Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • AHA:s kopplingsräddning samt små pyssel

AHA:s kopplingsräddning samt små pyssel

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

AHA:s kopplingsräddning samt små pyssel

Postby Rödluvan » 2009-07-21 20:48

Image
AHA har absolut varit körbar men, det finns ett stort men, det hugger massor på kopplingen när man ska iväg.
Jag blir lika rädd varje gång och reagerar genom att gasa för lite när det rycker och hoppar till. Motorstopp, ofta förekommande, tack vare detta. Så vi plockade ner växellådan och i samma sväng startmotorn och oljetråget för rengöring och genomgång.
Och det behövdes! (Kopplingen ska bytas.)
Image

Image

Image

Image
Efter mycket avfettningsmedel, vatten, stålborste, stålull, lösningsmedel och svett och tårar börjar det här likna någonting. Sakerna är rena, maskeras och målas.
Image

Image

Dragkrok ska också monteras, så husvagnssemestern blir genomförbar.

En liten fråga angående kolen i startmotorn, kolen var ca: 17 mm, är de för nötta och bör bytas?
Letar efter: Förar-och passagerarstol till min volvo 142:a -69 i fint originalskick.
Rödluvan

Re: AHA:s kopplingsräddning samt små pyssel

Postby Epsi » 2009-07-21 21:06

Oljigare växellåda har jag nog aldrig sett:P
Tyvär vet jag inte hur det är med kolen. du kan nog hitta info någonstans i en verkstadshandbok (finns som pdffiler på nätet)
Om du ska montera krok kan det vara å tänka på att byta till starkare fjädrar bak, biltema har förstärkta fjädrar till 140 bak som verkar funka bra. hårt blir det men de kan vara värt å byta fjädrar bara över sommaren så att säga, speciellt när de inte kostar spec mycket per fjäder. Tänk bara på att di i så fall måste ha ombyggnadssatsen så du kan använda 74ans fjädrar...

Jag har kört 142a med husvagn å dåliga fjädrar bak, inget att rekomendera.
Epsi

Postby parbring » 2009-07-21 21:26

Ja, hårdare fjädrar kanske kan vara något, men i dagsläget känns AHA ganska fast i baken ändå, så det ska nog gå bra. :)

Vi ska även bla. byta packboxen till ingående axel i växellådan. När jag demonterade den gamla så gick den dessvärre i småbitar, och blev omöjlig att mäta dimensionen på, men den uppskattas till typ 24x40x7 eller 25x40x7.
Någon som vet vad denna packbox ska ha för storlek?

Oljepumpen får sin fjäder utbytt, samt att locket ska planslipas. Kuggarna klarade sig under gränsvärdet för slitage, om än just så pass. Dock undrar jag om kulan brukar ska behöva bytas. Den ser då inte ut att vara sliten på något sätt...
- - -
parbring

Postby hesselgren » 2009-07-21 22:04

den växellådan var allt bra "konserverad" :)
hesselgren

Postby Norbagge » 2009-07-21 22:59

Hva slags maling bruker du ?
Norbagge

Postby parbring » 2009-07-22 09:05

Pensling med Corrostabil motorfärg är det.
- - -
parbring

Postby parbring » 2009-07-22 09:45

Image

Det löste sig angående storleken på packboxen. Dock undrar jag vad det som sitter framför lagret för ingående axeln är för något. Det ser ut som en täckbricka av något slag. Är den essentiell? Det satt nämligen ingen på den här bilens växellåda...
- - -
parbring

Postby parbring » 2015-09-09 11:34

Hör och häpna. Jag äger fortfarande denna bil!
Efter ovan nämnda reparationer kördes bilen ett knappt år. Därefter gick ena huvgångjärnet sönder. Som följd av detta demonterades vänster framskärm för åtgärd av lite rost vid infästningen av huvgångjärnet. Därefter flyttade jag. Flera gånger. Och därmed blev bilen stående fram tills nu i sommar vid min fritidsfastighet.
Nu fick jag mig för att göra ett litet ryck och få bilen körbar. Under stilleståndet har en bränsleslang gått av, samt att huvudbromscylindern sprungit läck.

Jag har nu ett litet tag ställt bilen hos en granne till min stuga och pillar lite på volvon när tillfälle ges. Till att börja med byter jag samtliga bromsslangar, renoverar huvudcylinder och bakre bromsok, byte bakre stötdämpare, samt lite plåt vid infästningen av dessa.

Återstår att se om jag hinner få framskärmen på plats och bilen rullandes innan vintern är här dock...
- - -
parbring

Postby parbring » 2015-09-09 11:38

Image

Yrvaken, nyväckt och bromslös utanför dess härbäge de senaste åren.

Image
Rost!

Image
Image

Inklämd bakom en ladugård för lite tillfälliga reparationer.

Tanken var att få den körbar för att kunna köra den från fritidsfastigheten och hem (15 mil) för att åtgärda lite fler skador av kosmetiskt art.
- - -
parbring

Postby VOLVO » 2015-12-28 17:36

Hur går det med bromsrenoveringen och fick du hem bilen :)
Härligt att du fortfarande äger den!!!
/ sven
VOLVO

Return to Showroom