Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Rengöra oljekanaler

Rengöra oljekanaler

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Rengöra oljekanaler

Postby Christian L » 2009-10-08 07:59

När jag lyckats få bort pluggarna för oljekanalen ska jag göra rent med någon borste jag inte köpt än, funderar på:

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=155766

Det är ju en honingsborste, kan den funka? Verkar riktigt svårt att köpa något annat, har ingen jaktbutik i stan... och att beställa en borste känns lite overkill.

Någon som vet dimensionen på kanalen bakom pluggarna? Fick inte bort pluggarna igår. Givetvis gick 1/4 fyrkantsfäste runt i den, så nu måste jag misshandla in en större modell. Den tunna kanalen som kommer upp i ramlagerlägena är 7mm enligt mina mätningar.

//Christian
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Re: Rengöra oljekanaler

Postby zillen4 » 2009-10-08 17:30

Christian L wrote:När jag lyckats få bort pluggarna för oljekanalen ska jag göra rent med någon borste jag inte köpt än, funderar på:

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=155766

Det är ju en honingsborste, kan den funka? Verkar riktigt svårt att köpa något annat, har ingen jaktbutik i stan... och att beställa en borste känns lite overkill.

Någon som vet dimensionen på kanalen bakom pluggarna? Fick inte bort pluggarna igår. Givetvis gick 1/4 fyrkantsfäste runt i den, så nu måste jag misshandla in en större modell. Den tunna kanalen som kommer upp i ramlagerlägena är 7mm enligt mina mätningar.

//Christian

Det finns en sats på http://www.jeppes.net med borstar som du kan beställa för 420kr

Den här:
Image
zillen4

Postby Christian L » 2009-10-08 22:07

Okej, den hade jag inte sett! Men jag tycker 420 kr för att göra rent några kanaler är lite svettigt... sen tillkommer ju frakt. Ingen som vill lämna ett utlåtande ang biltemas honingsborstar. Kan man få bort gamla oljerester med den tro? Får klämma lite på dem imorn så kanske man ser direkt om det verkar möjligt.

//Christian
Christian L

Postby fretchi » 2009-10-08 22:09

En honingsborste skulle jag inte satsa på. Känns som om man lämnar rester av slipstenarna i kanalen efter borstningen. Då skulle jag hellre låta det vara som det är.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Christian L » 2009-10-08 22:17

Låter ju rimligt... får leta vidare då. Fick nys om en jaktbutik som jag ev kan se till att jag får vägarna förbi =)

//Christian
Christian L

Return to Original