Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Fråga om bränslesystemet

Fråga om bränslesystemet

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Fråga om bränslesystemet

Postby Ville » 2009-07-24 18:27

Har startproblem med min 142:a, 73:a (B20A, original). Den har stått stilla i garage i över ett år (dessförinnan har den alltid gått som en klocka). Startar på startgas men dör direkt. Alltså: krux med bränslesystemet. Soppapumpen är snustorr och innehöll dessutom lite konstigt damm/skräp när jag öppnade den. Kröp ner i skuffen och öppnade tanken vid givaren och kikade ner: hyfsat med bensin i. Det såg ok ut.

Det jag funderar på är alltså hur jag går vidare med felsökningen... :? Sitter det något soppafilter eller sil någonstans som kan ha koksat igen? Kan soppapumpen helt plötsligt ha hängt sig på något sätt?

Tacksam för råd.

/Ville
Medlem 1173 - 142 DL 1973. Californiavit

Re: Fråga om bränslesystemet

Postby Epsi » 2009-07-24 19:51

Antagligen är soppapumpen lite halvsliten och orkar inte pumpa fram soppan ifrån tanken igenom en tom ledning. Mitt förslag är att du med munnen suger i slangen ut ifrån pumpen. Får du soppa fram till pumpen så bör den hoppa igång ganska fort, får du därimot inte fram någon soppa igenom att suga på den slangen, så pröva först att suga i den som går TILL pumpen (skarva slangen med en bit genomskinlig slang är en god ide för detta för att få lite bekvämare arbetsstälning samt även se när det kommer soppa så man slipper få allt i halsen...).

Får du inte fram någon soppa då heller, ja då är de dags å kolla resten av ledningen...
Epsi

Re: Fråga om bränslesystemet (och koppling...)

Postby Ville » 2009-07-26 12:15

Enkelt och smart! Funkade kanon. Jag sög i slangen mellan soppapump och förgasare och fick fram bensin. Motorn tickade igång och går nu lika fint som förr. Tack Epsi!

Men det visade sig att det inte var den enda sjukdomen som pärlan drabbats av under sin alldeles för långa vintervila: när jag skulle köra ut ur garaget fick jag inte i 1:an... Jag får inte i en enda växel. Kopplingen känns som vanligt (eller?) men ska man växla är det tvärstopp. Startar jag med 1:an i och kopplingen nedtryckt hoppar bilen framåt och dör... Alltså: Kopplingen verkar inte ta alls. Vad göra? :( :?: :(

Kan ju lägga till att bilen står rätt trångt till i ett mörkt flerbilsgarage, så jag har inte mycket plats eller ljus för att börja hissa upp och riva ner grejer... Har skruvat med rätt mycket på gamla Volvobilar genom åren, men aldrig behövt "krabba" med koppling och växellåda, så jag har inte mycket koll på dessa grejjor.

Hm... Hjälp! :oops:

Postby amazonsport » 2009-07-26 12:37

Din koppling verkar ha klibbat fast på svänghjulet, det går att få loss om du bara håller på ett tag med koppling och prova att bromsa samtidigt som du startar. Jag minns inte exakt hur min lossade, det var ett tag sen nu.
amazonsport

Postby Epsi » 2009-07-26 14:24

Kommer du åt att palla upp bakänden? I så fall, Se till att båda bakhjulen är i luften. Starta motorn med tex 1an i och be någon vän med handen på förgasaren gasa upp motorn till lagom högt varvtal (ganska högt, men ni måste kunna höra varandra prata för säkerhets skull...) medans du som sitter i bilen mycket hastigt stampar ner bromspedalen så hårt det bara går samtidigt som du håller ner koplingen. Ifall dina bromsar bak är tillräckligt pigga och alerta så kommer det antingen säga tjong om hela koplingen eller så kommer motorn dö. Hela bilen kommer troligen rycka till lite så håll koll på var ni har fötterna och att ingen står framför bilen.

En riktig fuling man kan göra i vissa fall (om bromsarna är dåliga...)är att ställa bilen med domkraft på diffklumpen enbart, massa vikt i bagaget, lagom högt varv och med kopplingen nere. Kopla en förlängare på en elektrisk skruvdragare som man använder för att snabbt lossa "låsningspluggen" på domkraften med. I teorin ska bilen falla ner och motståndet som koplingen får när hjulen helt plötsligt pressas mot marken av massa vikt ska få allt att lossna.. Detta sätt fungerar bäst på klistrad asfalt men är egentligen inte att rekomendera då det är mycket som kan gå fel., bilen ramlar ner med motorn igång/ ingenting händer med kopplingen och bilen åker iväg när man släpper ner den...

Egentligen egentligen, så BORDE man plocka ner hela växellåda med kopling och byta lamellen, svarva av svänghjulet sådär... men det är lite mer jobb och lite dyrare. gör du detta så tänk på att din gamla lamell troligen innehåller asbest...
Epsi

Postby 123 GT » 2009-07-26 16:31

Starta på 1:ans växel och håll nere kopplingspedalen samtidigt som du gasar och bromsar så släpper lamellen tillslut.
AVG
123 GT

Postby Ville » 2009-07-27 15:10

Härligt! Nu har pärlan fått se solen för första gången på alldeles för länge! 8)

Eftersom jag är den försiktiga typen så testade jag 123GT:s och amazonsports metoder först. Epsis metoder såg jag som steg 2 och 3 :wink: Jag varmkörde först motorn lite, sedan startade jag igen med handbromsen i, kopplingen nere och andra foten på bromsen... :shock: Bilen skälvde och skorrade, startmotorn protesterade, knak, gnissel... och klonk! Där var saken klar. Det gick ju rätt enkelt. Lamellen lossnade och motorn spann igång. Tog några vändor på parkeringen för att motionera bromsar (väldigt sega!) och drivlina lite. Inga synliga läckage.

Stort tack för hjälpen :!:

Snart väntar nya projekt: besiktning och med största säkerhet byte av baljor, koppling, några knutkors och styrväxel. Men det återkommer jag till. Jag kommer nog att behöva tips på någon bra och seriös mek i trakterna kring Malmö (som också vill svetsa rost), men det kör vi i en annan tråd när det bli dags.

Postby amazonsport » 2009-07-27 16:17

Kul att det fungerade.. De kan klibba fast riktigt rejält annars..
amazonsport

Return to Original