Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hjälp, behöver laga/byta länkarmarna

Hjälp, behöver laga/byta länkarmarna

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Hjälp, behöver laga/byta länkarmarna

Postby loranga » 2009-03-20 01:25

Hej

Jag besiktigade min orangea älskling i dag och fick nedslag på länkarmarna. Båda bak och ena fram måste lagas alternativt bytas på grund av rosthål. Och nu frågar sig nybörjaren (jag): Bör man byta länkarmarna helt? Var kan man hitta "nya"? Vad kan ett par i hyfsat skick gå loss på? Är det svårt och tidskrävande att byta? (Jag kommer att behöva lämna till verkstad eller meckarkunnig bekant). Eller är det bättre att laga de som sitter på?
Och om man vill skona bilen från det skånska saltet så ska man väl spruta hel underdelen med någon slags olja. Vilken typ av olja är bra att använda då?

Tusen frågor och en enorm tacksamhet om någon kan hjälpa mig en bit på vägen (för att så småningom komma tillbaka på vägen...)

/Lovisa
Volvo 142 de lux från 1974
loranga

Re: Hjälp, behöver laga/byta länkarmarna

Postby Amarace » 2009-03-20 01:51

Byt dom, man ska inte svetsa länkarmar (svetsa enbart om det är kris och du absolut inte får tag på nån frisk länkarm).

Tidskrävande beror på hur allt sitter (läs bultar rostat fast i stålhylsan i bussningarna). Får man loss bultarna tar det inte alltför lång tid, sitter det fast tar det tid, en fördel om man har gassvets att värma med då.
Sen om man byter länkarmarna bör man ju byta bussningarna också.
Så svårt är det inte om man inte har tummen mitt i handen.

Kolla på skrotar och annonser, lägg ut en annons o.s.v. Priser är väldigt olika men iaf nån/några hundra per länkarm.

Spruta underredet råder det delade meningar om vad man ska ha, jag förordar linolja som kan krypa in i alla skrymslen och vrår och sedan underredsmassa iaf där det "sliter" (hjulhus o.s.v).
Amarace

Re: Hjälp, behöver laga/byta länkarmarna

Postby jonte » 2009-03-21 00:20

på skroten i lund står två styck 74:or den ena är
kanon i framvagn och bakre länkarmar,det ligger bakom tetra pack, ring 046-130021,jag känner
honom bra,man får grejorna billigt,,lycka till

volvo 144a 72 sommarbilen
nyköpt volvo amazon 68a,sommarbil
volvo v70 ocean race 02 familjebilen
golf 90a SÅLD
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Return to Original