsett som, och inte görs till något annat.
Tack för ordet
Veteranbörje
veteranbörje

Inläggav 123 GT » 2014-01-28 08:34

Jag följer din tråd med stort intresse, dels för att jag har en 145 -74 som står och väntar på renovering och till den har jag en VAG 1,6 TD som suttit i en Audi 80. Så fort jag har klar min 123 GT ska jag börja med 145:an. Jag tycker visst att ett sådant här projekt hör hemma i detta forum, sen att det sitter en VAG motor i bilen spelar väl ingen roll. Volvo har dessutom haft en hel del VAG motorer i sina modeller, t,ex. 240, 740/760, 949, 850, V70 och S80.
AVG
123 GT

Inläggav veteranbörje » 2014-01-28 09:39

:) Jo 123GT, du är ju en av dom få som kommenterar lite då och då, och det tackar jag för!
Jag ser ju också på antalet visningar att ni läser tråden naturligtvis. Och det är jag så klart också tacksam för. Men jag har ändå känt ganska länge, att mitt lilla bygge inte är riktigt passande här, jag har själv inte heller kommenterat i andra medlemmars trådar p.g.a. detta. Det kanske spökar i mitt huvud, men det är faktiskt så jag känner. Så vi får se hur det går, motivationen är inte alls på topp just nu.
Ang. bygget, så är tråget riktat nu, och jag håller på att göra ren bakaxeln, inget som ser direkt upphetsande ut på bild.
veteranbörje

Inläggav Daniel » 2014-01-28 11:47

Precis som jag skrev till dig veteranbörje så är ditt bygge mycket intressant för många. Det är en bra inspiration. Vad det är för motor du stoppar i bilen spelar ingen roll - under kategorin trimmat/ombyggt är alla byggen på 140/164 välkomna!
Hoppas på en fortsättning! Om inte annat så kan du ju dokumentera här för din egen skull så får vi som är intresserade i alla fall se hur det går!
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav veteranbörje » 2014-01-29 19:51

:( Lite vilse och behöver hjälp. Har pysslat med rengöring av 164:a bakaxeln bl. a. Tagit bort handbromsbackarna och de 4 bultarna som håller drivaxel/bromssköldar på plats. Det är nu det blir pinsamt, får inte ur drivaxlarna. Ska dom gå att dra rakt ut, eller sitter dom med något slags C-clips inuti diffhuset? Någon kunnig som kan hjälpa mig?
veteranbörje

Inläggav veteranbörje » 2014-01-29 20:21

:oops: Glöm mitt förra inlägg, har hittat svaret på interwebben.
veteranbörje

Inläggav daniel_sandberg » 2014-01-31 13:49

Om du vill får du gärna skriva ut svaret här. Är det bara med milt våld dra ut dom? =)

Edit: och stämmer in med dom andra. Detta bygge är intressant och har själv varit i dessa tankar att göra med någon volvo =)
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
daniel_sandberg

Inläggav veteranbörje » 2014-01-31 14:29

:) Självklart vill jag det, Daniel. Kikade in på 164 klubbens forum, och där fanns ju så klart svaret.
Drivaxlarna kan tydligen "kärva" fast lite på splinsen efter att ha suttit ett tag, men det finns inga låsclips inuti diffhuset, utan det ska bara vara att dra/knacka ut dom med lite milt våld. Dom är bara iträdda i splinsen och hålls på plats av stoppbrickan och de 4 bultarna på utsidan av bromsskölden.
veteranbörje

Inläggav Björn Persson » 2014-01-31 17:53

Angående dina funderingar med låg aktivitet/respons. Jag själv ser mig som aktiv på olika forum, en generell slutsats jag kan dra är att responsen i mindre klubbar (som ex. denna) inte brukar vara alltför god. Anledningarna är många, min slutsats är som följer:

Som exempel kan nämnas en motorcykel jag renoverade med väldigt bra och omfattande fotodokumentation. En renovering från början till slut med uppdatering minst 2 gånger i veckan under ett år. Responsen var totalt runt 15 kommentarer sammanlagt (väldigt lågt) och visst funderade jag många och åtskilliga gånger på att helt enkelt sluta skriva.

MEN! Så tänkte jag en stund... Jag själv följer många trådar/byggen jag finner väldigt intressanta att läsa och väntar tålmodigt på uppdateringar, däremot är jag många gånger för "lat" för att skriva någon kommentar. En tråd med mer avancerat innehåll än ex. "vart sitter oljefiltret" där bygget framskrider med skicklighet av trådskaparen decimerar ofta antalet som kommenterar avsevärt. Den generella forumanvändaren kan förmodligen inte säga mycket mer om din tråd än som du själv uttryckte det "heja vad bra det går".

Vi tar ditt bygge här som exempel. Jag har följt det från första början med stort intresse, däremot har jag inte skrivit något. Varför kan man då fråga sig? Jag tror inte att jag har kunnat tillföra något konstruktivt, du verkar ha bra "koll" på det mesta själv och löser problemen. Det gör inte ditt bygge mindre intressant... Är övertygad om att du har åtskilliga fler läsare än vad du tror.

För att bekräfta detta så titta lite på dom andra trådarna här. De trådarna med många kommentarer är oftast sådant som den genomsnittlige 140 ägaren har koll på, något jag snarare skulle likna vid "jag vet jag vill jag kan kommentarer" där det i många fall framstår som att den som skrivit svaret mest vill visa för oss andra hur stor kunskap denne har om våra bilar. Detta fenomen torde avhjälpas med att ta bort funktionen som visar hur många kommentarer totalt någon skrivit i profilen, vilket egentligen är fullständigt ovidkommande. I mina ögon tolkar många antalet inlägg som någon slags rangordning över hur "bra" man i själva verket är... I realiteten bevisar inte 3000 "heja vad bra det går" någon kunskap, en person som skrivit 10 inlägg kan vara den som har bäst koll av alla.

Av förklarliga skäl vill jag påstå att dessa mer frekventa kommentarer uteblir på en tråd som denna, baserat på innehållet. Det gör den som sagt inte mindre intressant! Fortsätt med tråden här, den glädjer fler än vad du tror.
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Inläggav veteranbörje » 2014-01-31 20:00

Hej Björn
Och tack för ett mycket bra inlägg. Du gav mig både en liten knäpp på näsan och något att tänka på. Men du har helt rätt i det du skriver, jag har bara inte sett på det ur den synvinkeln tidigare, så tack för det! Jag tar till mig av det, samtidigt som jag lärde mig något nytt idag.

Antar att jag har/hade lite andra förväntningar på det här forumet när jag startade min tråd. Jag är ju en gammal bilbyggare som de sista tjugo åren byggt/renoverat åtskilliga gamla fina bilar. Det här blir väldigt off topic en stund nu, men jag vill gärna förklara mig. Det här med min 142:a kom väldigt hastigt på, jag hade flera sådana i min ungdom, och helt plötsligt dök annonsen på den här upp, och jag hade inget nytt objekt just då.

Så föddes ide'n med att ställa iordning den och byta ut motorn mot en lite modernare och bränslesnålare sådan, och efter "renoveringen" använda den som bruksbil till och från jobbet. Och det är fortfarande planen, vi får se hur lång tid det kommer att ta bara. Men för att återgå till forumverksamhet, så har jag till största delen renoverat amerikanska 60 och 70 tals pickuper. Har alltid älskat dom. Och som en följd av detta, så har jag länge varit medlem på olika bilbyggarforum.

Där är det lite annan "fart" på forumen, naturligtvis på grund av antalet medlemmar och storleken på dessa organisationer, så jag gick väl in i volvo 140 klubben med lite felaktiga förväntningar. Mitt eget fel, men jag lär mig..
Jag ber om ursäkt om jag sårat någon eller uppträtt opassande på något vis. Absolut inte min mening, jag har lärt mig nu..

Eftersom jag hållit på mycket med renoveringar, men inte förrän nyligen börjat svetsa bilplåt, har alltid tyckt det varit tråkigt med rostlagning och därför alltid lejt bort det, så vill jag dela med mig av en tråd om en kille i Australien som har en shop där och lever på plåtslageri, han heter Stuart Smith och
kallas för "the sheetmetal whisperer". Jag har sett många duktiga plåtslagare i mina dagar, men den här killen slår dom alla på fingrarna.

Här är en länk till en tråd om honom: http://www.ozrodders.com/forum/viewtopi ... =1&t=49434 Läs om ni har lust och förundras..
Det är i huvudsak den här sortens forum jag mest har besökt tidigare. Slut på off topic.
Slutligen, tack igen Björn, du öppnade mina ögon ikväll med ditt inlägg.
veteranbörje

Inläggav veteranbörje » 2014-01-31 20:07

:roll: Glömde en sak, fick inga fler svar på om det här med att flytta fram framvagnen ca. 2 cm., Kan någon fler bekräfta att man kan göra det och bara behöva justera paralellstaget efteråt? Behöver få veta det säkert. Någon?
veteranbörje

Inläggav twincab » 2014-01-31 21:09

Om man nu flyttar fram framaxeln borde inte även utgående axel (vad den nu heter) från styrsnäckan
förlängas? Någonstans borde ju framflytten "saknas" i styrningen! Styrsnäckan o ratten har ju inte ändrats. Bara en tanke som slog mig, skriver utan att veta.

//Erik
1444951Y,1451661Y
Användarvisningsbild
twincab

Inläggav veteranbörje » 2014-01-31 21:43

Jo Erik, precis så tänkte jag också först. Men så tänkte jag en gång till, och flyttar man fram framvagnen 2 cm. så föreställer jag mig att pitmanarmarna på båda sidor tvingas vrida sig lite och den rörelsen kan man då kanske justera tillbaka på på paralellstaget. Både hjälpstyrarmen och styrsnäckan sitter ju fast i ramen och inte i framvagnen, och då tvingas väl armarna på de båda "vridas med" lite grand. Eller tänker jag fel nu?
veteranbörje

Inläggav twincab » 2014-01-31 21:56

Bara "pitmanarmarna" är långa nog så dom klarar av att "passera rakt fram" läget när du flyttat fram framaxeln. Verkar vara läge för att "loppa" fast framvagnen o testa.

//Erik
1444951Y,1451661Y
Användarvisningsbild
twincab

Inläggav 123 GT » 2014-01-31 23:55

Det var en gammal verkmästare på Volvo i Arvidsjaur som tipsade om att man kan göra så. Han satte i en B21 i en 145 -72:a. Det ska räcka med att justera efter längden på pitmanarmen.
AVG
123 GT

FöregåendeNästa

Återgå till Trimmat/ombyggt