Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Läckage från oljestickan!

Läckage från oljestickan!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Läckage från oljestickan!

Postby Lunkan » 2007-08-24 21:23

Motorn trycker ur sig olja från oljestickan.

Sitter det en packning i oljestickan original?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Lunkan
Lunkan

Postby Lunkan » 2007-08-25 23:48

Hm lite tråkigt för mig, hörde efter att om det läcker i från oljestickan så är motorn i dåligt skick. Den enda räddingen är att det är stopp i ventilationen till vevhuset. Jag hoppas på det sist nämda. Eller finns det andra förklaringar till detta fenomen?

Mvh

Lunkan
Lunkan

Postby C Upp » 2007-08-26 22:53

Enda förklaringen är väl övertryck i vevhuset. Vilket kan förklaras av stopp i vevhusventilationen, men gissningsvis är det ett resultat av dåliga kolvringar som släpper ner övertrycket i vevhuset istället för att ge effekt.

Gör ett kompressionsprov på motorn så vet du.
C Upp

Re: Läckage från oljestickan!

Postby aspen2t » 2009-03-16 00:13

har samma problem men jag kanske har löst de. på mitt insug (misab 2xweber 45) sitter det 2 nipplar jag satt ett T kors och drog båda till broms servon men. rätta mig om jag har fel. ska inte den ena nippeln vara kopplad till bromsservon och den andra nippeln till vevhus ventilationen eller blir det någe konstigt då???

tacksam för svar mvh marcus
volvo made in sweden built with pride
aspen2t

Postby Hasse63 » 2009-03-16 12:40

Kan vara så att bromsservot får för lite vacum med ett insug inkopplat, men det är bara att prova. Bara man inte kopplar ihop oljepåfyllningslocket och vevhurventilationen. Då kan den komma fram olja på de mest mystiska ställen
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Christian L » 2009-03-19 00:33

Hade samma fel på min Firebird. Lång historia, men kortfattat kan man säga: Tidigare ägare hade monterat både vevhusvent och ventilkåpspackning fel. När jag bytte ventilkåpspackning blev vevhusventen för tät och det började tryckas ut olja genom stickans rör.

Så jag tror nog på vevhusventen!

lycka till
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Return to Original