Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Automat problem

Automat problem

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Automat problem

Postby Jocke » 2010-02-28 19:44

Christian L wrote:
Skulle försöka få till en fungerande vajer till lådan. Är ju inte så avancerat, och dessutom lättare att fixa till den du har om den är OK i övrigt. Bara för att en beg låda går att få för 500kr betyder det inte att den sitter i bilen och funkar som den ska för 500kr. Satsa på att täta läckaget och fixa vajern ist så vet du vad du har. Trågpackning kostar ca 50 kr på mekonomen via Hansen racing. Är det tätningen vid växelföraraxeln är det värre. Den har jag inte lyckats hitta utom i USA för tillfället.

/Christian

menade bara att det en ny wire kostar nästan samma som en beggad med tillhörande låda.

finns det filter man ska byta när tråget ändå är nere?

den där tätningen till växelföraraxeln. är det en p-box eller vad?

ska tvätta av motor och låda så jag ser var det kommer ifrån. nu är allt så geggigt så man tror att nån har hällt oljan utanpå :(
---=Born to Lose=---
Jocke

Postby Christian L » 2010-02-28 19:50

Ja jag själv köpte en beg låda bara för att den var billig =) Då har man ju reservdelar som du säger! Det sitter ett filter i lådan, jag fick inte tag i nytt när jag hade ner mitt tråg senast så jag gjorde bara rent det gamla med bromsrengöring och fingret. Nu har jag ett nytt filter som ska i i år. Växelväljaraxelns tätning är en packbox ja. Eller två, på min sitter iaf axeln genom lådan för att det ska fungera både för högerstyrd och vänsterstyrd bil. Såg när jag gjorde en snabb sökning att den fanns på ebay när jag inte fick tag i den i sverige.

Saxar mitt mail jag fick från Hansen ang delar till dessa lådor:
--------------------------------------------------------------
Hej!

Har inte dessa packboxar löst.

Transtar nr 19675 eller nationa seals 311189

Ingår i overhaulkit NAT K19900X 795kr.

Masterkit NAT K1900X 1540kr

Filterna har utgått.

Vi har reparationsdelar till dessa lådor, men för dagen inga band.

Mvh

Niclas
----------------------------------------------------------
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Postby Jocke » 2010-02-28 20:05

Christian L wrote:Ja jag själv köpte en beg låda bara för att den var billig =) Då har man ju reservdelar som du säger! Det sitter ett filter i lådan, jag fick inte tag i nytt när jag hade ner mitt tråg senast så jag gjorde bara rent det gamla med bromsrengöring och fingret. Nu har jag ett nytt filter som ska i i år. Växelväljaraxelns tätning är en packbox ja. Eller två, på min sitter iaf axeln genom lådan för att det ska fungera både för högerstyrd och vänsterstyrd bil. Såg när jag gjorde en snabb sökning att den fanns på ebay när jag inte fick tag i den i sverige.

då borde det ju gå att fixa hos nån firma som sysslar med lager och tätningar.
har en sån firma inte långt från jobbet.
---=Born to Lose=---
Jocke

Postby Epsi » 2010-02-28 20:20

Kickdownwiren ska inte ha något med växlingstider att göra? det enda den styr är NÄR växlingen sker (eller om den sker utöverhuvetaget...). Tiden det tar för en växel att laggas i beror bara på hur lång tid det tar för lådans styrsystem att manövrera ut fullt tryck till lamellkopplingarna eller till bromsbanden. Och den tiden kan inte (ska inte kunna) gå att förändra, detta för att man vill ha en viss fördröjning vid växling, dels för att föregående växel ska hinna frikopplas och för att hugget vid växling ska undvikas så mycket så möjligt. för lång växlingstid ger oss onödig slirning men för kort kan hota att låsa upp hela lådan (som att lägga i 2 växlar samtidigt på en manuell=dåligt...)
Om lådan slirar för länge vid växling beror det troligast på avlagringar i ventilpaketet och eller slitna bromsband/kopplingar, eventuellt även dålig olja.

Om bw35orna är extra känsliga för värmen vet jag inte, men det ska relativt mycket till för att värma upp lådorna såpass att dom skulle ta skada. Värmen gör oljan dålig, dålig olja ger avlagringar i ventilpaket, vilket ger långsammare/ofulständig låsning av kopplingar/bromsband, vilket gör att dessa slits fortare än normalt sam alstrar värme som sbbar oljan och ger particklar som sätter sig i filter och delvis i ventilpaket, vilket försämrar ventilpaketets respons som ger än sämre olja och mer slirning och så fortsätter det.
Men som sagt, är lådan frisk från början å körs med lite extra slirning i converterna gör detta ingen skillnad då det krävs ganska mycket effekt för att det ska slira så mycket i convertern att lådan innan lådan hinner växla ner pga momentbristen. Och effekt brukar ju faktist vara en bristvara i 140 om man ser det så..

En annan sak värt att tänka på när man har oljekyld automatlåda är att ett dåligt kyl är en dödsdom för lådan. Glykolen sugs nämligen lätt upp i lameller och det blir så smånigngom jävligt dåligt. Mercedes hade problem med detta på E-klassen för några år sedan, många många bilar fick kylet utbytt pga fabrikationsfel, vissa fick även convertern utbytt (glykolen gillade lockupplamellerna bättre så de var där de märktes fortast) och yterligare några fick hela lådan utbytt. under garantitiden fanns det ett servicememmo med info om detta men nu när garantitiden gått ut så har det "försvunnit" för att man ska kunna ta ut lite extra felsökning mm... men iaf.. se upp med kylarna:)
Epsi

Postby Jocke » 2010-02-28 20:35

Epsi wrote: massa intressant läsning:)

ska testa med en ny wire och olja och se hur det blir.
måste bara hitta en billig wire så jag har råd :)

kollade runt lite efter delar och hittade den här sidan
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... llada-bw35
finns det 2 filter i lådan?
vilken packningssats ska jag ha? vet inte vart den läcker än, men jag tänker ju inte riva den i bitar direkt.
---=Born to Lose=---
Jocke

Postby Christian L » 2010-02-28 21:04

Jag var inte med på den tiden då dessa bilar var nya, men det jag har hört från nästan alla som arbetade med, eller körde volvo 140 med automat (BW35) är att bilar med automat oftare än andra fick problem med automatlådorna just pga värme. Jag har också hört att Volvo inte ville montera drag på automatväxlade bilar utan oljekylare. Detta är för mig skäl nog att inte köra bilen på ett sätt som gör automatlådeoljan varm i onödan.

Angående den tid det tar för lådan att byta växel, så är det ju lamellerna som slirar in och ur växlarna. Tar detta längre tid leder detta till ökat slitage på lamellpaketet. Kickdown-vajern reglerar trycket i lådan och ett lägre tryck leder till att det tar längre tid att koppla in nästa växel eftersom allt är "kalibrerat" utifrån ett speciellt tryck, reglertrycket, i växellådan.

/Christian
Christian L

Postby Epsi » 2010-02-28 21:47

Kan mycket väl stämma det du nämner med att volvo inte ville montera drag på bilarna med auto, vilket jag helt och hållet förstår då ventilpaketen (pluralis, under 140s tid så fanns det 6 stycken helt olika ventilpaket till samma låda, dom senaste lådorna har även dubbla P-lägen) är anpassade för att vid viss slirning växla ner/upp. Convertern är anpassad till stor del med hjälp av bilens vikt och den ändras ju markant i o med att det hängs på en släpvagn på bilen vilket gör att hela konstruktionen blir felampassad egentligen. Idag löses detta med massa el men med bw35 så får man vackert stå fast vid en konfiguration...
Sammanfattat, mer vikt =mer slirning= varm olja. Dock blir inte tempen så hiskligt varm så länge man kör lungt och inte är i klippiga bergen men jag antar att volvo ville vara på den säkra sidan.

Ang växlingstiden, Kickdownwiren styr en slider, vars uppgift är att reglera vägen flödet går, något tryck kan den omöjligt reglera då det beror helt på vilket varvtal motorn har. Ventilpaketet bestämmer först vilken växel som är lämplig för normal körning och styr ut trycket till kanalerna som går ut till växel3 men innan oljeflödet kommer till kopplingarna passerar dom kickdownslidern som bestämmer om den ska gå till växel 3 eller till 2an i stället. Som ett vägskäl ungefär. Därför finns det i ventilpaketet ett "växelsteg" som är högre än 3 i bw35. En 4 så att säga som när den paserar kickdownslidern blir till den vanliga 3an. vid normal körning går 4an via backventiler in å blir 3an iaf.
Växlingstiden skall i praktiken enbart bero på motorns varvtal, högre varvtal-kortare växling. Därav har du "lång" växlingstid på tomgång men det märks inte pga att motorn inte har någon direkt kraft. Om du kör på 3an på motorvägen och gasar till så att lådan vill växla ner sker urkopplingen av växeln långsamt varvid lådan börjar slira =ökat varvtal=högre oljeflöde=snabbare ikoppling av nästa växeling. På flytgas stiger inte motorvarvtalet lika fort vilket ger en något högre växlingstid i slutändan. Men sen ska vi även tillägga att en normal förare extremt sällan använder kickdownfunktionen, den skall aktiveras i först vid 80% gas eller mer, på vissa bilar sker kickdown först när pedalen trycks i botten, altså vid 95% el mer. Och med handen på hjärtat, hur ofta står din gaspedal i det läget? Bör tillägga att jag inte vet det exakta värdet för när bw35 skall aktivera kickdown.
Epsi

Postby Christian L » 2010-02-28 22:00

Intressant!

Har dock för mig att jag läst att när man justerar kickdownvajern kan använda sig av en tryckmätare kopplad till lådan för att på säkraste sätt ställa in vajern. Ska se om jag hittar den manualen nånstans. För isf så justerar man ju som jag tror även trycket i lådan med vajern, via ventilpaketet och sliden så att säga.

/Christian
Christian L

Postby Epsi » 2010-02-28 22:11

Den instruktionen finns på amazon och p1800klubbens hemsida:)

Trycket man mäter där är i direkt propotion till slirningen i convertern. =vilken växel lådan vill ha i och "hur mycket den tvekar" över växelvalet.
Hade för 2 veckor sedan isär en bw35 på skolan (mittuniversitetet) och studerade ventilpaketets olika flöden och tryck med mera.. förra veckan var det en 90tals låda som gick igenom och i morgon börjar vi riva i en flång ny lastbilsautomat om jag är rätt informerad.
Epsi

Postby Epsi » 2010-03-01 12:33

Har forskat lite mer i ämnet och det finns risk att jag haft helfel i hur kickdownmekanismen ser ut på bw35. Lådan vi skruvade isär kommer ursprugnligen från militären och har suttit i något spännande okänt fordon. en av dom gamla rävarna på företaget säger att det inte är ett std ventilpaket men han vet inte vad skillnaderna mot dom som såldes i bilarna var. naturligtvis var svaret på frågan vad han trodde skilnaden låg i "Jag har för mig de var nått med kickdownfunktionen"....
Epsi

Postby Jocke » 2010-03-17 23:55

jag har bytt automatolja i min nu och det jag har märkt är att när jag lägger i backen så tar det en lite stund innan den driver bakåt.
kör man lite framåt & stannar och lägger i backen, så rullar bilen kanske en meter framåt innan den börjar backa.
vet inte riktigt hur det var innan för jag köpte den med riven topp. men jag har för mig att den inte var så här direkt efter att jag montera ihop motorn.

nån som har nån idé?
---=Born to Lose=---
Jocke

Postby fretchi » 2010-03-19 17:29

i min bil tar det nog ca 1-2 sek. innan växeln hoppar i, beroende på hur varmkörd lådan är. Ännu längre när det var som kallast. vid 30 minus fick man vänta ett bra tag, men det är väl förståeligt :D . Tar det längre än så, har du nog med olja i då?

CVI har lite delar till dessa lådor, ifall någon missat. Jag hittade då packboxar och silarna där, m.m.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Previous

Return to Original