Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Betyltejp vs. Purlim.

Betyltejp vs. Purlim.

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Betyltejp vs. Purlim.

Postby deluxe » 2009-01-07 21:54

Hallo grabbs.

Ja plocka veck framrutan på "doris" för o få bort den där störiga ytrosten som kommit i nederkant.
Rutan har suttit där sen -71 och är rätt jävla blästrad me stenskott, så ja tänkte lägga i en ny ruta ja har liggandes.

Ja snacka me en gammal bilmeck på jobbet om de o han tyckte ja va dum som skulle använda betyltejp för o sätta fast den nya rutan, istället för o purlimma dit den. Han menade på att de va mycket större risk att man inte fick det tätt runt rutan me betyltejp.
Så ja ble erbjuden o låna en pur-pistol för o göra det istället.

Vad sägs grabbs? för o nackdelar? betyltejp e ju orginal, men pur ska ju tydligen va bättre?
Nån som har nåra erfarenheter?
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Re: Betyltejp vs. Purlim.

Postby izefuzzy » 2009-01-07 22:13

han har rätt, man kan lätt få det otätt med betyltejpen. ska själv ur med min ruta snart och när den ska i så kommer jag limma min. nackdelen med limmet är att om du ska ur med rutan igen är det 1000000ggr svårare att få ur den om den är limmad genomfört med att få ur en tejpad ruta. sen har man otur kan limmet bli för hårt så att rutan kan lättare spricka av spänningar, men det ska inte vara någon större fara det heller.
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby deluxe » 2009-01-07 22:29

Ja såga ut min ruta me en el-gitarr sträng. tog nästan 2 min... Frugan fick sitta i bilen o ja stod utanför.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby izefuzzy » 2009-01-07 23:00

tejpade rutor kan man ta ur med en brytblads kniv rätt smärtfritt om man vill också.. värre med limmad ruta. limmet är stenhårt så när man ska såga ut den med tråd får man nöta som en idiot. men tycker fortfarande om limmet bättre då det är mer lättarbetat när man ska i med rutan, glöm inte att man ska prima rutan och rutramen innan man limmar rutan annars fastnar den inte, sen kan du även behöva göra små distanser och limma fast på rutramen då rutan sjunker ner då limmet inte håller emot som tejpen gör.
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby skanke » 2009-01-07 23:24

Det finns en uppsjö av olika PUR-lim, och man skall nog inte experimentera och bara ta något, utan det gäller att välja rätt. Det säkraste är att köpa från en bilglasmästare, och som redan nämnts måste man ha primer annars fäster inte limmet. Vilket kan resultera i att rutan lossnar och far iväg vid en ev kollision.

En del säger ju att det är lättare att få läckage med butyltejpade rutor, men det beror väl kanske på om den som limmar rutan vet vad han pysslar med. Har själv aldrig haft några problem med läckage på dom Volvobilar som jag har haft med bytta rutor. Vet man inte hur man skall hantera PUR-limmet så är det ju inte säkert att det blir något bättre.
skanke

Postby Amarace » 2009-01-07 23:25

Jag skulle då inte limma, ser inga fördelar med Lim jämfört med Butyl,
Får man inte tätt med Butyl så har man gort fel, det är viktigt att prima rutramen där man sätter butylet samt att massera dit rutan. Jag har bytt utan att prima men ändå har det blitt tätt. Oftast om det läcker så har man för tunn butylsträng, man får rätt om man köper på rulle eller t.ex Volvos moneringssats.
Amarace

Postby deluxe » 2009-01-08 20:11

Butyltejpen ja tänkte använt är volvos egna, jag har en oöppnad rulle legandes här hemma. Och Purlimmet använder vi på jobbet dagligen till o limma bilrutor. Och vi lämnar samma garanti på våra bilar som volvo har, så jag kan rätt lugnt säga att det är bra grejer.
Vi använder dock inte nån primer, utan en "aktivator" som penslas ut tunt med nån liten rund borste.

Och de där me distanser... döm om min förvåning när orginal distanserna fortfarande satt kvar under rutan..... :shock: så dom blir återanvända.. :D

Men de lutar åt Pur nu. Ja fick även låna ett par "telefonlurar" att trycka fast på rutan, som man sen kan spänna runt sätet eller nått o fixera den påplats med.

Får se om de blir gjort i helgen. Ligger bonn sjuk nu :(

"Kvinnor snackar om o va gravida..... Dom skulle bara veta hur de är för en kille när han e riktigt förkyld"

Image]
deluxe

Postby pvfreak » 2009-01-08 20:52

deluxe wrote:

Får se om de blir gjort i helgen. Ligger bonn sjuk nu :(

"Kvinnor snackar om o va gravida..... Dom skulle bara veta hur de är för en kille när han e riktigt förkyld"

Jaa.. fyttirackarn! Du får ta och krya på dig. :)
Image

Medlem 2377 i Svenska Volvo 140-klubben
pvfreak

Postby skrot klasson » 2009-01-12 08:07

det finns ingen vättig anledning till att lima en ruta med pur mot betyl,pur limet är mycket hårdare vilket kan resultera i att rutan spriker när karossen rörsig.läkage riksen är likastor med pur som med butyl,om man inte vet vad man gör.ska du lima pur på di gamla butyl bädd måste allgammal butyl bort och primer läggas på både karos falls och ruta.samma sak med butyl förutom att man kan spara nåra mm butyl på rutfallsen,och aktivera den med ett spesielt medel.sen är d mycket svårar ett plockaur en pur limad ruta,utan rätt värktyg att sågaur en ruta kan leda till svåra alergiska rekationer.

purlimet har tagitöver av olikaorasker.rutan har blivit en bärande del,den ska hålla i mot en aventuelt utlösning av airbag,samtidigt som den ska förflyta kraften i krokzonerna upp över taket.
B-2007-06-20
BE-?
C-2009-02-11
CE-?
skrot klasson

Postby deluxe » 2009-01-12 20:47

Ja , jo, ja har oxå funderat lite på de där nu i dagarna.
Man kanske kunne lagt dubbla butyl-strängar för o va på säkra sidan.. kan fixa en rulle till på jobbet billigt.

Har butyltejp nån bäst-före.datum förresten?
Tror ja haft denna rullen legandes i typ 4 år eller nått.. :?
Och man måste väl värma upp butylen innan man lägger på rutan va? Den klibbar väl bättre när den varm?

Image]
deluxe

Postby skrot klasson » 2009-01-12 21:56

betylen lägger du enkel,överlappa lite i skarvan och skarva på en utavstolparna.det behöveinte värmas bara gunga och trycka ner rutan i butylen.är lite teknik men ta det försiktigt så går det bra.bestföedatum vet jag ej då vi tar hem betyl när det ska bytas nå gammal 740,är inte så ofta längre.kan kolla under morgondagen om det står något.tror inte det är nått bäst före datum.
B-2007-06-20
BE-?
C-2009-02-11
CE-?
skrot klasson

Return to Övrigt