Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ett nyförvärv 142-69

Ett nyförvärv 142-69

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Ett nyförvärv 142-69

Postby Amarace » 2008-08-31 20:30

Här är en 142:an jag bytte till mig i helgen, skaplig iallafall och rätt så original förutom att dom kletat dit nån spegeltoning :( Dålig lack dock, dels små penselbättringar på stenskott och väldigt matt och så.

Besiktigad till Maj 2010. ROstmässigt verkar det vara höger reserhjulsbalja i framkant samt lite mellan dörr och skärmkant på vänster sida, inunder ser den fin ut.

Men som vanligt är det ju bruksbilar så den får gå som det också, ska dock laga rosten på den snarast möjligt samt sätta dit ett drag.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Och här är alla bilar som jag har i trafik samlad:

Image
Amarace

Postby Wire72 » 2008-08-31 20:43

såg ju bra ut,inredningen såg ju lite finare ut dock. skulle nästan vara kul att prova ge den en rubbing och se om den börjar blänka, Har aldrig sett en Volvo 140 med vit inredning i verklighet, dom kan ju bara sålts söderut eller nått :lol: Vill ha en med vit inredning :cry:
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Re:

Postby Amarace » 2008-08-31 21:30

Wire72 wrote:såg ju bra ut,inredningen såg ju lite finare ut dock. skulle nästan vara kul att prova ge den en rubbing och se om den börjar blänka, Har aldrig sett en Volvo 140 med vit inredning i verklighet, dom kan ju bara sålts söderut eller nått :lol: Vill ha en med vit inredning :cry:

Den är skaplig iallafall, förarstolen är det vanliga att vinylen på sidan spruckit sönder och uppe på ryggstödet är en par bruna fläckar. Annars faktiskt bra, har dock inte kollat baksätet så noga.

Detta är tredje jag har med vit/beige inredning :) Tycker dock det är otacksam inredning då all skit syns.

Sen tror jag att många bytt inredning i bilar som ska ha denna, har aldrig sett en röd 69:a förut med denna inredning, och ändå ska den sitta original.
Amarace

Postby jonte » 2008-08-31 22:31

den ser ju bra ut rostmässigt,fin patina,lite lagom

sliten men inte söndermeckad typ kort spak osv

jag har sett en röd 69a med vit inredning,men de var

många år sen,kanske är den bilen :)
jonte

Postby Rogge » 2008-08-31 22:53

gotta love that interior! :D

nä men det verkar ju va en bil med bra potensial för att bli kanonfin :)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Amarace » 2008-09-12 05:56

Nu är spegeltoningen borta iallafall, slet loss den på bakrutan och bytte sidorutan det satt på. Mycket bättre nu. Nummerskyltsbelysningen fick jag bort tejpen på också och limmade ihop, ser iaf bättre ut nu.

Har även bytt förgasare och justerat, förra läckte bränsle, trots att jag bytt alla packningar, måste vara nåt med choken, att det kommer genom axeln där på nåt vis.

En Volvo originalradio har också hittat sin plats :)

Tyvärr var inredningen sämre än jag trodde, på passagerarsidan så är övre högra hörnet dåligt (tejpat) bland annat, skulle ha fått tag på nån stol att ta material från och limma på.

Ska montera extraljus och varselljus samt byta kofångare fram i helgen samt byta värmepaket. Kommer några bilder då.
Amarace

Postby Karnstein » 2008-09-13 22:30

Spegeltoning är verkligen inget att ha. Har själv haft det en gång. Mycket bättre med vanlig svart toning, eller allra bäst: ingen alls!

Hur många extraljus blir det? 4st? :)

Hur bökigt är det att byta värmepaket på en äldre 140?
Image
Karnstein

Postby bodda » 2008-09-14 22:20

inte så giftigt ändå tar bara lite tid, om du har dålig rygg

så kan det vara bra o skuva ur stolarna tar inte lång tid

o ger mycket utrymme lika med handskfacket

lossa vajrarna nere vid paketet det som kan vara jävligt

är värmeslanarna du får akta så du inte drar sönder rören

:roll: jag brukar lyfta på slangen lite med en mindre

mejsel sen spruta in 5 56 eller liknande
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Re:

Postby Amarace » 2008-09-14 22:48

Karnstein wrote:Spegeltoning är verkligen inget att ha. Har själv haft det en gång. Mycket bättre med vanlig svart toning, eller allra bäst: ingen alls!

Hur många extraljus blir det? 4st? :)

Hur bökigt är det att byta värmepaket på en äldre 140?

Precis, bäst är ingen toning alls (beror ju på bil också, har hundar).

Vet inte hur många extraljus, lutar åt två stycken rallye 180 i Bosch originalfästen för kofångarjärnen, eller två Hella Rallye 2000.

Det är inte så bökigt, mycket lättare än på en 240 då det inte är lika mycket i vägen.

Hann tyvärr inte så mycket i helgen, så jag får ta det till veckan istället (ha fixat lite på 78:an i helgen)
Amarace

Postby Amarace » 2008-09-21 19:45

Har inte blitt nåt i helgen heller direkt, dock fixat en par takräcken, ett är helt i aluminium, ett är sidorna i Alu, men resten i vanligt \"järn\", och dom är i övrigt ungefär likadana, antagligen är det i Alu lite nyare. Får se vilket jag ska ha på 142:an.

En par gruppbilder på alla mina bilar iaf:

Image

Image

Image
Amarace

Return to Showroom