Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hjullager

Hjullager

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Hjullager

Postby Elias » 2007-04-03 12:05

Besiktigade min pärla igår så nu måste jag byta hjullager höger fram innan jag säljer den.

Annars tyckte han den var i ett superbt skick! :)

Vågar man köpa på Biltema?

Kan nån guida mej hur jag byter detta?

Bilder?

MVH

Elias
Volvo 142 & Volvo S70 2,5T
Elias

Postby A@westman » 2007-04-03 16:55

ska du sälja den kvittar det ju. är ju nästa ägare som åker på om dom är dåliga
A@westman

Postby Widen » 2007-04-03 18:31

Biltemas fungerade för mig

Det är bara att hänga av oket ,fäst det med buntband så att du inte skadar slangarna i tex fjädern, lossa fett koppen vid det yttre hjullagret,Ta bort lås \"sprinten\"och skruva av muttern (Tum hylsa),ta av bromsskivan (Med eller utan våld :wink: )

Sen måste du ha en press så att du kan pressa ut det inre lagret

Montering sker på samma sätt fast tvärt om :wink:

Lycka till :)

mvh
Volvo 142 -70 Safarigul nr:100
Volvo 142 GL -71 Guldmetallic Nr:105

http://www.garaget.org/Widen
Widen

Postby Amarace » 2007-04-03 19:06

Nån press behövs inte, ett dorn är vad du behöver, med en press kommer man sällan åt eftersom det är såpass liten yta man brukar kunna få fäste på.

Som sagts, skruva loss oket och ta sedan loss fettkapseln och saxsprint o mutter.

Sedan drar du loss navet tillsammans med skiva alternativt ta loss skivan först, yttre lagret rammlar då ut, var rädd om brickan ytterst då du behöver den sedan också.

Sen knackar du loss innre lagret med ett dorn, sitter bara med en plåtskoning längst in.

Kvar är nu yttre lagerbanorna för både innre o yttre lagret, det tar du ett dorn och knackar loss från motstående sida, knacka omlott så kryper det ut smidigt.

När du fått bort det är det dags för montering.

Knacka fast lagerbanorna för innre och yttre lager, knacka försiktigt och omlott så det kryper in jämt, du känner när det är helt inne.

Sen är det dags för infettning av lagren, smörj in dom rikligt och arbeta in fettet i lagren, sen monterar du det innre lagret (hä fett på lagerbanan först) och knackar fas plåtskoningen.

Sedan så monterar du fast damskyddet på själva navaxeln med tätningsflänsen utåt (den går mot plåtskoningen) och sätter dit navet, hä först fett i själva navet så det finns där.

Sen monterar du yttre lagret och brickan o drar fast med muttern till det inte glappar och släpper sen litegranna och montera saxsprinten och fyll den rengjorda fettköpan med lite fett och montera.

Ut och provkör och kör några mil och efterdra sedan igen.
Amarace

Postby Elias » 2007-04-04 09:07

Tack så mycket för svaren! Det finns ingen som har bilder?
Elias

Försäljning

Postby Ola O » 2007-04-04 13:57

Är det inte synd att sälja din fina bil? Det är inte lätt att finna en ny i samma skick.
Kassör, Svenska Volvo 140-klubben

PV 544 B 11132, PV 544 D 11134, Amazon 1960/61, 1424951 W, 1421341 A, 244-411 E, V70 Bifuel -06, VW 1/11-60, VW1303S -73, Apollo Motorette Sierra -57, Puch Maxi -69
Ola O

Re:

Postby parbring » 2007-04-04 13:59

Elias wrote:Tack så mycket för svaren! Det finns ingen som har bilder?

Det ger sig ganska bra när du tar isär det om du är noga så ser du lätt vilken ordning allt ska vara i.

Bilder finns ju i alla typ Hayneshandböcker, men även då givetvis i volvos gröna verkstadshandböcker. Dessa finns ju inscannade på nån sida på nätet, men jag har tyvärr slarvat bort adressen dit...

Någon annan som har?
- - -
parbring

Postby Anton » 2007-04-04 15:55

Det finns på P1800-klubbens hemsida:

http://www.volvop1800club.se/

gå in under \"Dokumentation\" -> \"Handböcker m.m\"
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Re: Försäljning

Postby Elias » 2007-04-10 15:21

Ola O wrote:Är det inte synd att sälja din fina bil? Det är inte lätt att finna en ny i samma skick.

Jag vet, men har inte tid till den.. Hoppas på att kunna sälja den till någon som förstår dess värde!

Vad skall jag sätta ut den för på blocket tycker ni?

MVH

Elias
Elias

Re: Hjullager

Postby bstrand » 2009-08-08 23:54

Amarace: Vad menar du med att inre lagret sitter med en "plåtskoning"? Bytte på min 70:a idag och inre lagret satt knappt fast utan gick enkelt att dra loss med fingerkraft. Det nya fick man knacka lite grann på för att det skulle komma längst in. Innanför detta lager satt som en skålad bricka och bakom den en gummitätning.

Hade lite strul att få loss den yttre (lilla) lagerbanan med dorn, så jag tog en hylsa, ca 22, och den passade precis att knacka med så man fick tryck på hela lagerbanan samtidigt.
bstrand

Postby Amarace » 2009-08-09 00:25

bstrand wrote:Amarace: Vad menar du med att inre lagret sitter med en "plåtskoning"? Bytte på min 70:a idag och inre lagret satt knappt fast utan gick enkelt att dra loss med fingerkraft. Det nya fick man knacka lite grann på för att det skulle komma längst in. Innanför detta lager satt som en skålad bricka och bakom den en gummitätning.

Hade lite strul att få loss den yttre (lilla) lagerbanan med dorn, så jag tog en hylsa, ca 22, och den passade precis att knacka med så man fick tryck på hela lagerbanan samtidigt.

Längst bak, alltså sist i monteringen sitter en plåtring/plåtskoning som ser ut som ett L, lagret sitter innanför den ringen. Har man ingen ring där finns ju inget som dammtätningen kan täta emot.

Ordningen är alltså, utifrån och in:

Mutter - Bricka - Yttre lager - Yttre lagerbana - Inre lagerbana - Inre lager - Plåtring - Dammtätning.

Dammtätningen sitter fast på navet.

OM det inte är så att det finns två olika varianter (äldre och nyare) och du har den äldre varianten? Alla jag har varit loss med har då haft enligt min beskrivning, även 240 har så. Men äldsta jag bytt på som jag kommer ihåg är 69, och där var det som jag beskrivit.
Amarace

Postby bstrand » 2009-08-09 11:36

Och, jo, så såg det ut hos mig med.

Det jag undrade var vad du menar med att "Sen knackar du loss innre lagret med ett dorn, sitter bara med en plåtskoning längst in. "

Mitt inre lager satt som sagt inte fast alls utan gick enkelt att bara plocka bort. Jag är rädd att jag missat något eftersom du skriver att det "sitter med" och jag tolkar det som att L:et längst in på nåt sätt skall hålla fast lagret...

Rörigt, men hoppas du förstår :D
bstrand

Postby Amarace » 2009-08-09 15:01

Lagret i sig sitter ju inte fast, det är bara den plåtringen som håller kvar det (lagret ska ju sitta på navet), ibland sitter den plåtringen dåligt eller så sitter lagret fast på navet, och då lossar det av sig självt i princip, ibland sitter den ringen fast och då får man knacka ut lagret så det trycker loss ringen.
Amarace

Return to Original