Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • B20E skilnader?

B20E skilnader?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

B20E skilnader?

Postby Epsi » 2009-10-01 00:27

Snart har min "käre" förgasare dragit sin sista suck för jag har hittat en b20E som verkar vara komplett med viss reservation för sakerna som sitter kring luftfiltret. Säljaren påstog sig ha dom liggande någonstans men det är ju inte alltid säkert..

Men vad jag hitils förstått så finns det två olika E-motorer? Vad är skilnaden? vad satt i bilarna ifrån 73? Några speciella delar som är svårare än andra att få tag på?

Det jag funderar på å köpa är alltså en GL ifrån 1973 med insprutare som ägaren haft problem med och "påbörjat" en förgasarkonvertering. några tipps om vad som "brukar" vara fel på E-bilarna? Någon har sagt bränslefilter..
Får ge 3000 kr för en komplet bil och jag behöver andra delar med så jag är väldigt sugen..
Epsi

Re: B20E skilnader?

Postby Amarace » 2009-10-01 01:50

3000kr för en GL är väl inget att fundera på ens en gång :)
Allrahelst om den har kvar skinninredningen m.m.

Skillnaden är att 71-73 har elektronisk insprutning (D-jetronic), medans 74 har Mekanisk insprutning (K-jetronik).

Det största problemet med elektroniska tycker jag brukar vara impulskontakterna i fördelaren. Sen ställer ju ärj m.m. alltid till det också då gummitätningar på elanslutningar börjar bli dåliga.

Men allt kan ju i princip "jäklas", man behöver en beskrivning på problemet för att lista ut vad felet kan vara.
Amarace

Postby Epsi » 2009-10-01 09:45

Som student funderar man:) Men billigt är de.. Rostfri bil som bara gått i kring östersund (saltfritt), å så är de en gl med taklucka och Emotor, eventuellt har det suttit m41 tidigare men verkar inte göra det nu tyvär. Sitter överdragsklädsel i så jag vet inte riktigt så mycket om den, men dörrsidorna är finfina om man bortser ifrån att förardörrens dörrfack i hådrplast är borta. instrumentbrädan är bara skräp men det får väll vägas upp av friska mekaniska delar under och som sagt ingen rost. Lackmässigt ser bilen förjävlig ut och för min del kommer det aldrig bli annat än donatorbil. hade verkligen velat ha dörrsidorna men jag kör ju tvådörrars..
Epsi

Postby Tony » 2009-10-01 15:34

Dörrfack i hårdplast? låter som något från en 240, ingen större förlust i så fall, speciellt på en 4-dörrars. om det nu inte funnits som extratillbehör.
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Tony

Postby Epsi » 2009-10-01 15:43

såg inte ut som dom "vanliga" 240 facken iaf.. men detta kanske är ifrån en äldre jag vet inte riktigt faktist.. men är jävligt sugen på å få fram en släpkärra å hämta den..
Epsi

Postby Amarace » 2009-10-01 16:00

Det i hårdplast är säkert det som Volvo sålde, alltså ett Volvo originaltillbehör. Sitter i framkant och brukar ha en röd stripe påklistrad på facket.

Men är den rostfri alltså? Då är det ju synd att använda som donatorbil, ioförsig skulle nog jag göra samma sak kanske.

Ett tips, se till att få insprutningen att fungera innan du tar ur motorn, annars kan du bli gråhårig av att få till det.
Amarace

Postby Epsi » 2009-10-01 16:47

Denna hade en gul rand om jag mins rätt, men kan ju vara solen/minnet:)
ja egentligen är det synd att använda till donatorbil, men jag har fått en vag känsla av att denna kommer återuppstå som busbil/budgetrallybil i en god väns ögon.. men att få denna fin hade krävt mycket jobb, många timmar elsystem, många timmar lack, många timmar instrumentbräda och så några timmar ordna motor. + småpill och massa pengar...
Jag håller på å fjäska till mig lite garage/uppstälningsplats i denna stund så jag ska kunna göra det som du säger amarace, fixa motorn i bilen den sitter i och därefter flytta över den.

Jävla oläpligt tillfälle å få nys om bilen egentligen.. Jag skulle köpa en startmotor till en gammal fen merca när jag såg den på samma gård, å mercan med startmotorn står ute i skogen sen 15 år och mår kanske inte jättebra i brosar å så men jag har gett mig fan på å få igång den. Börjar bli jäkla mycket bilar nu på en gång:/
Epsi

Postby Epsi » 2009-10-04 00:15

Sådär. Bil inköppt och hämtad i snöblandat regn. Motorn skall tydligen ha gått utmärkt när den ställdes men gick inte lika bra på 7 å gammal soppa och därför har den fått förfalla ett halvr till. I morgon blir det til att hiva igång maskin på frisk soppa och provköra resterande drivlina. Ska försöka få ut allt i plastväg/venylväg innan den riktiga frosten kommer... Får la ta lite bilder om nån ser något värt att spara på jag missar:)
Om det inte blir busbil, är någon sugen på en tom karros med tät taklucka?^^
Epsi

Return to Övrigt