Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • total nybörjare har precis köpt 142 från 1970.

total nybörjare har precis köpt 142 från 1970.

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

total nybörjare har precis köpt 142 från 1970.

Postby sanna » 2009-07-24 15:42

Hej.
Jag har,som sagt, precis köpt en 142 från -70, automat o färg nr 100, senapsgul. Allt verkar vara original o det finns papper sen födseln. Tutan o radion funkar inte och det är lite smårost o pill med den. Jag planerar dock att lära mig o göra allt själv,men inser att det hade undelättat om nån som vet kollar lite först.
Fick tokstopp mitt i kö-och rusnings-tiden idag och fick ge mina sista slantar till bärgarn. Lite frustrerande när jag inte vet varför. Den bara la av. Sen kom den igång efter ett tag, men det kändes för nojigt att våga åka med, utifall den skulle stoppa på ett ännu sämre ställe, typ ett spår eller nåt.
Bor på Hisingen, Göteborg..om nån klok medlem finns i närheten.
you can cage the singer - but never the song
sanna

Re: total nybörjare har precis köpt 142 från 1970.

Postby Epsi » 2009-07-24 17:02

Klok vette tusan om jag är men jag bor på hisingen jag med:) Biskopsgården ungefär.

Jag kan säga det redan nu, ALLA, vill se bilder på bilen din.

Ang motorstoppet ditt, vet du om det var tändningen eller bränslesystemet som krånglade?
Innan den dog gick den dåligt eller så precis innan eller var de bara som om någon stängde av nyckeln?
Epsi

Postby sanna » 2009-07-24 17:44

ja,asså vi hade varit i bilkön ett tag o sen la den bara av under tomgångskörningen...tänker att den inte gillade det med kö...men samtidigt måste den väl palla lite kö ibland?! jag vill verkligen visa bilder,men har inte fattat hur man gör. la en frågetråd om det till o med. du får jättegärna komma o kolla på den. all hjälp är välkommen.
tack o hej
sanna

Postby Epsi » 2009-07-24 20:07

En 140 ska inte dö av lite tomgångskörning...

För vanliga bilder finns det en beskrivning i en klistrad tråd i "showroom" eller om det var i "FAQ" :)

Jag kan inte lova några underverk, men visst kan jag komma förbi en sväng. Jag får för mig att den blivit sur eller att någon kabel till/från fördelaren glappar. Det är svårt å felsöka en bil utan fel, så du får nästan försöka framkalla felet och försöka komma på vad som så att säga utlöser stoppet.
Att införskaffa lite startgas att ha tills hands nästa gång det händer skulle kunna elliminera 50% av dom tänkbara felen. Var på hisingen bor du?:)
Epsi

Postby sanna » 2009-07-26 00:38

jag bor vid rambergets fot, gamla rambergsvägen. ska nog vara hemma imorrn, jobbar rätt mycket annars. bilen står utanför huset, så det är bara o knacka på.
den går nu,men törs ju inte åka nånstans med den utifall den tänker stanna igen. men ska kolla lite ordentligare imorrn tänkte jag.
men tack för svaret o så kanske vi ses.
sanna

Postby Epsi » 2009-07-26 18:44

var förbi idag och tog en snabb utvändig titt. såg la bra ut om man tänker det som ett lite projekt, lite nya skärmkanter bak å laga lite där fram så blire nog bra sedan.du verkade även ha en speciell typ av bagagluckelås, ser ut som orginal fast med en täckbricka i krom över låscylindern. har aldrig sett det förut:)
motorn ska vi la kunna kika på nån dag, jag jobbar med väldigt mycket men de ska nog inte ta lång tid bara man kommer på vad det handlar om. Om folk har någon ide så får dom gärna tippsa om det..
Epsi

Postby sanna » 2009-07-26 18:53

hej, ja va bra, men synd att vi inte sågs då. men har fixat lite o bytt grejer idag iaf. men det är rosten jag är mest nojjig över.
kul med ett extra speciellt bakluckelås. skrev mer svar på fjortistråden förresten.
hoppas allt är bra.

mvh
sanna
sanna

Postby Amarace » 2009-07-26 20:19

Bakluckelåset är ett vanligt fast med täckbricka. Såldes sats med bricka och nit (och fjäder?) har jag för mig, tror inte det såldes färdiga lås med den där brickan.
Själv har jag tre såna lås liggandes :)

Här ser ni dom olika modeller som fanns original (dom två längst till vänster är till 240 79-85):

Image
Amarace

Postby volvonisse » 2009-07-26 21:09

sanna wrote:Hej.
Jag har,som sagt, precis köpt en 142 från -70, automat o färg nr 100, senapsgul. Allt verkar vara original o det finns papper sen födseln. Tutan o radion funkar inte och det är lite smårost o pill med den. Jag planerar dock att lära mig o göra allt själv,men inser att det hade undelättat om nån som vet kollar lite först.
Fick tokstopp mitt i kö-och rusnings-tiden idag och fick ge mina sista slantar till bärgarn. Lite frustrerande när jag inte vet varför. Den bara la av. Sen kom den igång efter ett tag, men det kändes för nojigt att våga åka med, utifall den skulle stoppa på ett ännu sämre ställe, typ ett spår eller nåt.
Bor på Hisingen, Göteborg..om nån klok medlem finns i närheten.

Färgkod 100 är väl safarigul, det hade jag på min före detta 71 . :roll:
Medlem 654.
Hoppas på en 140:a igen när ekonomin tillåter.
volvonisse

Postby hesselgren » 2009-07-26 21:30

Amarace wrote:Bakluckelåset är ett vanligt fast med täckbricka. Såldes sats med bricka och nit (och fjäder?) har jag för mig, tror inte det såldes färdiga lås med den där brickan.

Här ser ni dom olika modeller som fanns original (dom två längst till vänster är till 240 79-85):

Image

men ingen med abloy nyckel dock =P
hesselgren

Postby jonte » 2009-07-26 21:46

de låset näst längst till höger har jag på min 72a :)
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Amarace » 2009-07-27 06:38

hesselgren wrote:
Amarace wrote:Bakluckelåset är ett vanligt fast med täckbricka. Såldes sats med bricka och nit (och fjäder?) har jag för mig, tror inte det såldes färdiga lås med den där brickan.

http://www.amarace.se/_pub/tillbehor/bakluckelas2.jpg

men ingen med abloy nyckel dock =P

Nä, för det är ju inte original :)
Dom jag visar är dom som fanns original.

Fanns ju även Assa samt ett märke jag inte minns namn på, är en nyckel utan normala stift, det är hål borrade i mönster på sidan av nyckeln istället.

Kollade mina lås nu, det var nog inte att man köpte en sats med bricka nit och fjäder, själva vredet ser liiiiite annorlunda ut längst ut, sen sitter fjädern inne i vredet så att sprinten fjädrar. Så det bör ha varit komplett lås eller vred man var tvungen att köpa.
Amarace

Return to Övrigt