Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Problem med kylarvätska.

Problem med kylarvätska.

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Problem med kylarvätska.

Postby MyWay » 2009-12-17 00:48

Hej!

Jag har som sagt problem här..

Det sprutar kylarvätska från expansionskärlet och jag har alltid för lite vätska, även fast jag fyller på (börjar bli dyrt) och jag har inte fyllt över max strecket. I samma veva som det så går den antingen för varm eller för kall, den går aldrig "normalt". Visaren står oftast precis innan det orangea eller en bit under normal..

Och ett annat problem...
Bilen hackar och går dåligt så om någon har tips om hur man enkelt ställer in tändningen och förgasaren (stromberg) så blir jag väldigt glad! Har ej lyckats ställa in den även fast jag har en "riktig" bilmekaniker och en föredetta rallynisse som hjälper mig.

Väldigt tacksam för hjälp!!
MyWay or the Highway! ;)
MyWay

Re: Problem med kylarvätska.

Postby Epsi » 2009-12-17 09:37

Låter som ett solklart fall av kass topplockspackning.
Lyft på oljelocket och kika ner, är et massa kleg som ser ut som majonäs typ kan du vara 100% säker på at de e dags för ny packning. Men det kan vara packningen även utan majonäs. Kompresionen på motorn trycks ut i kylsystemet =vattnet sprutar ur expansionskärlet, och sen när kolven går ner igen suger den in kylvatten i förbränningsrummet varvid vattnet försvinner på så vis.
Har du tillgång till komprisionsmätare så bör du kunna se att du har betydliget mindre komp på en eller två cylindrar.
Epsi

Postby MyWay » 2009-12-17 15:11

Epsi wrote:Låter som ett solklart fall av kass topplockspackning.
Lyft på oljelocket och kika ner, är et massa kleg som ser ut som majonäs typ kan du vara 100% säker på at de e dags för ny packning. Men det kan vara packningen även utan majonäs. Kompresionen på motorn trycks ut i kylsystemet =vattnet sprutar ur expansionskärlet, och sen när kolven går ner igen suger den in kylvatten i förbränningsrummet varvid vattnet försvinner på så vis.
Har du tillgång till komprisionsmätare så bör du kunna se att du har betydliget mindre komp på en eller två cylindrar.

Ah, okej. Det lät ju inte så bra. Har dessutom inget garage att vara i och det är -20 grader ute.. Just typiskt! Kan det vara därför den har en hackig gång också? Eller är jag ute och cyklar? Är inte så high på sånt här :)
Varför blir det lägre komp på en eller två cylindrar?

Tack för hjälpen :)
MyWay or the Highway! ;)
MyWay

Postby Mac » 2009-12-17 15:21

Drar den in vatten på någon cylinder så går den inte rent nej, sen brukar man kunna se det på att den ryker fruktansvärt mycket vitt i avgaserna, det kan dock vara lite svårt att se nu när det är så kallt.
Mac
Mac

Postby MyWay » 2009-12-17 15:27

Mac wrote:Drar den in vatten på någon cylinder så går den inte rent nej, sen brukar man kunna se det på att den ryker fruktansvärt mycket vitt i avgaserna, det kan dock vara lite svårt att se nu när det är så kallt.

Hehe, okej.. Kan säga att det ryker en väldans massa och det är ser då väldigt vitt ut :) Funderar på om jag ska dra ut i kylan och kika lite... Hua så kallt!
MyWay or the Highway! ;)
MyWay

Postby MyWay » 2009-12-17 16:57

Har varit ut och kikat lite.. Kan inte hitta någon majonäsliknande smörja och det ser inte ut att vara/ha varit vatten där.
Skulle haft en komptestare..

Om det nu råkar vara packningen som gått så ska man väll inte köra med bilen?
Tufft läge då jag inte har något garage och inte är speciellt sugen på att byta i 20 minus :) hehe
MyWay or the Highway! ;)
MyWay

Postby Mac » 2009-12-17 17:07

Det brukar bara bli sån gegga om packningen läcker både till vattenkanalerna och oljekanalerna men jag tror bara att din läcker till en vattenkanal för det är vanligast plus att om den läcker till en oljekanal så blir det tryck i vevhuset och då brukar den trycka ut olja eller trycka upp oljestickan eller liknande.
Man bör inte köra med den om det kommer in vatten för du kan kröka en ventil eller i värsta fall knäcka en vevstake men den bör inte stå för länge heller innan packningen byts för då rostar det i cylindrarna som det gått in vatten i.
Det är inte så kul att byta i 20 minus dock :wink:
Mac
Mac

Postby MyWay » 2009-12-17 17:30

Mac wrote:Det brukar bara bli sån gegga om packningen läcker både till vattenkanalerna och oljekanalerna men jag tror bara att din läcker till en vattenkanal för det är vanligast plus att om den läcker till en oljekanal så blir det tryck i vevhuset och då brukar den trycka ut olja eller trycka upp oljestickan eller liknande.
Man bör inte köra med den om det kommer in vatten för du kan kröka en ventil eller i värsta fall knäcka en vevstake men den bör inte stå för länge heller innan packningen byts för då rostar det i cylindrarna som det gått in vatten i.
Det är inte så kul att byta i 20 minus dock :wink:

Ah, okej. Ska se till att försöka byta den så fort som möjligt :) Hoppas på att det blir lite varmare nu, hehe.. Antingen det eller att jag kanske lyckas få bogsering till verkstan 3 mil bort :) Måste få tag på en packning först och främst, tur att man har kontakter! :) Tack för all hjälp! Återkommer när jag har fixat problemet :)
MyWay or the Highway! ;)
MyWay

Postby Epsi » 2009-12-17 17:35

Att kröka en stake är de nog ingen risk för och inte ventil heller, så stora mängder vatten kan det inte komma:) Men att bilen hälst inte skall köras är ett bra tipps, och att den inte skall stå ett ännu bättre.
Om det är 20 minus och ändå vill görat rekomenderar jag att köra motorn varm så man kan ta i toppen utan den är iskall. Att lyfta av toppen är gjort på ca 15 min om man har koll på vilka bultar som ska bort men kan ta 15 timmar om något trilskas.
Förgasaren lossar amn å lägger åt sidan, grenrör/insug lossar man från toppen och viker lite lätt åt sidan så mycket som avgassystemet tillåter. I bakant av toppen sitter en slang som skall loss (efter att kylvätskan tappats ur...) och i framkant en bult för spännskenan av generatorremmen. Tändkablar med förstås men sen är det bara att lyfta ventilkåpan å lossa dom 10 bult som håller toppen, eventuellt bryta lite lätt på sina ställen för at få toppen att lossna från blocket men var mycet försiktig i så fall. Bäst/bondigast jag gjort var att dra två varv på startmotorn, komprisionen fick toppen att poppa loss. Lägg toppen åt sidan å skrapa bort gamla packningen från blocket medans det förhoppningsvis är ljummet iaf och gör rent. sen tar du toppen å springer in å gör samma sak med den.
Nu kommer jag inte ihåg helt hundra men du kan vara tvungen att lossa vipparmsbryggan, men de e bara två bult så de e ingen fara, tänk på att varje lös stötstång när du är klar ska stå i samma hål som den gör när du börjar.

Ett packningsbyte går att göra på 30 minuter om man jobbar fort, därtill kommer påfyllning olja och kylarvatten samt varmkörning men ändå. Om du känner att det är lite för komplicerat därimot så bör du be någon om hjälp:)

Att köra tre mil kan du nog göra om du är våghalsig, men kan du undvikat så e de bäst:) Packning går å köpa på mekonomen å dylika ställen, undvik biltemas bara.
Epsi

Postby Amarace » 2009-12-17 18:12

Byt locket till expansionskärlet innan du ritar fan på väggen. Att börja byta toppackning det första man gör är inte att rekomendera om man inte verkligen vet att det är den som farit.

Ta loss locket till expansionskärlet och kolla med motorn igång om det bubblar, gasa lite och se om det bubblar då/bubblar mera, bubblar det är det nog tyvärr toppackningen.
Om det inte bubblar, ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan så är det troligen inte toppackningen utan bara dålig termostat och/eller lock till expansionskärlet, kanske lite igensatt kylare.

Och när du lossar toppen finns ingen anledning att ta loss förgasaren från insug, inte heller insuget från toppen, ta bara loss avgasröret från grenröret (3 muttrar) så sparar du in en massa merarbete.
Vippbryggan ska du lossa för att släppa spänningen och ta bort stötstängerna (sätt tillbaka stötstängerna på samma ställe sedan), den sitter i 4st skruvar.
Amarace

Postby Epsi » 2009-12-17 18:27

Det var en sak jag inte tänkte på där ja.

Att lossa avgasröret från grenröret går naturligtvis det med, men det kan vara knepigt att komma åt uppifrån och rena döden att lossa om man har otur, dum muttrar/bultarna brukar vara dom som tar mest stryk på en hel bil tycker jag det verkar som.
Epsi

Postby MyWay » 2009-12-17 20:40

Amarace wrote:Byt locket till expansionskärlet innan du ritar fan på väggen. Att börja byta toppackning det första man gör är inte att rekomendera om man inte verkligen vet att det är den som farit.

Ta loss locket till expansionskärlet och kolla med motorn igång om det bubblar, gasa lite och se om det bubblar då/bubblar mera, bubblar det är det nog tyvärr toppackningen.
Om det inte bubblar, ingen olja i vattnet och inget vatten i oljan så är det troligen inte toppackningen utan bara dålig termostat och/eller lock till expansionskärlet, kanske lite igensatt kylare.

Och när du lossar toppen finns ingen anledning att ta loss förgasaren från insug, inte heller insuget från toppen, ta bara loss avgasröret från grenröret (3 muttrar) så sparar du in en massa merarbete.
Vippbryggan ska du lossa för att släppa spänningen och ta bort stötstängerna (sätt tillbaka stötstängerna på samma ställe sedan), den sitter i 4st skruvar.

Böt termostaten för ett tag sedan då motorn "gick kall" och efter bytet så gick tempen upp till normalt och låg där i nån vecka och nu har tempen börjat vandra, ibland för kall och ibland för varm. Dessutom så hör man ett bubblande ljud från expansionskärlet efter att man stannat bilen och ibland så är bilen väldigt blöt på höger sida, ända upp till rutan, hehe.
Kan se om jag får tag på ett nytt lock till expansionskärlet om det kan vara det som spökar. Är rätt pank nu när jag glider runt utan jobb :(
MyWay or the Highway! ;)
MyWay

Postby MyWay » 2009-12-17 23:22

Pratat med en av mina mekaniker nu! Eller ja.. Min styvfar :) Ska ut och felsöka imorgon! Kan uppdatera då för den som är nyfiken :)
MyWay or the Highway! ;)
MyWay

Postby jonte » 2009-12-18 07:30

kolla så kylaren inte är igensatt,kommer det värme i bilen?ingen som har
bytat termostat tidigare och vänt den på fel håll? :twisted:
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby MyWay » 2009-12-18 14:56

jonte wrote:kolla så kylaren inte är igensatt,kommer det värme i bilen?ingen som har
bytat termostat tidigare och vänt den på fel håll? :twisted:

Jodå, jag får fint med värme :) Vet dock inte om dom före mig har bytt termostat och vänt den fel väg.. Någon som vet vilket håll den ska sitta? :) Kommer dock inte ihåg hur den sitter nu..

------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu har jag varit ute och "felsökt"! Lite jobbigt bara att det är nånting som drar slut på batteriet hela tiden, tur man har laddare :)

Skulle ju kolla om det bubblade i expansionskärlet när bilen var igång och visst gjorde det det! Man såg dessutom att det var olja i vattnet :( Huvvaligen! Men tur som jag har så ringde min käre far och sa följande:
"Jag kan komma förbi på söndag och lämna av min bil så får du köra den medans jag tar din bil till verkstan". Som skönt att ha en biltokig far :) Det tråkiga är ju bara att jag måste köra en gul gammal Opel, hade ju varit fint om han också haft en 142 :wink:

Så med bubbel och olja i expansionskärlet och väldigt vit rök (och mycket) så vet jag inte om det kanske skulle kunna vara en spricka i toppen? Eller trasig packning, vad tror ni? :)

Topplockspackning och blockpackning, är det samma?... Kanske är en dum fråga men jag är lite förvirrad :)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Ser nu att jag använder en del smileysar.. En del brukar störa sig på att man använder mycket smileysar och sådär men jag har det s.k. "msn-syndromet".. Det kommer automatiskt :)
MyWay or the Highway! ;)
MyWay

Postby MyWay » 2009-12-18 15:45

Klipp på bubbelibubbel! :)
http://www.youtube.com/watch?v=pWYfGnlVVYI

Man ser att det bubblar vid 0:32 tror jag det var :)

Någon annan än mig som tycker att min bil låter konstigt? Som att det skrapar eller nånting i motorn? :?
MyWay or the Highway! ;)
MyWay

Postby Mac » 2009-12-18 21:16

För mig så låter det som att toppackningen har gått, den låter likadant som min gjorde när packningen gått på 3:ans cylinder.
Det du kan göra också är att skruva ur tändstiften och se om där är vatten på något av dom, det är ju rätt enkelt att lossa.
Mac
Mac

Postby MyWay » 2009-12-19 19:33

Packningen byts nog nu i veckan, ska kika på toppen i samma veva och se om det är någon spricka någonstans och om det är det så har jag en extra topp liggandes :) Så det är nog löst! Hoppas jag i alla fall :D
MyWay or the Highway! ;)
MyWay

Return to Original