Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bilen dör.....

Bilen dör.....

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bilen dör.....

Postby Pantzerwagen » 2009-11-19 04:03

Hello igen :) Min 142 har ett lite trist problem. När motorn blivit hyfsat varm på landsväg så tvärdör den, den blir alltså helt tom under gasen och bilen stannar.

Sedan får man vänta allt mellan 1-10 min så går den att starta igen, och sådär håller det på.
När motorn sen blir riktigt genomvarm så tätnar intervallerna och man får vänta längre o längre innan den går att starta igen.

Dessutom är det så att ju mindre bensin det är i tanken så tätnar intervallerna när bilen lägger av ytterligare, men på tomgång så dör den aldrig utan kan gå hur länge som helst.

Till saken hör ju att bilen stått i ett uthus i 6 år, och min egen teori är att det är vatten i tanken?
(har hällt i K-sprit utan resultat)

Någon som har nån nån teori om vad det kan vara?? help!
Pantzerwagen

Re: Bilen dör.....

Postby Amarace » 2009-11-19 04:25

Skippa K-spriten och ta lite E-85 istället.

Min erfarenhet när en bil beter sig sådär är två olika saker, en är tändspolen, den går varm och ger upp till slut, sen när den svalnat går det bra ett tag igen.
Det andra är skit i tanken som flyter om kring och täpper till anslutningen mot bränsleröret, när det inte finns något sug längre så släpper det och sen upprepas det igen. Och det låter ju troligt med tanke på att det blir mer problem ju mindre bränsle du har.

Vatten i tanken borde inte orsaka något sånt där, möjligen om det är minusgrader, men inte annars.
Amarace

Postby Pantzerwagen » 2009-11-19 04:38

Okej, det kanske kan va en kombination av båda?

Även om bilen har relativt mycket bensin så tätnar ju intervallerna mer och mer så jag tror på spolen där.

Samtidigt så är den trots allt lättare att starta om det är mer bensin än om det är lite..

Kan jag ha sån otur hehe :D ?
Pantzerwagen

Postby fretchi » 2009-11-19 20:33

kanske bränslepumpen också börjar vara trött?
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Pantzerwagen » 2009-11-20 03:04

Jo jag kommer nog att byta den också......
Pantzerwagen

Postby Pantzerwagen » 2009-11-21 03:41

Hej igen, jag börjar bli seriöst frustrerad över det här problemet...ska jag inte få en B20 att funka?!
Jag har nu bytt tändspolen, förgasaren+membran, bräslepumpen och bilen beter sig exakt likadant!! :evil:

Jag har ännu ej kollat om det är smuts som flyter runt i tanken (ska kolla imorgon)

Det som får mig att tro att det inte är smuts i tanken är att bilen endast dör när den blivit ordentligt genomvarm,(smutsen i tanken bör ju inte påverkas av motorns temp!) väntar man tills tempen gått ner går bilen tills den är gonomvarm igen och tvärdör-konsekvent varje gång.

Som jag skrivit tidigare så dör den aldrig på tomgång utan under färd och när motorn är varm.

Alla tänddelar är i ordning och motorn går mycket fint annars.

Jag välkommnar fler teorier med öppna armar.
Pantzerwagen

Postby Amarace » 2009-11-21 04:14

Om det är skit i tanken hänger ju ihop med tempen på ett sätt genom tiden, om det t.ex är ett löv eller liknande i tanken så tar det en stund innan det sökt sig till utloppet och täpper igen, när suget upphör så släpper lövet och flyter iväg = bilen går igen, sen upprepas detta hela tiden. Mindre sug = mindre problem. (nu var lövet bara för att tydliggöra)

Så det tar en stund innan det händer, och om den får vila en stund går den ju igen.

Jag har haft både bilar och en traktor med detta fenomen, på traktorn var jag dock så lat att jag tog loss och blåste bakvägen varje gång det hände.

Så för att kolla om det är ett sånt problem så tar du loss slangen som går till pumpen och blåser i den bakvägen, dels känner du då omd et är stopp, dels så blåser du bort det som täpper igen. Om bilen går igen efter det så vet du ju vad problemet är, om den inte går, ja då får du fortsätta söka.

Annars kan det vara värt att kolla kondensatorn också, ibland kan man få liknande symptom då den är dålig också.
Amarace

Postby Pantzerwagen » 2009-11-21 05:25

Ja när du beskriver det så känns det ju faktiskt logiskt att det skulle kunna vara skit i tanken ändå.
Hoppas verkligen att det är det som är problemet, annars kommer jag att gå in i en deppression snart :roll:

Kondingen är ju också smidig att byta.. :)

Efter provturerna idag känns det dock som att problemet är bränslerelaterat, den dör på ett sådant sätt, så att säga.

Hoppas på lite skit imorgon :D
Pantzerwagen

Postby Båve » 2009-11-21 10:21

har råkat ut för exakt samma symtom och när jag bytte kondensatorn så var problemet borta .
Båve

Postby Mac » 2009-11-21 11:36

Så brukar det göra när kondensatorn lägger av, den tappar gnistan när den blir varm och sen när den svalnat så funkar det igen en stund.
Mac
Mac

Postby simjon-5 » 2009-11-22 22:33

Tänkte låna denna tråden lite då jag har ett liknande problem med, min älskade Inga-lill ( Volvo 142-74:a ) :(

Jo, det är ligger till så här att när man startar henne då hon är kall, går hon mycket bra på tomgång i ca 20 min. Sedan börjar det låta som om hon går tjockt för att sedan dö, och hon är mycket svår att starta, men när hon väl går igång får man ligga på höga varvtal för att hålla henne vid liv.
Anledningen till att jag tror att hon går riktigt tjockt är att när jag åkte ner från norrland sist så drog hon ca 2 dl mer milen än normalt och fick ligga på rusvarv för att hon inte skulle då i rödljusen. Kan inte höra att hon misständer eller missar på några cylindrar.

Jag har gjort en del saker för att försöka lokalisera problemet.

1. Började med att kolla SU-förgasaren och den va som den skulle.

2. Gick igenom vakuumslangarna och hittade inga fel. (Gjort det innan då jag fick problem med bromsarna). Tänkte att det kanske va en spricka som gick upp med temperaturen.

3. Kollat så att bränsle kommer fram och det kommer som det ska.

4. bytte till en strombergs förgasare men det blev samma fenomen.

5. justerade ventilspelet för ca 600 mil sedan.

6. Kollat chokespjäll så att det släpper riktigt.

Men det är så att jag har ett ombyggt tändsystem på henne och det är ett biltema brytarlöst som sitter i. Kan det vara något som kan påverka på detta sättet :?:

Har suttit och läst igenom tråden och försökt bilda mig en uppfattning men jag får inte riktigt ihop det med mina symptom.

Börjar bli ganska gråhårig nu och det är ju inge man vill bli mer än nödvändigt i min ålder :mrgreen:

Är tacksam för alla tips och knep.
Volvo for life, live long drive a 140-series.
simjon-5

Postby fretchi » 2009-11-22 22:48

Hur står tändning och kamvinkel? För sen tändning och fel kamvinkel gör bilen tröttare och törstigare.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby bodda » 2009-11-23 19:47

bör ju va tändningen då när du har provat en annan
förgasare o felet består :?
jag prova ett par biltema tändningar för hundra år sen
:lol: o de la av efter ett tag :roll:
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Pantzerwagen » 2009-11-24 01:18

Beträffande mina problem så ser det ut som att amarace får rätt angående det med skit i tanken.
Lyfte på armaturen idag och bensinen var typ brun(såg ut som lervälling från nåt dike) man kunde även se en och annan rostflaga flyta förbi :)
Jag som ändå tankat bilen med 20 liter frisk bensin.

Bytte ju även kondensatorn men med samma fel som resultat.

Har inte bytt tank eller gjort ren den befintliga än, men skulle förvåna mig oerhört om det inte är det som är felet som den soppan såg ut. Snarare facinerande att den gått överhuvud taget.

Nån som har nått bra tips på tankrengöring som inte är svindyrt??

På Puchtanken gick det ju att skaka om med lite kiesel o vatten, men volvons tank är ju lite större.

Tack för alla bra tips jag fått :D
Pantzerwagen

Postby bodda » 2009-11-24 01:49

:roll: funderar på om det inte sitter dräneringsskruv på 140
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Pantzerwagen » 2009-11-24 01:53

Jo det tror jag bestämt det gör :) men väggarna inne tanken verkar vara rostiga o läskiga så det skulle vara bra om det lixom gick att slipa ur den invändigt påp nåt sätt.
Pantzerwagen

Postby Amarace » 2009-11-24 03:32

Diesel och skölj lite, sen brukar man kunna få ner nån borste av nåt slag, själv har jag använt en sotarborste (för att rengöra kanalerna i pannan), som en stålborste ungefär men rund och med flexibelt stålhandtag på nån meter, och det blev hyggligt iallafall.

Kan man ta loss tanken så är det bara att slå i lite diesel och några nävar med småsten/singel och börja skaka i alla lägen, det biter bra, men man måste ju vara två och man blir fort trött i armarna :)
Amarace

Postby bodda » 2009-11-24 18:55

på moppen körde jag med citronsyra men i en biltank så skulle det nog gå åt för många påsar :lol:
å så grus först då, på dodgen hade jag rosthål
så den skar jag upp sen blästra jag den invändigt
o svetsa ihop den sen körde jag med nån tankfärg
som jag inte kommer ihåg vad den hette :?:
tanken MÅSTE va helt tom från soppa ångor innan man börjar o skära eller svetsa i den annars är det de
sista man gör i livet :evil:
kadett66 67
bodda

Postby Pantzerwagen » 2009-11-26 01:09

Ja nu är äntligen problemet löst :D

Fyllde tanken med nåt kilo vassa sten och diesel, jag och min far skakade tanken energiskt i alla vinklar.
Hällde sedan ut all sten och sköljde med diesel tills alla lösa avlagringar var borta :)

Jobbigt var det men metoden bet bra på rosten och smutsen.

Har provkört ikväll o nu går gamle Birger igen :D
Pantzerwagen

Postby jonte » 2009-11-26 01:46

skönt att de löste sig, :) man kan bli less på sådana problem :evil:
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Next