Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Expansionkärl problem kanske?

Expansionkärl problem kanske?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Expansionkärl problem kanske?

Postby Stalk28 » 2009-11-17 21:17

Hej igen, har lagt märke under lång tid att det sprutar ur kylarvätska ur expansionskärlet, då jag inte hade någon aning om ifall om det var normalt eller inte när jag köpte bilen så tänkte jag inte så mycket på det. Men jag tänkte bara höra med er, jag har nämligen två hål uppe på kärlet (in ringat på bilden), ska det vara hål där och på andra sidan?

Och sedan en annan sak, bränsle mätaren har alltid varit ett problem.. När bilen är fulltankad så är det som det ska, men efter att man har kört några mil så slutar den att fungera, det går alltså ner till tom då, och beroende av lutningen på bilen så funkar den efter det, t ex ifall om bränsle mätaren står på tom när den står på plan mark så står det på t ex 3/4 när bilen lutar lite (t ex i en backe), någon som vet vad problemet är? Och hur man löser detta?

Image

// Stalk28
Volvo 142, -69.
Stalk28

Re: Expansionkärl problem kanske?

Postby bodda » 2009-11-17 23:58

det är hålen den trycker ut vattnet genom,tex
när den kokar :cry: eller som jag tror att du har överfyllt det, i m på motoroldies så har du ett streck
det är övre nivån o staxs ovanför botten så har du undre nivån.
tankgivaren är nog tyvärr gången sitter i ovankant
på tanken du kommer åt den genom en lucka i skuffen
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Stalk28 » 2009-11-18 12:39

Att jag har fyllt på den för mycket tvivlar jag på, eftersom att kärlet är nästan alltid tomt, pga att den sprutar ut allt, även ifall om jag har fyllt på nytt eller inte. :/
Volvo 142, -69.
Stalk28

Postby Mac » 2009-11-18 13:36

Jag har samma problem med min, det trycker ut vattnet tills nivån i kylaren är lite över hälften och då visar den inget i kärlet, jag har bara struntat i det och kört med så mycket vatten i för det påverkar inte motorvärmen för mig.
Mac
Mac

Postby fretchi » 2009-11-18 13:53

Om toppackningen läcker mellan kylkanal och cylinder kommer avgaser ut i kylsystemet och skapar ett övertryck vilket gör att expansionskärlet töms.

Jag har nyligen haft det problemet. Bytte packning och det försvann. Dock gick den bra med trasig packning så läckan behöver säkert inte vara stor, men tillräcklig.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Mac » 2009-11-18 14:53

fretchi wrote:Om toppackningen läcker mellan kylkanal och cylinder kommer avgaser ut i kylsystemet och skapar ett övertryck vilket gör att expansionskärlet töms.

Jag har nyligen haft det problemet. Bytte packning och det försvann. Dock gick den bra med trasig packning så läckan behöver säkert inte vara stor, men tillräcklig.

Min har gjort likadant sen jag köpte den och jag har bytt toppackning och bytt mellan 3 olika toppar och bytt motor också för den delen sen dess så jag tror knappt att det kan bero på det på min iaf eftersom den gör likadant ändå.
Mac
Mac

Postby Stalk28 » 2009-11-18 15:46

Mac wrote:Jag har samma problem med min, det trycker ut vattnet tills nivån i kylaren är lite över hälften och då visar den inget i kärlet, jag har bara struntat i det och kört med så mycket vatten i för det påverkar inte motorvärmen för mig.
Så har jag också gjort, den har nästan aldrig gått över "min-sträcket" på temp visaren :-)

Någon som vet hur man löser mitt andra problem? Ang. bränslemätaren?
Volvo 142, -69.
Stalk28

Postby Mac » 2009-11-18 17:28

Stalk28 wrote: Så har jag också gjort, den har nästan aldrig gått över "min-sträcket" på temp visaren :-)

Någon som vet hur man löser mitt andra problem? Ang. bränslemätaren?

Det låter ju lite mysko, volvo brukar ju inte ha några problem med att tempmätaren står så lågt, min har alltid stått lite över mitten och nu när jag bytt mätare visar den 90 grader.
Det är inte att din termostat har hängt sig i öppet läge eller något?
Mac
Mac

Postby Stalk28 » 2009-11-18 17:39

Mac wrote:Det låter ju lite mysko, volvo brukar ju inte ha några problem med att tempmätaren står så lågt, min har alltid stått lite över mitten och nu när jag bytt mätare visar den 90 grader.
Det är inte att din termostat har hängt sig i öppet läge eller något?

Nixpix, förut när jag körde med den så började den koka, och då va den uppe ganska högt, men den brukar ligga på ca 1/5 av matären, inte så högt alltså. Så jag vet att den funkar iallafall.
Volvo 142, -69.
Stalk28

Postby Mac » 2009-11-18 17:45

Stalk28 wrote:Nixpix, förut när jag körde med den så började den koka, och då va den uppe ganska högt, men den brukar ligga på ca 1/5 av matären, inte så högt alltså. Så jag vet att den funkar iallafall.

Jag tycker det låter som termostaten kärvar för dig, med tanke på att den först kokade alltså termostaten inte ville öppna och nu att den inte stänger så värmen blir låg.
Det kanske finns någon annan som också vill bidra med sina funderingar över det där.
Mac
Mac

Postby fretchi » 2009-11-18 18:51

Mac. Har du provat byta till en kallare termostat och sett om den slutar trycka vätska då? Du kanske har en för varm termostat och locket i expansionskärlet orkar inte hålla nog högt tryck för att höja kokpunkten nog? Då kanske den kan småkoka ibland och då trycka ut lite vätska.

En 82 graders termostat går inte så högt upp på mittfältet på mätaren. Däremot bör den ju inte ligga under min. Det behöver ju dock inte vara termostatens fel.

Bränslemätarna brukar vara lynniga. Det som då behövs är nog att fräscha upp/byta givaren i tanken.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby jonte » 2009-11-18 22:11

hade ett liknande problem på en amma en gång
visade sig att de var dåligt flöde i kylaren
(igensatta celler}
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Stalk28 » 2009-11-18 22:29

fretchi wrote:Bränslemätarna brukar vara lynniga. Det som då behövs är nog att fräscha upp/byta givaren i tanken.

Okej, och hur gör man det? :-) :-P
Volvo 142, -69.
Stalk28

Postby Mac » 2009-11-18 22:50

fretchi wrote:Mac. Har du provat byta till en kallare termostat och sett om den slutar trycka vätska då? Du kanske har en för varm termostat och locket i expansionskärlet orkar inte hålla nog högt tryck för att höja kokpunkten nog? Då kanske den kan småkoka ibland och då trycka ut lite vätska.

En 82 graders termostat går inte så högt upp på mittfältet på mätaren. Däremot bör den ju inte ligga under min. Det behöver ju dock inte vara termostatens fel.

Bränslemätarna brukar vara lynniga. Det som då behövs är nog att fräscha upp/byta givaren i tanken.

Ja jag har provat lite olika termostater men det har samma resultat och jag har kollat kylaren också så den inte är igensatt, men det spelar ju ingen roll egentligen eftersom det trycker bara ur den mängden och sen är det inga problem längre.
Mac
Mac

Postby Daniel » 2009-11-18 23:28

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men skall inte kylsystemet vara tätt så att ett övertryck tillåts? Då kan det rimligtvis inte vara hål ut till atmosfären i expansionskärlet.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Amarace » 2009-11-19 00:42

Daniel wrote:Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men skall inte kylsystemet vara tätt så att ett övertryck tillåts? Då kan det rimligtvis inte vara hål ut till atmosfären i expansionskärlet.

Locket har en inbyggd säkerhetsventil, när trycket blir för högt så öppnas den och övertrycket släpps ut via dom hålen. SÅ vid normal körning och tryck/temp är normal så är det stängt till dom hålen.

Första jag brukar göra när man har problem med tryck o.s.v. är att byta locket.
Amarace

Postby Stalk28 » 2009-11-19 13:23

Amarace wrote:
Daniel wrote:Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men skall inte kylsystemet vara tätt så att ett övertryck tillåts? Då kan det rimligtvis inte vara hål ut till atmosfären i expansionskärlet.

Locket har en inbyggd säkerhetsventil, när trycket blir för högt så öppnas den och övertrycket släpps ut via dom hålen. SÅ vid normal körning och tryck/temp är normal så är det stängt till dom hålen.

Men i så fall så har är ju mitt expansionskärl "trasigt" eftersom att där jag har ringat in på bilden är det ett hål, samma på andra sidan. Kan försöka ta ett kort ifall om jag hittar kameran.
Volvo 142, -69.
Stalk28

Postby Amarace » 2009-11-19 17:23

Stalk28 wrote:
Amarace wrote:

Men i så fall så har är ju mitt expansionskärl "trasigt" eftersom att där jag har ringat in på bilden är det ett hål, samma på andra sidan. Kan försöka ta ett kort ifall om jag hittar kameran.

Nä, det är ju dom hålen som det släpps ut genom när ventilen i locket öppnar. Locket tätar ju nedanför dom hålen normalt sett, när ventilen släpper ut dras den tätningen uppåt/inåt mot locket och då kan övertrycket släppas ut via dom där hålen.
Amarace

Postby Stalk28 » 2009-11-19 17:59

Amarace wrote:Nä, det är ju dom hålen som det släpps ut genom när ventilen i locket öppnar. Locket tätar ju nedanför dom hålen normalt sett, när ventilen släpper ut dras den tätningen uppåt/inåt mot locket och då kan övertrycket släppas ut via dom där hålen.

Okej, då är jag med i matchen. Får se ifall om jag hittar nån ny tätning sen.
Volvo 142, -69.
Stalk28

Postby izefuzzy » 2009-11-19 20:03

finns en lätt lösning på detta problem. Bara byta till ett nytt lock.
med tiden blir fjädern i locket sliten och då släpper den ut kylarvätskan vid mycket lägre tryck än den ska.
Do it once do it right!
izefuzzy

Next

Return to Original