Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hastighetsmätare

Hastighetsmätare

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Hastighetsmätare

Postby perca » 2009-11-06 21:13

Hej jag har fel på min hastighetsmätare årsmodell -74, visar bara hastigheten, tripp o kilometerräknare rör sig inte. Jag har monterat ur den för att se om jag kan få den att gå, men är inte riktigt på det klara hur jag får bort själva hastigetsmätarnålen, eller visaren om man säger så.

Någon som har gjort detta? Vill inte bryta av den...

Mvh //Perca
perca

Re: Hastighetsmätare

Postby jonte » 2009-11-06 22:07

du drar den bara rakt upp så att säga :)
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby perca » 2009-11-06 22:51

jonte wrote:du drar den bara rakt upp så att säga :)

Hmm,, jag har verkligen försökt just så, och jag har tagit i ganska mycket. Men den släpper inte :(
Kanske fastnar med åren...
perca

Postby perca » 2009-11-06 23:23

perca wrote:
jonte wrote:du drar den bara rakt upp så att säga :)

Hmm,, jag har verkligen försökt just så, och jag har tagit i ganska mycket. Men den släpper inte :(
Kanske fastnar med åren...

Det gick till slut..med övervåld.. tack för hjälpen.

Mvh //Perca
perca

Postby berta » 2009-11-07 17:49

Vägmätarkugghjulen är av plast/nylon och dom släpper taget från axeln och kärvar med åren. Ta av alla dreven och knacka på axeln lite försiktigt med en hammare så att dreven går trögt just där de skall fästa. Har själv lyckats få igång en 74-as mätare. Smärj lite med 556 sedan.!

perca wrote:Hej jag har fel på min hastighetsmätare årsmodell -74, visar bara hastigheten, tripp o kilometerräknare rör sig inte. Jag har monterat ur den för att se om jag kan få den att gå, men är inte riktigt på det klara hur jag får bort själva hastigetsmätarnålen, eller visaren om man säger så.

Någon som har gjort detta? Vill inte bryta av den...

Mvh //Perca
berta

Return to Original