Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Automat problem

Automat problem

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Automat problem

Postby Rilleo » 2009-03-05 18:49

Hej hej!

Har nyligen köpt en 144 automat av en skum kille i en brandsation, den har stått i 2 år men nu är den igång igen. Det är så att lådan är lite konstig (även för förra ägaren) när man trampar på fullt och han växlar ner så växlar den inte upp av sig själv utan bara forsätter varva. även när man krypkör så är den lite halvhemlig med växlarna, är väldigt svårt att få i 3an. Och det luktar brända lameller när man har kört en bit. Kan det vara nån sjystering av kickdown vajern som kan behövas? hade även tänkt att tömma oljan och göra rent. Eller är det helt enkelt så att lådan har sätt sina bästa år? Har gått 31000 mil

Nån som har idér? allt är välkommet :D

Mvh Rickard
142 -68 Djupgrön Räser
144S -67 Karminröd Automat

140is skadad, så som många andra :wink:
Rilleo

Re: Automat problem

Postby Kristinefors » 2009-03-05 19:45

Hej !
Börja med att kolla att det är rätt
nivå med olja i , kommer inte ihåg om man gör
det med motor igång på p-läge eller med stängd motor
men det står i instruktionsboken ,
Olof-Västerås
Kristinefors

Postby LarC » 2009-03-05 21:43

Du ska få för skum.. :evil:
LarC

Postby 142tic » 2009-03-06 00:13

Tjenare!

Konstig typ eller ej du köpte den av hade jag iaf. börjat med detta vad det beträffar automatlådor :D . Börja med att köpa "för ändamålet avsedd olja", oljefilter (till automatlådan) och trågpackning ( även denna till lådan).

Innan du börjar riva ned kan du kolla vilken färg oljan har så den inte är har blivit bränd. Du ska knappt se oljan på stickan, den ska vara ljusröd/rosa, om den är brun har oljan blivit bränd, eller så har nått smartskaft tippat i vanlig motorolja i värsta fall.

När du sedan plockat ned det så ber du någon hyvens polare trampa lite på gasen, (har aldrig meckat BW automatare så jag vet inte om detta går), se ifall kickdownwiren rör sig som den ska, att den går, dvs att när man trampar snabbt på gasen, att den rör sig snabbt nere vid lådan för att sedan omedelbart åka tillbaka när man släpper gasen.

Problemet som du beskriver låter i mina öron som att lådan inte får tillräckligt med olja för att växla upp, eller att som sagt kickdownwiren låser sig på något mystifierat vis.

Lycka till!
144 67, 142 71
142tic

Postby Rilleo » 2009-03-06 11:53

Tack för svaren! nu har jag lite att börja med att ordna. :D
När jag kollade oljenivån innan jag startade upp den första gången så var den rätt mycket för hög. Om oljan är bränd har lamellerna slirat kan jag tro? Är det bevis på att lådan är slut?

LarC: Jag trodde du gillade när folk säger att du är lite konstig :wink:
142 -68 Djupgrön Räser

Rilleo

Postby LarC » 2009-03-06 20:40

När jag hade den så körde jag ganska mycket med den utan kickdownwiren inkopplad :oops: . Så det är nog mycket möjligt att den slirat reält.

Sånt fruktansvärt vrid i en b18b så man behöver ju inte kickdown..typ :roll:
LarC

Postby Epsi » 2009-03-08 10:10

Nu e jag en grönjäling på detta men lite lämpligt håller jag på med en kurs i automatlådor för tillfället (går fordonstekniskt gymnasium år 3). Ännu mer lämpligt är att lådan vi hade isär var en bw35.

Av vad jag snappat upp än så länge så verkar det som att antinge är din låda ej justerad vadgäller bromsbanden eller så är lamellerna slut =Lådan behöver renoveras. Ett annat möjligt fall skulle vara ifall oljekanaler har kleggat igen pga gammal olja, speciellt om den har stått still ett tag.

Är det oljeklegg så kan det gå att tvätta ur med hjälp av ny olja, lossa oljeledningen från lådan in i kylaren och led oljan ner i något spillkärl. Starta motorn och låt oljan pumpa ut all olja (tills det börjar bubbla å spotta lite) glöm ej att vandra upp och ner med växelväljaren Alla lägen ska pumpas tomma. när den börat spotta och det "inte finns någon olja kvar" så stänger du av motorn och fyller på ny olja. starta motorn igen och fortsätt vandra i växellägena tills oljan som "kommer ut" är ren ny olja. Då stänger du av och återansluter ledningen till kylet. fyll på olja till lagom mägnd å hoppas på det bästa. Provkör, vandra med växelväljaren igen, kontrolera oljenivån och fyll på vid behov.
Detta kan om man har tur "tvätta" igensatta kanaler i lådans ventilpaket vilka skulle kunna ställa till med långsamma/obefintliga/knasiga växlingar. Häll i RÄTT OLJA bara, dagens oljor är betydligt elakare mot packningar och o-ringar än den som fanns för 30 år sedan.

Stallvarvsprov är annars en variant för att se ifall kopplingspaket/bromsband är slitna. Mycket enkelt utvört. Växellägd D, Handbromsen dragen, och hårt tryck på bromspedalen, gaspedalen i botten max 5 sekunder. Under fullgas så ska varvtalet gå upp och lägga sig på en fast nivå och inte stiga. Stiger varvtalet över nivån är bromsband/koplingspaket dåliga. Tyvär vet jag inte vilket varvtal just en 140 ska lägga sig på för att vara "bra". På en xc90 med v8 och awd är det iaf 2100 rpm +/-200 rpm... Någon annan i klubben kanske vet vad som gäller för 140?

Ifall du kommer fram till att kopplingspaketen är slitna är det nertagning och renovering av lådan som gäller, bromsbanden därimot går att justera utifrån på en bw35 med hjälp av två bultar på sidan. Hurpass hårt dessa ska dras för att vara rätt justerade vet jag dock inte, återigen, någon i klubben med verkstadshandbok kanske kan kolla upp?

Ifall det är renvering av lådan som gäller så ska du inte bli speciellt ledsen, ifall du hittar någon som säljer bromsband och lameller till dessa lådor så är det inte speciellt svårt att byta. Gör rent lådan på utsidan och var beredd på oljesöl bara, tar ca en timme att skruva isär en BW35 ifall alla bultar sitter som dom ska med går att lossa utan stora komplikationer.
Epsi

Postby Rilleo » 2009-03-08 18:55

Tack för den infon! :D Det var snällt. nu har jag absolut lite kött på benen.
Då ska man bara städa ur garaget så man får in en bil där :roll:
142 -68 Djupgrön Räser

Rilleo

Postby Birger » 2009-03-14 17:25

Tackar oxå så mycket för den infon..skulle som vanligt oxå sarta upp min 140a automat idag effter att den har stått still ett tag i garage....
..så slirar den rejält på alla växlar??..hoppas på att det är oljeklegg i kanalerna?och bara behöva tvätta ur lådan:)

Tack för era tipps :D
VOLVO 142 -72
VW Beach Buggy -67
BMW M3 -97
HVA kaf 256a -68
HVA 250 -68
HUSQVARNA 360 -67
Birger

Postby Hejmer » 2009-03-14 21:43

Är där vakum kopplat till dessa lådor? Jag har en merca automat som slira rejält, men tog bort vakumslangen o plugga den sen upphörde den att slira men växlar väldigt hårt. Är oljetrycket ställbart i dessa volvolådor?
144sport turbodiesel -73
Hejmer

Postby Epsi » 2009-03-15 10:46

Birger wrote:Tackar oxå så mycket för den infon..skulle som vanligt oxå sarta upp min 140a automat idag effter att den har stått still ett tag i garage....
..så slirar den rejält på alla växlar??..hoppas på att det är oljeklegg i kanalerna?och bara behöva tvätta ur lådan:)

Tack för era tipps :D

Ajdå... Mer och mer talar för slitna koplingspaket eller rent av ett för lågt systemtryck i lådan :(

Hejmer
Nej, inget vacum till denna låda iaf. Oljetrycket är inte heller "ställbart" ifall man skurvar ner lådan i delar kan man dock mixtra lite med tryckregulaton.
Epsi

Postby Birger » 2009-03-15 20:31

så där ja...ny olja i lådan..nu fungerar den igen var lågt tryck och oljeklegg kanske..Kanske ska byta till manuel låda när automaten lägger av helt..
VOLVO 142 -72
VW Beach Buggy -67
BMW M3 -97
HVA kaf 256a -68
HVA 250 -68
HUSQVARNA 360 -67
Birger

Postby Christian L » 2009-03-19 00:40

Bara lite info. Skulle börja med att kolla detta samt byta olja;

Om lådan har för slapp kickdownvajer så slirar den gärna. Är den för spänd så växlar den för sent eller går rent utav på kickdown hela tiden vilket medför väldigt hårda växlingar. Har varit med om detta på en saab med BW37 som är samma låda som BW35 men för framhjulsdrift.

//Christian
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Postby Jocke » 2010-02-28 14:18

har köpt en 140 med automat där kickdown-vajer är av.
tar lådan skada av det?
---=Born to Lose=---
Jocke

Postby Christian L » 2010-02-28 15:05

Jag skulle ju i vilket fall som helst fixa det, eftersom den inte kommer gå speciellt bra och förmodligen slira alldeles för mycket innan nästa växel går i. Om den slirar för mycket kommer lådan definitivt ta skada.

// Christian
Christian L

Postby Jocke » 2010-02-28 16:19

Christian L wrote:Jag skulle ju i vilket fall som helst fixa det, eftersom den inte kommer gå speciellt bra och förmodligen slira alldeles för mycket innan nästa växel går i. Om den slirar för mycket kommer lådan definitivt ta skada.

// Christian

oki, på så vis.
hoppas dem andra inte kört allt för länge så .

nån som vet vart man kan få tag på en wire billigt?
---=Born to Lose=---
Jocke

Postby Epsi » 2010-02-28 17:31

Att lådan körts utan kickdownwire gör ingen skada, bara att bilen får ett jäkla tråkig accelration. Slirningen som nämndes ovan sker bara i convertern, ingen annanstans, med enbart extra värme som följd. Har bilen dragit fullastad husvagn+fullsatt bil i klipiga bergen så är de möjligt att lådans olja gått var en gång vilket enkelt avhjälps igenom att byta oljan. Att byta oljan är föresten rekomenderat iaf då den antagligen har några år på nacken...
Men nej, lådan tar inte skada.

Vp el motoroldies har säkert, annars går de kanske å bygga en själv efter ett besök hoss en välsorterad cyckelhandlare. vet dock inte hur denna wire ser ut så det kanske är onödigt krångligt att bygga själv.
Epsi

Postby Jocke » 2010-02-28 18:03

Epsi wrote:Att lådan körts utan kickdownwire gör ingen skada, bara att bilen får ett jäkla tråkig accelration. Slirningen som nämndes ovan sker bara i convertern, ingen annanstans, med enbart extra värme som följd. Har bilen dragit fullastad husvagn+fullsatt bil i klipiga bergen så är de möjligt att lådans olja gått var en gång vilket enkelt avhjälps igenom att byta oljan. Att byta oljan är föresten rekomenderat iaf då den antagligen har några år på nacken...
Men nej, lådan tar inte skada.

Vp el motoroldies har säkert, annars går de kanske å bygga en själv efter ett besök hoss en välsorterad cyckelhandlare. vet dock inte hur denna wire ser ut så det kanske är onödigt krångligt att bygga själv.

bra svar. då slipper jag vara orolig för lådan :)

kollade där och den kostar nästan 400kr. och fästet på gsreglaget är borta så jag kan inte riktigt laga den med en cykelwire och få det bra :(
en beggad låda med wire kostar ju 500kr. känns lite surt.

måste kolla upp läckage på lådan också.
nu när den stått stilla pga toppackningsbyte så har den läckt ganska mycket olja.
testade att fylla på 3 dl när jag varmkörde men dem bara droppade rakt ut på golvet.
torkade rent den när jag hade den upphissad och då kom det bara e nån droppe på hela dagen. sen efter helgen var det en stor pöl som börjat rinna bort.
som om den bara läcker ibland.

nån som vart med om liknande?
---=Born to Lose=---
Jocke

Postby bodda » 2010-02-28 19:05

det beror på hur lådan är uppbygd moparlådor
får du inte köra utan kickdovnstaget inkopplat
då har man snart ingen låda kvar :?
läckaget ä nog packboxarna bästa ä o byta
men jag har kört med tätningsmedel till
automat finns på american racing o funkar faktiskt :)
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Christian L » 2010-02-28 19:33

Jag menar ändå på att lådan tar skada om man kör utan vajern. Att det "bara slirar i convertern med extra värmeutveckling som följd" är ju inget att blunda för. Värme är ju just det som tar kål på dessa bw35 lådor eftersom många av de tidiga saknar extra kylning utöver det som tråget kyler lådan. Dessutom vill jag mena att det troligen slirar mer i lamellerna också eftersom växlarna tar längre tid att få i när vajern är för slak. Har själv varit med om det och talar av egen erfarenhet.

Skulle försöka få till en fungerande vajer till lådan. Är ju inte så avancerat, och dessutom lättare att fixa till den du har om den är OK i övrigt. Bara för att en beg låda går att få för 500kr betyder det inte att den sitter i bilen och funkar som den ska för 500kr. Satsa på att täta läckaget och fixa vajern ist så vet du vad du har. Trågpackning kostar ca 50 kr på mekonomen via Hansen racing. Är det tätningen vid växelföraraxeln är det värre. Den har jag inte lyckats hitta utom i USA för tillfället.

/Christian
Christian L

Next

Return to Original