Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Panik! Enda uppsättningen nycklar borta.

Panik! Enda uppsättningen nycklar borta.

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Panik! Enda uppsättningen nycklar borta.

Postby goose » 2010-02-25 18:30

Hej
Jag har lyckats drulla bort den enda uppsättningen nycklar jag hade till min 72:a. Kan man ordna nya genom
Volvo eller har dessa utgått?

Om det inte går, hur svårt är det att plocka lös det gamla tändningslåset? Det ser ut som att det måste borras lite,
har jag fel?
goose

Re: Panik! Enda uppsättningen nycklar borta.

Postby Amarace » 2010-02-25 18:49

Det går att få tag på genom Volvo, en kompis fick då tag på ifjol.

Att byta är relativt enkelt om du tittar hur det är fastsatt, det är ju inget som vi tipsar om öppet på forumet.
Ett tips är att en svets och mutter är bra att ha, eller en huggmejsel/dorn och hammare :)
Amarace

Postby goose » 2010-02-25 19:09

Jag var i kontakt med min lokala volvohandlare i dag. Dom menade att det förmodligen skulle gå... Skulle kosta 220:-, vilket jag tycker är en struntsumma i sammanhanget!

Går det att få nycklarna till dörrlåsen också? (Varför i hela världen är det inte samma som tändningslåset?!)

Jag har väl lite idéer om hur problemet ska forceras men det tänker jag inte redovisa här... Men förhoppningsvis ska det väl gå att få tag på en nyckel.
goose

Postby 164E1975 » 2010-02-25 19:34

Fast det hänger på att låsen aldrig blivit utbytta så att Volvos register över nyckelkoder stämmer....
Och risken för att låsen någon gång under nästan 40 år blivit utbytta utan att Volvos register uppdaterats är inte obefintlig. Tyvärr.....
164E1975

Postby goose » 2010-02-25 19:40

jo, jag har tagit med det i ekvationen också. Jag kollade och det "ser orginal ut". Bultarna utan skallar sitter fortfarande där, kan inte tänka mig att en privatperson skulle besvära sig med att sätta dit såna. Kan ju vara bytt på verkstad iofs men vad har jag att förlora?

Är det möjligt att få tag på dörrnycklar via Volvo också?
goose

Postby izefuzzy » 2010-02-25 19:42

kan inte volvo fixa nycklar till din bil så skruva ur ett lås. åk förbi en duktig låssmed och få en nyckel gjort efter låset.
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby Gunnar S » 2010-02-25 20:33

220.- !!!!
Passa på och köp ett par Trisslotter!
Det lät ju överkomligt, om man säger...

Det där med att det är olika nycklar i tändningslås och dörrar är ju en källa till ständig irritation.
Har funnits en del olika fabrikat på ersättningscylindrar och nycklar. Dumt när man måste ha både tändningsnyckel, dörr och bagagenyckel på samma knippa. Fast det blir kanske så efter alla år efter alla utbytta delar. Jag köpte mina som "nya låscylindrar med nyckel" på en skrot i Uppsala. Då var det ändå olika nycklar på höger & vänster...
På nyare bilar är det lite andra idéer som gäller.

Off topic: På min snöskoter av kanadensisk typ är startnyckeln gjord av samma nyckelämne som Cessna använde till vissa av sina flygplan.
Lite värdelöst vetande...
8)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Robban » 2010-02-26 21:29

Ta chassinumret till din bil med reghandlingar så får du koderna till dina nycklar på bilen.
Sedan kan du gå till vilken skoputsare som helst så fräser de nya.
Om de inte varit utbytta och inte de nya koderna blivit anmälda till Volvo vill säga.
Jag har fått fram nycklar till Volvo PV som varit ur registret sedan 60 talet. Volvo har alla koder kvar till alla Volvos oavsett modell och bara du kan bevisa att du är ägare och har ett chassinummer så får du koden.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby goose » 2010-03-01 13:34

Goda nyheter volvovänner!
Koden till mina nycklar fanns kvar hos Volvo. Nycklar är beställda och kommer i slutet av veckan. 500:- jämt för ny tändningsnyckel samt dörrnyckel. Billigt tycker jag, med tanke på allt besvär det sparar! Jag får väl se den lilla extrautgiften som "läropengar". :oops:

Tack till alla som svarat och hälpt i tråden och även ett tack till Volvo för proffsigt och trevligt bemötande samt god serviceanda!
goose

Postby VOLVO » 2013-01-23 18:52

izefuzzy wrote:kan inte volvo fixa nycklar till din bil så skruva ur ett lås. åk förbi en duktig låssmed och få en nyckel gjort efter låset.

Är det så enkelt att fixa nycklar till dörrlås att bara besöka en "duktig låssmed" så är det klart!??? Någon med erfarenhet?
/ sven
VOLVO

Return to Original