Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Styrservo funderingar

Styrservo funderingar

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Styrservo funderingar

Postby Carl-Johan » 2009-06-04 14:29

Alltså, hur ovanligt är det med styrservo egentligen? under 2 år så har jag nog bara sett 1-2 riktiga 140 styrservos till salu på nätet. nångång dyker det upp hopplock av 160/140/240 delar modifierade för att passa 140.

1.Känner ni till någon som har en styrservo liggandes? (jag känner 1 person som har till 73-74)

2.Hur många bilar utrustades med det i Sverige (svårt om inte omöjligt att svara på)

3. Vilken del är "the holy graal" av 140 delar, vilken del är mest svår att få tag på? Extraljusgrillen? styrservo? bumper guards? ac?
köpes! Bas modellens golvmatta 142
Carl-Johan

Re: Styrservo funderingar

Postby Anton » 2009-06-05 19:26

Volvo 140 orginalutrustade med styrservo ser man ändå då och då på blocket. Jag har även sett en som utrustas med styrservo i efterhand av Volvo, och det var ett ombyggt 164:a servo. Antar att det var dom som kände sig svaga i armarna som beställde servo. Även handikappanpassade bilar hade servo.

Jag tycker man ska utrusta sin bil efter det man tillbehör man gillar, inte för att dom just bara är ovanliga. Och jakten på just det där tillbehöret man vill ha till sin bil, är ju onekligen spännande. Roligast är ju bilar som haft tillbehören från början.
Mitt favorit tillbehör som jag hittat är en Volvo-filt (tidstrand) för volvo 140-serien. Och dessutom i matchande färg till inredningen! :D Dessa filtar ser man ju inte så ofta.
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Amarace » 2009-06-05 19:47

1. Känner till några som har på bilar.
2. Omöjligt att svara på i princip.
3. Är ju väldigt individuellt vad olika personer tycker :)
Men över/underliggarna till kofångarna tycker jag det är sällan man stöter på, har själv aldrig lyckats komma över några. Dom rostfria stenskottsskydden till fram och bakkant av skärmkanten är ju också lite kiviga, allrahelst till framkanten.
En sak som jag jagar och inte får tag på är plåtsargen (som ska sitta mellan klockan och konsollen) till klockan som såldes som tillbehör fram till och med 70, står bara Volvo på klockan, tillverkaren tror jag är Motometer (den klockan är småkivig att hitta också), och den sargen satt på andra bilar också då Motometer tillverkade samma klocka med namnet Motometer istället.

Jag brukar utrusta mina bilar med det jag gillar, både original och eftermarknad, sen om det är udda eller inte spelar ingen roll.
Amarace

Postby Robban » 2009-06-05 20:10

Jag har 6st styrservo liggandes 3st till tidiga bilar och 3st till 73-74.
De är inte så vanliga men utomlands är det helt klart vanligare, speciellt 73-74 i Nordamerika.

Jag tycker att vanliga NOS delar är svårare att hitta än tillbehören.
När såg ni en NOS skyltbelysning -72 tillsalu senast? Eller främre stötfångarskenor -72 och 73.

Tillbehör tror jag att jag har till 90% av vad som såldes men saknar mer de vanliga reservdelarna.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby 142-70 » 2009-06-07 21:12

Jag har ett modifierat styrservo som jag plockade från en annan bil. Då det gäller "holy graal" så är det en tidig extraljusgrill med marschall extrlajus som jag önskar. Är annars svag för extratillbehör.
142-70

Postby Anton » 2009-06-07 22:26

Vad är det som måste ändras på ett 164:a servo för att det skall passa?
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Epsi » 2009-06-08 16:35

Anton wrote:Vad är det som måste ändras på ett 164:a servo för att det skall passa?

Jag har fått veta av andra här på forumet att infästningshålen mot balken är olika samt att vinkeln på ingående axel ifrån rattstången är olika iom att 160 har längre hjulbas..
Epsi

Return to Övrigt