Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • \"123 ignition\" + flametrower spole?

\"123 ignition\" + flametrower spole?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

\"123 ignition\" + flametrower spole?

Postby Anton » 2006-12-02 15:19

Jag går i funderingar på att uppgradera tändsystemet med en \"123 ignition\"-fördelare (http://www.123ignition.se/index.php) och Pertronix Flame-Thrower högeffekttändspole. Men jag är lite osäker på vilken av tändspolarna jag ska välja.

Fördelaren klarar tändspolar ner till 1 ohm primiärmotstånd. Det måste ju betyda att jag inte kan använda Flame-Thrower II spolen på 0,6 ohm. Den \"vanliga\" Flame-Thrower spolen finns i två utföranden: 1,5 ohm och 3 ohm. Ska jag sträva efter ett så lågt ohm-tal som möjligt? Behöver jag förkopplingsmotsånd i något av fallen?

M.v.h/Anton
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby godzilla » 2006-12-03 01:39

Jag kör en 123:a på min gammvolvo, funkar kanon, köpte faktiskt en till till ett av mina andra projekt nån vecka efter den första, funkade lika bra där.

123:an klarar att sänka ström på spolar med ner till 1 ohms resistans utan att använda förkopplingsmotstånd. Jag pratade lite med Aryan som kör den svenska agenturen på fördelarna, han menar att en torrspole från Biltema (den sorten som liknar en transformator snarare än en spole) för en hundring gör ett minst lika bra jobb som dyrare grejer tillsammans med 123:an. Låter rätt rimligt och är värt att prova.

Jag har inte fått dit nån sån på någon av bilarna än (kör oranga Bosch-spolar på 4.5 ohm), men jag kommer att testa inom kort. Stay tuned.

Lågt ohm-tal innebär större ström i primärslindningen vilket rimligtvis (dock inte alltid nödvändigtvis) borde resultera i högre effekt på sekundären, sannolikt kan du förkoppla FT-II:an med ett effektmotstånd på 0.4 ohm och få det att stämma.
godzilla

Postby Anton » 2006-12-03 13:59

Tackar så mycket för svaret! :) Splar valet av tändkablar någon roll, eller är det mer fördelaktigt att köpa Flame Thrower tändkablar också?

Har du märkt av några direkta skillnader med 123-fördelaren jämfört med en vanlig? Har bränsleförbrukningen minskat?
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Anton

Postby godzilla » 2006-12-04 00:20

Har inte kollat så noga ännu, jag tycker nog (subjektivt) att den går renare över hela registret.

Jag ska erkänna att soppaåtgången inte är mitt högst prioriterade issue just nu, med en BW35:a och 3.31 på bakaxeln (från 4.11 i original) vill jag ha en lite gladare maskin innan jag börjar bekymra mig om vad det drar. Däremot är jag tveksam till om det finns några större bränslebesparingar att göra med enbart tändgrejer, det är nog soppa-luft mixen som är det centrala.

169:- kostar spolen, ska plocka upp en i veckan om jag finner ork att raida Gubbdagis. Och jag tror OK:s röda koppartändkabel för 10:- metern duger rätt bra ....

*edit*: Läs den här, det är rätt nyktert beskrivet, speciellt resonemangen mot slutet av filen: http://www.jetav8r.com/Vision/Ignition/cdi.pdf
godzilla

Postby godzilla » 2007-02-04 00:37

Ok, nu har jag provat ...

Jag slog i en Feltema-spole för några veckor sen och det hela gick som ett urverk. Prima kallstarter och rent och fint över hela registret, grymt övertygande gnistor som förmodligen skulle lämpa sig även för andra applikationer, typ inbrottsskydd eller att väcka döda med. :lol:

Men ...

Igår dog ekipaget utan förvarning i samband med en omkörning, inga preludier utan typ tjoff-ridå. Promenad hem i regnet och sen hemsläpande med benäget bistånd av ett par extraarmar och 740:an ... Sur, halva anledningen till att jag gillar 140 är just att jag sällan har varit tvungen att gå i umgänget med dom, jag hatar att promenera och jag hatar opålitliga bilar ännu mer.

Idag: Analys, avbrott i primärlindningen, steintot.

Nu har jag stoppat i en likadan spole (det kan ju ha varit nåt skit med just det här exemplaret), samt lagt en extra i handskfacket. Få se hur länge det håller den här gången. Rasar det fler får man väl börja fundera på att strömbegränsa lite då (påminner mig om att jag glömde mäta strömmen) eller hitta nåt stabilare.

Återkommer.
godzilla

Postby Anton » 2007-02-06 02:51

mycket intressant!

Står det någon mer information om torrspolen på förpackningen? För på Biltemas hemsida eller i katalogen står det ju inte mycket.

Anton

Postby godzilla » 2007-02-11 01:35

Nope, det är lika välspecificerat som vanligt, inte en stavelse med andra ord.

Däremot tror jag vid eftertanke att det kan handla om att spolen trots allt måste strömbegränsas, förmodligen är det rätt mycket ström som kilar genom en i princip obromsad spole. Om jag bränner en spole till kommer jag prova med att sätta in ett effektmotstånd på nån ohm eller två, men först vill jag kolla empiriskt om jag bara hade otur.

Vid något drygt tiotal minusgrader behöver man bara låta motorn gå runt nåt varv innan den har tänt trots att batteriet kunde ha varit piggare, förbättringen vid kallstarter är därvidlag markant. Känslan är nog även att det drar något mindre soppa, men här är jag fortfarande osäker eftersom den gladare maskinen gjort högervåfflan proportionerligt tyngre.
godzilla

Postby G3 » 2007-12-13 23:21

Jag har gått och funderat länga på en sådan jag med jag har bestämt mig att när jag börjar närma mig motorrenoveringen på 142an så beställer jag en sånn fördelare. Är den så lätt att ställa in som det står i beskrivningen? Tror stenhårt på den sortens fördelare!

Volvo 142 -72 1422361 W

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=26372 Här hammna alla bilder och annat på projektet.
G3

Postby b20 » 2007-12-14 18:12

Hur funkar en 123 ignition fördelare vid trimmning???
Old volvo's never die they only go faster!

Volvo 144 1970
b20

Postby Anton » 2007-12-14 18:33

Det skulle väl vara om man valde tändkurvan för \"085\"-fördelaren. Den fördelaren används ju ofta vid trimning.

Anton

Postby G3 » 2007-12-14 19:40

Jag snacka lite med han på 123 ignition om det och jag frågade vad jag borde använda för tändkurva på min B20D om jag satte i en k-kam och då sa han att jag skulle testa med den tändkurvan för någon av B20E motorerna. men vid mer trimmning så får man nog bara testa sig fram och se vilken som passar bäst.

Volvo 142 -72 1422361 W

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=26372 Här hammna alla bilder och annat på projektet.
G3

Return to Trimmat/ombyggt