Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ettans växel hoppar ur

Ettans växel hoppar ur

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Ettans växel hoppar ur

Postby RickyX » 2009-03-15 18:53

När jag lägger i ettans växel så hoppar den tillbaka till neutral läge igen. Vad är det för fel?
Volvo 142-69
Volvo 945-94 (Till salu)
RickyX

Re: Ettans växel hoppar ur

Postby Epsi » 2009-03-15 19:06

Antingen lägger du inte i växeln ordentligt, men det gissar jag på att du klarar med långspaken:) eller såär lådans drev sletna. vet dock inte vilka drev?
Epsi

Postby Amarace » 2009-03-15 19:48

Dreven har inget med det att göra, det brukar vara fjädern/kulan som håller skiftaxeln i läge som är sliten.
Byter man fjädern brukar det bli bra igen.
Kan även vara skiftaxelns spår som är slitet, men det har inte jag varit med om.

För visst fungerar det om du håller spaken i läge?
Amarace

Postby Epsi » 2009-03-15 20:18

Där ser man:) kan det vara samma på framhjulsdrivna bilar? (suzuki swift gti -87 tex?
Epsi

Postby Gunnar S » 2009-03-16 20:37

Epsi wrote:Där ser man:) kan det vara samma på framhjulsdrivna bilar? (suzuki swift gti -87 tex?

Låt oss nu gå lite OT här: Jag antar ju att Swiftens motor är tvärställd och vid gaspådrag vrider sig alltså maskinen något, eller lite mer med slitna motorkuddar. Växellänkaget är ganska exakt injusterat för en smidig och klonkfri växling. Speciellt på såna här "sidenbilar". När gamla swiften fått mer än 10k mil på mätarn så är dessa toleranser satta ur spel. I kombination med vad Amarace skrev om skiftaxeln så kan te x. ettan fara ur vid gaspådrag. Dåliga synkringar är också en källa till irritation.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Epsi » 2009-03-17 00:06

Tackar:) kan nog stämma rätt väl ändå. Bilen går rätt hårt så kan vara så faktist. Dock kan de vara nå annat med.. Motorn sitter stummonterad i "bussningar" av aluminium och rör inte speciellt mycket på sig om man säger så...
Totalt OT innan jag blir avstägnd för att prata om annat än 140, Var gjorde volvo av hästarna? b20 gjorde 90 hästar på 2 liter, b230f ca 120 på 2,3 liter. Dom jävla japsarna hittade 115 på 1,3 liter....
Epsi

Postby Amarace » 2009-03-17 01:11

Epsi wrote:Tackar:) kan nog stämma rätt väl ändå. Bilen går rätt hårt så kan vara så faktist. Dock kan de vara nå annat med.. Motorn sitter stummonterad i "bussningar" av aluminium och rör inte speciellt mycket på sig om man säger så...
Totalt OT innan jag blir avstägnd för att prata om annat än 140, Var gjorde volvo av hästarna? b20 gjorde 90 hästar på 2 liter, b230f ca 120 på 2,3 liter. Dom jävla japsarna hittade 115 på 1,3 liter....

Men vad är vridet i den japanska motorn, och från vilket år är den?
(och Volvo har ju inte enbart gjort B20A och B230F ;) B20E var ju 124hk, B23E 79-80 var ju 140hk, B21E var på 123hk, B234F var på 159hk, vet inte vilketn Volvo Sugmotor som är effektstarkast? Är det 850/v/s70 med 170hk, el finns det nån starkare sugmotor? Är inte så hemma på dom nyare)

O växellådsproblemet med Swiften vet jag inte, har aldrig varit isär med nån sån låda, men något som håller växlarna i läge måste ju finnas och det måste ju kunna bli slitet.
Amarace

Postby Gunnar S » 2009-03-17 07:57

Epsi wrote:Tackar:) kan nog stämma rätt väl ändå. Bilen går rätt hårt så kan vara så faktist. Dock kan de vara nå annat med.. Motorn sitter stummonterad i "bussningar" av aluminium och rör inte speciellt mycket på sig om man säger så...
Fint att du är så tydlig med all detaljinfo... Fråga på nåt riskokarforum istället!!
:|
Gunnar S

Postby Epsi » 2009-03-17 23:17

Gunnar S wrote:
Fint att du är så tydlig med all detaljinfo... Fråga på nåt riskokarforum istället!!
:|

Det var väldigt vad det var viktigt att skilja på "vi volvomänniskor" och "dom jävla riskokargubbarna" idag då?

Så här e de på nästan alla forum överallt på nätet som handlar om bilar... Många har extremt svårt att erkänna att något annat märke gjort något bra eller vika en tum på att just deras bilodell kan vara mindre bra. Antingen är det fel på andra bilar pga att dom har framhjulsdrift/bahjulsdrift, små/stora eller bra vägålning/komfortabla flaggskepp. Det är larvigt sällan man hör någon dra likheter mellan modeller å bilmärken, och när man väl gör det så heter det ofta "dom där tyska/asiatiska/amerikanska....".
Varför ser man inte till likheterna? Det är ju rätt få bilar som inte har fyra hjul, en motor och någon form av sittplatser. Och INGEN bil är perfekt. Volvos 140 model saknar väghålning, motoreffekt, komfort, säkerhet, driftsäkerhet. Med andra ord, som transportburk är 140 en rätt värdelös mackapär. Den har egentligen enbart en sak, Charm. En 140 som var lika vacker att titta på som en lincon zepyr, lika komfortabel i guppen som en mercedes w126, lika bränslesnål som en toyota prius, hade lika bra väghålning som en nissan skyline r33, lika snabb som en buggati veiron, ja då hade det inte varit en Volvo 140 längre.

Volvon ger mig en trevlig sommarbil att puttra runt i sakta mak med. Swiften används när man har ont om pengar eller vill åka fort. 745a när de ska lastas. På ytan väldigt olika bilar, gräver man lite så hittar man samma saker i varje, kanske med lite olika dimensioner men ändå, same shit. Swiften har faktist några detaler invändigt som är gjorda av just kromplast för att nämna en..

Jag må vara relativt ung, men i all media där man kan läsa om bilhobbyn så framstår det som att vi är just VI. Samtidigt upplever jag att bilhobyn är mer och mer uppdelad än någonsin, mycket tack vare internet.
Jag skulle önska att samtliga bilintresserade i sverie någon gång fick åka 140 med nervevade rutor i 65 kmh på en halvslingrig väg mitt i högsommaren. Samtidigt önskar jag att samtliga människor här på forumet fick känna på å köra en varvvillig japanare på bana. Folket som älskar v8ans vrid åka 4cyl turbobil enbart för att känna turbons kick.... ja ni fattar.

Bilhobyn har aldrig haft någon gemenskap med ett enda undantag, custom motor show på elmia i jkpg. Iaf under dom åren jag skruvat bil..

Amarace
Jo stämmer väl, 850ns femma hade 170 pållar, turboversionen ännu mer. Men jämför literefekten på swiften och en volvo ifrån 85. Vadgäller vrid upplever jag inte speciellt stor skilnad, iofs väger volvon de dubbla.. skit samma egentligen:)
Epsi

Postby Gunnar S » 2009-03-17 23:49

Epsi wrote:Det var väldigt vad det var viktigt att skilja på "vi volvomänniskor" och "dom jävla riskokargubbarna" idag då?

Nu var det inte riktigt det jag skrev. Har inget emot japsar eller engelska bilar eller så.
Jag reagerar ibland över att nån ställer en fråga på ett forum och när man svarat och lagt ut texten en stund så ändrar frågeställaren på förutsättningarna. I detta fall gällde det ju detta med att motorn var "stummonterad" te x. Sån info kan ju vara bra att få redan inledningsvis. Jag tror nämligen att delar av svaret på din frågeställning finns i just den informationen.

Min kommentar om riskokarforum handlar mer om att kanske också Suzuki Swift omhuldas i något klubbsammanhang och att eventuellt folk där är bättre skickade att lösa frågan med den urhoppande ettan.

För övrigt är vi överens om att bilhobbyn ska få rymma alla ytterligheter. Själv sitter jag exempelvis och dagpendlar på dåliga vintervägar i en S**b med slamrande framvagn. Hela tiden längtar jag mig tårögd efter att få äntra en riktig bil. Min egen 142:a (med mycket god väghållning) te x. eller varför inte en Dodge Charger från 1968 eller kanske en hederlig gammal Datsun 240? NSU RO80?? T-ford...
Så Epsi! Jag tror att vi är ganska överens ändå, om känslan att få ratta lite speciella fordon.

Ha det!
:)
Gunnar S

Postby Epsi » 2009-03-18 21:07

Gunnar S wrote:
Epsi wrote:Det var väldigt vad det var viktigt att skilja på "vi volvomänniskor" och "dom jävla riskokargubbarna" idag då?

Nu var det inte riktigt det jag skrev. Har inget emot japsar eller engelska bilar eller så.
Jag reagerar ibland över att nån ställer en fråga på ett forum och när man svarat och lagt ut texten en stund så ändrar frågeställaren på förutsättningarna. I detta fall gällde det ju detta med att motorn var "stummonterad" te x. Sån info kan ju vara bra att få redan inledningsvis. Jag tror nämligen att delar av svaret på din frågeställning finns i just den informationen.

Min kommentar om riskokarforum handlar mer om att kanske också Suzuki Swift omhuldas i något klubbsammanhang och att eventuellt folk där är bättre skickade att lösa frågan med den urhoppande ettan.

För övrigt är vi överens om att bilhobbyn ska få rymma alla ytterligheter. Själv sitter jag exempelvis och dagpendlar på dåliga vintervägar i en S**b med slamrande framvagn. Hela tiden längtar jag mig tårögd efter att få äntra en riktig bil. Min egen 142:a (med mycket god väghållning) te x. eller varför inte en Dodge Charger från 1968 eller kanske en hederlig gammal Datsun 240? NSU RO80?? T-ford...
Så Epsi! Jag tror att vi är ganska överens ändå, om känslan att få ratta lite speciella fordon.

Ha det!
:)

Jag tror jag överreagerade lite:) Jag Ber om ursäkt men det var skönt att höra att vi delade en del åsiktter:)
Vadgäller swiftens klubbtillhörighet så finns det inga samlingspunkter för den modellen på den här sidan atlanten. Bilarna sålde inte så bra från början i sverige och det är inte många procent kvara av beståndet. i japan och usa finns dom, amerikanarna fick dock, tvärt emot vad som är brukligt, enbart det minsta motoralternativet (3 cyl 50 häst) och har även en annan låda. tyvär är jag ingn höjdare på japanska men där finns ett forum........
nog föreläst Sparkade igång 140 för första gången på sesongen idag btw. startkablar, skruvmejsel att kila fast chokereglaget på förgasaren med och en arbetshandske som fick täppa igen hålet där den gula brickan ska sitta. Lossade soppaslangen från tanken å lät motorn gå runt några varv för å pumpa ut lite gammal soppa i en dunke. i med ny å på med slangen. 2 varv på starten å den hoppa igång som om jag kört den igår.
Kunde inte hålla mig utan de blev en liten färd ändå. Utan bromsar å blinkers, inredningen liggande hullerombuller löst och lukten av varm plastarbetshandske mot grenröret.
Mycket kan man säga om den bilen, men charm har den.....
snart blire mindre renovering så den klarar sommarens strapatser..

Ops, snacka om oftopic
Epsi

Return to Övrigt