Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Kan jag behöva byta topplockspackning?

Kan jag behöva byta topplockspackning?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Kan jag behöva byta topplockspackning?

Postby PierreD » 2010-01-05 20:30

Ett uttjatat ämne, näst intill :D Haha...men eftersom jag inte hittade någon tråd som passade mitt problem till 100%, så är det enklare att fråga de som vet.
Min 140 -67 gick problemfritt hela hösten och nu i samband med att utetemperaturen sjönk drastiskt så började den dricka otroliga mängder glykol när motorn blir varm. Det skjuts inte ut ur tryckkärlet och jag har heller inte upptäckt något i oljan. Däremot är det ju ganska vita täta avgaser - fast det kan det ju vara ändå när det är kallt?

Pinsamt, jag är inte så kunnig, men antar att det är topp-packningen att döma av andras problem. Men finns det något annat bra sätt att kolla upp det om man inte har en komp-mätare? :oops:
PierreD

Re: Kan jag behöva byta topplockspackning?

Postby Mac » 2010-01-05 20:49

Ibland kan man se på stiften om något av dom är väldigt vått, det brukar kännas på doften i avgaserna också om den äter upp glykolen, den brukar gå illa på tomgång, du kan se om det bubblar i tryckkärlet när den går..
men det är ju inte alltid detta händer.
Det kan ju också vara så att vattnet försvinner någon annanstans som in i värmeelementet, ut genom lagerna i vattenpumpen, någon slang som kan läcka.
Märker du om där är något tryck i tryckkärlet om du öppnar locket när den är varm? OBS! man ska vara mycket försiktigt med att öppna locket när den är varm för är där tryck så kan den trycka ut vattnet på dig och det är inte vidare skönt när det är så hett :wink:
Mac
Mac

Postby PierreD » 2010-01-07 19:34

Tack för svaret... Plockade bort stiften och det ena var rejält kladdigt så har nu kommit så långt att allt är toppen är avskruvad :)

Hurpass nogrann bör man vara när man gör rent allt nu före ihopmontering? Såg t.ex att ena cylindern var typ täckt på ovansidan med något brunsvart "klägg" :lol: Sen är det även något som liknar avlagringar i kanterna på kylkanalerna. Ska allt göras kliniskt rent före jag monterar ihop det eller räcker det med anliggningsytorna emellan block och topp?

Har kollat verkstandshandboken...men den missar ju mkt detaljer tycker jag :oops:
PierreD

Postby Hasse63 » 2010-01-07 19:40

Det måste vara apsolut rent och gamla packningen bortskrapad, hälst så ska även utorna vara rentorkade med rödsprit. du använde väl inte nåt skräp från biltema. Elring packning är original och finns "överalt"
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Epsi » 2010-01-07 23:35

Ju renare du gör desto bättre naturligtvis, det går inte att komma ifrån. Men viktigast är anliggningsytorna, annars blir det inte tätt. Därefter är det inne i cylindrarna/förbränningsrummen, är det skitigt här är det risk att motorn misständer och då får du göra omm allt. I kylkanalerna är det inte lika viktigt men torka rent med papper så gott du kan å undvik å få ner annat skräp där under arbetets gång. i oljekanalerna vill du inte få ner någon skit för det hamnar så småningom i lagrerna...
Epsi

..

Postby Lamen » 2010-01-08 01:16

..
Lamen

Postby PierreD » 2010-01-09 14:41

Oj, tack för alla tips! Nu bör det ju kunna gå att lösa :) Tur att de finns folk som vill dela med sig av sin kunskap!
Men jag funderade lite på det med cylindrarna/förbränningsrummen, det sitter en del fastbränt runt kanterna på rummen samt ovanpå cylindrarna; Kan man skrapa bort det med en liten spackelspade bara t.ex. eller finns det någon annan metod som är att föredra?
PierreD

Postby Epsi » 2010-01-09 14:58

I princip inte. Skruvmejsel å hammare fnkar de med. eventuellt kan du ju försöka lösa upp sotet med lite bensin el liknande först. det du ska vara rädd om är bara anliggningsytan som sagt:)
Epsi

Return to Original