Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Delikat el-fel (trodde det var löst, men icke! (se sid.3))

Delikat el-fel (trodde det var löst, men icke! (se sid.3))

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Delikat el-fel

Postby Epsi » 2010-03-12 09:20

med tanke på vilka roliga nissar som varit ute och skruvat med elen i din bil hade jag gjort som jag skrev ovan med elen till generatorn. Livet blir enklare om man bryter upp sakerna i små delar först så att säga. Men kolen är som du skriver relativt troligt och enklast att kolla som steg två...

Nämda fenomen med "branden" har jag också haft och efter det fungerade inte min bakgrundsbelysning. Vad som brann upp har jag dock ingen aning om...
Epsi

Postby jonte » 2010-03-12 10:53

du kanske skulle bytat kabelhärvan för att bli av med alla problem,,har också en bil just nu
där de varit klåpare och dratt en massa kablar och skit,vet inte till vad :(
där har jag också en massa problem blir till att rensa för att de ska fungera.

många drar kablar till stereo och larm och all annan skit utan säkring, :evil:
då kan man lätt få kabelbrand,ett ganska vanligt fel
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby jonnycalzone » 2010-03-13 19:17

Dagens uppdatering:

Ny oljetrycksgivare = det problemet löst.

Var och köpte ett begagnat mätarhus också, och vips så gick laddlampan igång. Dock så är den igång exakt hela tiden (utan tändningen på eller nåt) utom när motorn startar. Fick upp luckan till kolen och dom var 1-2 mm långa, så där är åtminstone ett fel. Tyvärr så gick skruven av och den ena biten sitter fast i gängorna så nu måste jag nog plocka bort generatorn ändå. (och apropå nytt mätarhus, hur gör man i dessa dagar för att antal körda km ska stämma?)

Men iallafall.. Får åka och köpa kol imorrn i vilket fall. Kan slitna kol orsaka att laddlampan lyser hela tiden? Eller har det något med laddningsregulatorn att göra? Eller nåt helt annat?

Dessutom undrar jag om någon har nåt bra tips på hur man plockar loss sidorutorna (ska byta skraplister). Dom sitter som berget.
jonnycalzone

Postby Epsi » 2010-03-13 20:28

Tråkigt med genetatorskruvarna, hoppas du får de å lösa sig med lite tålamod.

Utan kol = ingen laddande generator = laddlampa ska alltid lysa när tändningen är påslagen.
Men om jag förstog dig rätt nu så lyser lampan även med tänningen avslagen men inte så länge motorn går? Då sitter kabeln på fel ställe i någon av ändarna. Med täningen av och motorn av skall du ha 0 volt "i båda ändar" så att säga. med tänning på å motorn av skall du ha 12 volt matat från säkringshållaren och 0 volt vid generatorn (omvändt den korta stund motorn fortfarande snurrar efter att du vridigt av nyckeln). Med tänning på och motorn igång skall du ha 12v ifrån säkringshållaren och 12 volt ute vid generatorn, tack vare att du då har 12 på båda sidor om lampan vill ingen ström flyta igenom å den förblir släckt.

Vad gäller laddlampan så hade jag börjat med att dubbelkolla att kabeln inte sitter fel i säkringshållaren. därefter lokaliserat var den sitter på din generator för tillfället. Vid varje anslutning ute på generatorn finns någon typ av märkning, likaså på laddningsrelät. JAg föreslår att när du nu plockar ner generatorn så gör du ordentligt rent runt dessa märkningar så du enkelt hittar dem sen när du ska koppla allt igen. Beroende på hur stressad du är av dig föreslår jag att du gör likadant med laddningsrelät och sedan kollar upp i ett kopplingsschema hur du skall koppla eller så skriver du upp vad du har för anslutningar här så kan vi hjälpa dig. Bäst vore naturligtvis en bild av geneatorns banksida och av anslutningarna på laddrelät. då kan vi samtidigt se om det är orginalsaker eller inte.

Mätarstälningen kan lösas med borrmaskin eller att man skruvar isär huset lite mer och pillar med en skruvmejsel. dessa bilar byggdes innan folk började skruva allt för mycket mätare så det är inga svårigheter egentligen.

Sidorutor? Vilka av dem? ventilationsfönstren, vanliga för dörren eller dom små trekanterna längst bak?
Epsi

Postby jonnycalzone » 2010-03-13 21:05

Ska försöka greja bilder imorgon. Det jag vet i huvet är att en grön sladd från laddrelät sitter i ett stift på kolhållarluckan, samt (om jag inte minns fel) att den röda sladden från relät och sladden upp till mätarhuset sitter på samma kontakt. Ska kolla säkringsdosan också. Efter mina fynd så skulle jag inte bli förvånad om någon annan kontakt sitter åt helvete.. Laddlampan lyser som sagt så länge batteriet är anslutet (oavsett tändlåsläge). Sen är det banne mig nåt jävla glapp nånstans, vid ett tillfälle funkade det inte att växa till hel/halvljus (med blinkersspaken), och samtidigt fungerade inte heller taklampan. En stund senare gick det, jag tror inte att jag gjorde något särskilt under tiden. Men det är helt överflödigt att babbla om nu, det kan ju bero på vad som helst.. Börjar med att fokusera på generatorn och laddlampan!

Med sidorutorna menar jag alla som är upp- och nerhissningsbara. Kollade i haynes-boken och där får dom det att låta så jävla enkelt (vicka lite, böja den framåt och plocka ur, typ).
jonnycalzone

Postby jonte » 2010-03-14 00:40

skulle den sitta rätt kablen till laddlampan och den lyser som du sa med tändningen av så är det kortis i
generatorn då hjälper de inte att byta kol

har haft nån volvo med samma fenomen hemma och
de blev till att byta generatorn :(
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby jonnycalzone » 2010-03-14 04:00

Jonte: Om det nu är så (vilket är troligt), vad ska man köpa för nån då? VP har ju en (dyr) variant. Biltema (ja som att svära i kyrkan) har nåt billigt jox också. Och så kan man ju leta begagnade. Men orkar man det? Jag vill bara få ut biljäveln på vägen så fort som möjligt.. Vad ska man satsa på? Som klarar ett par säsonger.
jonnycalzone

Postby Amarace » 2010-03-14 04:50

Mät först och främst var felet /felen ligger.

Mät på D+ på generatorn utan att ha kabeln ansluten, har du då spänning där så är det generatorn (nån diod antagligen), har du ingen spänning där så är det ok vad gäller det på generatorn, lägg då kabeln mot jord och se om lampan lyser, gör den det är det verkligen konstaterat att det inte är generatorn och det är istället på andra änden av laddlampan du har fel.

För övrigt tycker jag det är en hel del småfel du räknar upp, börja i en ände och ordna till det allt eftersom. Kolla kablar, ser det original ut eller eftermonterat/pysslat med, är det det senare, följ kablarna och se om dom gör nån nytta.

Generatorn på BIltema passar inte utan modifikation. Jag skulle bara skaffa en annan begagnad, eller från en 240 och göra om.

Sidorutorna, är det en 70:a och du har originaldörrar så måste du ta loss rutramarna (sitter i en par skruvar fram och bak, och på framdörrarna sitter det även för "stolpen" för lilla sidorutan), sen drar du rutorna rakt upp bara, det går int epå nåt annat vis, iaf inte fram, bak kan du kanske lirka ut dom, men det är enklare o ta loss ramarna. Hur rutorna sitter i mekanismen ser du, bara o sprätta loss fästena. DU måste ju även såklart sprätta loss tätningslisterna, men det går bra, och sätta dit dom använder du bara en liten mejsel för att pilla tillbaka.
Har du nyare dörrar (74 o nyare) så lirkar du ur dom, vinkla framåt och dra ur dom, lite teknik men det går.
Amarace

Postby jonnycalzone » 2010-03-14 16:18

Var och skruvade ut generatorn som hastigast idag. Muttern på D+ var helt fastrostad så det slutade med hela skiten gick av. Det ser onekligen ut som att något bränts sönder inne i generatorn, så det lär helt enkelt bli frågan om en totalrenovering eller byte. Har blivit rekommenderad en firma i Årsta i södra Sthlm som ska vara bra, kan ju be dom kolla på den.

Tills detta är löst så ligger jag nog lågt med den övriga felsökningen..
jonnycalzone

Postby Epsi » 2010-03-14 16:40

En biltema generator kan du bygga om rätt billigt, då slipper du 'även externt laddrelä. från 240 kan man också ta men då hamnar remen lite snett om det inte går att byta remskivorna sinsimellan (den jag har är för 2 remmar och därför hamnar det inte riktigt linjerat, kan finnas andra alternativ.)

Till 164 skall du troligen ha 55 ampärs generator medans till alla utom 140 gl så satt det 30 amp. jag tror du utan problem klarar dig på 30 så länge det är förgasarmotor men jag vill inte lova något.
Epsi

Postby jonte » 2010-03-14 20:00

den jag byta var också bränd som din,jag lämna den till en firma här hemma som fixa den,så de går att laga,tror dom byta diodplattan på den.
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby jonnycalzone » 2010-03-16 17:19

Då har jag varit och hämtat en totalrenoverad generator, den var tydligen inte hel nånstans.. Dom tyckte jag skulle kolla relä och alla kablar, tydligen är det möjligt att den dragit med sig fler saker i fallet (kan förklara att laddlampan var paj på gamla mätarhuset).

Så, 1250 spänn fattigare (plus ev nytt relä) men iaf inte med superkortsluten generator längre.. Nå, får se när jag hinner testa den, kanske till helgen. Nu känns det iaf som att man är på banan igen. Förhoppningsvis. Återkommer med rapport.

Image
jonnycalzone

Postby Epsi » 2010-03-16 17:57

En marschalgenerator:D Fick du ett kopplingschema med?
Epsi

Postby jonnycalzone » 2010-03-16 19:32

Det är samma generator, men uppklädd för stordåd, så kopplingsschema har jag redan!
jonnycalzone

Postby Epsi » 2010-03-16 21:52

Okey, jag hade massa problem med just marchalgeneratorer för ett tag sedan, har för mig det krävdes någon speciellt kopplingssätt för dessa då dom bröt på minusspänningen eller vad det var. Skall fråga min generatorexpert i morgon om ingen annan kan bekräfta/dementera detta redan i kväll.
Epsi

Postby jonte » 2010-03-17 03:35

de ska inte vara annorlunda B+ röd tjock kabel df grön D+ röd D- jord
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby jonnycalzone » 2010-03-17 09:10

Oj, delade meningar? Jag trodde den jordade genom fästet i motorn. Undrar om den kan ha vart felkopplad på nåt sätt då kanske? Fast på elschemat ser det ut som att det borde stämma..
jonnycalzone

Postby fretchi » 2010-03-17 10:20

inget konstigt med dessa generatorer. i varje fall inte på inkopplingen...
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Epsi » 2010-03-17 12:15

Då hade jag säkerligen fel:) var nått med dioderna som ställde till det för mig har jag kommit fram till.
Epsi

Postby Amarace » 2010-03-17 15:58

Epsi wrote:Då hade jag säkerligen fel:) var nått med dioderna som ställde till det för mig har jag kommit fram till.

Skillnaden är ju att Marschal (och Motorola) har en utanpåliggande Diodplatta, inget man behöver bry sig om så länge man kopplar som man ska. Men man kan ju vara o sätta kablarna på fel skruvar och då kan det gå sämre (skruvarna som diodplattan sitter i).
Amarace

PreviousNext

Return to Original