Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Overdrivelåda HJÄLP!!

Overdrivelåda HJÄLP!!

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Overdrivelåda HJÄLP!!

Postby k0nk3l » 2009-08-07 15:26

Hej

jag har kollat runt på sidan men har inte hittat något om overdrive som jag söker!!! så gör en egen tråd

har köpt en overdrivelåda (se bilden)
så nu undrar jag vad jag behöver till???

Image

Den ska sitta i en 142 - 69
k0nk3l

Re: Overdrivelåda HJÄLP!!

Postby Amarace » 2009-08-07 15:33

Hur menar du med vad du behöver till?

Du måste ha mellanaxeln till den (iaf främre delen), sen måste du ha nån slags strömbrytare och relä samt lite kabel.

Ska den sitta i en 69:a behöver du även växelspakslocket (fast det kan du ju ta från den låda som sitter på bilen).

Lådan på bilden är en D-type, den äldre varianten, något "vekare" och inte lika lätt att hitta delar till som J-type.
Amarace

Postby k0nk3l » 2009-08-09 19:09

hej igen!!!

jag har kollat runt lite nu...

http://www.cvi-automotive.se/webshop/?article=662292
är det en sån man kan ha när man ska lägga i överväxeln ? (alltså 5an)

är helt ny inom overdrive lådor och sånt..

Image
k0nk3l

Postby Bosse » 2009-08-10 00:02

k0nk3l wrote:hej igen!!!

jag har kollat runt lite nu...

http://www.cvi-automotive.se/webshop/?article=662292
är det en sån man kan ha när man ska lägga i överväxeln ? (alltså 5an)

är helt ny inom overdrive lådor och sånt..

Image

Rätta mig nu om jag har fel, ni som kan, men jag tycker detta ser ut som lägesgivaren som skal sitta på locket?

Det du behöver är ett annat lock där du har hålet för denna givaren, finns att köpa nyrenoverade hos SVIS för 450;

Du måste ha balken för overdrivelåda, kan vara svår att hitta, men om du har en svetskunnig kompis går det att bygga om orginalbalken.

Vidare, om du är ute efter att ha allt så orginalt som möjligt, skal du ha OVERDRIVE lampa för orginalinstrumentet (= dyr, och svårhittat) likaså OD-spaken som skal sitta på höger sida rattstången, samt övre del av ratkåpa med hål för nämda spak. (går att ta upp ett hål i orginalkåpan också)

Den kortare främre delen av mellanaxelen måste du ha, sen avslutningsvis kablage och relä.

Just det, höll på att glömma, du måste troligtvis ha en ny hastighetsmätarvajer också, denna finns att köpa fron Volvo, vill minnas att den kostade runt 225;
Medlemsnr: 2152

Volvo V70N 2.4T 03 nu 17800 mil
Volvo 142 DL 71` 25336 mil
Bosse

Postby Rogge » 2009-08-10 00:15

vajern är betyligt billigare på KG trimning, där kostar den bara 145:-

locket är troligtvis färdiggjutet för hålet till lägesgivaren, den gäller det att veta vilken gänga det är, men det borde dom på CVI veta om du köper givaren där..
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Return to Övrigt