Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • byta motor i min 144

byta motor i min 144

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

byta motor i min 144

Postby dezrez » 2010-02-09 12:53

Här är ett brev från min bror, han bad mig försöka hitta nån som kan ge tipps o råd, så jag kollade på Internet och hittade ert forum, och va
d kan vara bättre än ett forum med volvo fans :).

Min bil är en 144 år 1973. Ur en 740 år 1989 tog jag växellådan med övervaxel där jag modifierade växel mekanismen och satte allt på plats med originalfäste. Motorn ur samma 740 är en B234f med 16 ventilers-topp och den skall monteras snedställd. Såvitt jag kan se måste jag modifiera tråget som tar i lite grann på vänster sida i ena bärarmen på framvagnsbryggan. Nästa fråga är motorkuddarna, om det finns några originalkuddar man kan använda eller om man måste tillverka egna. Avgasgrenröret går väldigt nära karossen. Vad måste man modifiera för att få tillräckligt frigång? Torpedväggen har jag modifierat för att fördelarlocket skall gå fritt. Tipps, skisser och foton emottages tacksamt, så att jag snart kan åka Volvo.

Hoppas att någon kan komma med tipps.

Hälsningar Dez
dezrez

Re: byta motor i min 144

Postby Epsi » 2010-02-09 19:19

Värst vad alla ska byta motorer nu helt plötsligt då... Jag har aldrig sett en 16 ventilare i en 140 förut, säker på att det får plats under huven? volvo använde samma sorts kudde för både 140 och 740 så troligen kan du använda den beroende på vad du bygger om för att få motorn å sitta på plats. Grenröret vet jag inte om folk byggt om eller om dom låtit de vara orginal, men i princip är de ju bara å lyfta ner motorn och testa sig fram, volvo monterade aldrig annat än b18/b20 i 140s motorutrymme och därför finns det inga standarddelar som gör att det är helt smärtfritt att byta. Finns liksom inget standardsätt att göra och ingen som på det här forumet mig veterligen precenterat en tråd där dom beskriver precis vad dom gjort.
Epsi

Postby dezrez » 2010-02-09 20:38

Hej Epsi, tack för svar, jag får hoppas att andra får upp ögonen för min tråd och kommer med fler förslag, jag vidarebefodrar ditt svar till bror min.

Motorbytet beror på att det inte finns så många 140 serien volvo nere i spanien, och han använder det han kan hitta, för att reparera bilen, för övrigt är den i väldigt fint skick, den har alltid varit där nere så ingen rost, men inte solblekt heller, en riktig pärla.

Hälsningar Dez
dezrez

Postby Epsi » 2010-02-09 20:54

Jaha, men Vad är de som behövs till den gamla motorn då? känns ju som enklare att slå i nya lager å så än å bygga om halva drivlinan? :)
Epsi

Postby dezrez » 2010-02-11 13:31

Hej Epsi, jag skall kolla med bror min vad det är som falerar jag ska också visa honom hur man postar i forumet, så han själv kan snacka med er andra volvokillar.
Han är bra på att bygga bilar ( jobbade 15 år med wm rally och Formula 1).

Jag återkomer.

Tack för svar så länge :)

Dez
dezrez

Return to Trimmat/ombyggt