Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Svårlöst kylningsproblem...

Svårlöst kylningsproblem...

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Svårlöst kylningsproblem...

Postby VolvoBjörn » 2010-03-16 14:13

Hej! Min 144 beter sig väldigt konstigt när det gäller kylningen. Har läst andra trådar och testat lite men får fan inte fason på de!
Till att börja med: "Ny" kylare, bra flöde Ny termostat 82gr, nya vattenpump, nytt lock te expansionskärlet.
Det konstiga: tempmätarn visar inte över minimistrecket nån gång under drift, ibland ännu lägre. När bara tändningen är på visar den dock i mitten på mätarn ungefär.

Motorn i sin tur är svinvarm, o det ryker ur oljepåfyllningslocket när man tar bort de.
efter en kort sväng trycker den också ut kylarvattnet ur expansionskärlet. Övre kylarslangen samt övre delen av kylaren är varma, medan nedre delen o slangen är konstigt kalla.
Toppackningen är för övrigt nu 2mm från kg trimning. ingen majonäsfärgning eller nått sånt, bara svart olja. Kylarvatten ser normalt ut också. Har spolat ner där temostaten satt vid kylarbytet och känt så att "röret" på insidan av toppen satt fast, vilket det gjorde. Har också kört med kylarrensning, crt.

Denna motor har bensinvärmare, som är urkopplad. Det gick kylslangar från toppen till den sen vidare in i motorn på blocket under grenröret. Har i dagsläget satt en slang direkt från toppen till blocket ist.
Det enda jag kan tänka mig är att det är stopp i nån kylkanal i blocket?
Tacksam för svar!
Mvh Björn
VolvoBjörn

Re: Svårlöst kylningsproblem...

Postby Epsi » 2010-03-16 17:53

Om jag förstår din beskrivning rätt så ska du plocka loss den extra slangen som du nu nämner sitter mellan topp och block. Där vattnet går ur toppen är det hett och ska "tvingas" in i kylaren, inte ledas direkt ner till blocket igen. Öppnar du en förbindelse mellan block och topp på detta viset rinner större delen av vatten bara runt i motorn häldre än åker ut i kylaren för att kylas ner. Att du inte ser tempen därimot vette fan, dålig kontakt på givarens stift?
Epsi

Postby bodda » 2010-03-16 19:30

ja om halva kylaren ä kall så dåligt flöde
o givaren kan ju va till fel årsmodell
gamla o nya instumentpanelen
har olika givare
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby VolvoBjörn » 2010-03-16 20:32

Epsi wrote:Om jag förstår din beskrivning rätt så ska du plocka loss den extra slangen som du nu nämner sitter mellan topp och block. Där vattnet går ur toppen är det hett och ska "tvingas" in i kylaren, inte ledas direkt ner till blocket igen. Öppnar du en förbindelse mellan block och topp på detta viset rinner större delen av vatten bara runt i motorn häldre än åker ut i kylaren för att kylas ner.

De ska jag fixa!

Epsi wrote:Att du inte ser tempen därimot vette fan, dålig kontakt på givarens stift?

Ska prova göra rent stiften o se om de hjälper, annars sätter ja i en eftermarknads vattentempmätare (Dock ej från biltema!)

Om de är dålig cirkulation, hur kan man råda bot på de?
VolvoBjörn

Postby Epsi » 2010-03-16 22:00

Strunta i eftermarknadsmätaren du, faktum är att om du har extremt tur/otur så får du tillräckligt med flöde igenom kylaren för att kyla en liten mägnd vatten väldigt mycket och att detta vattnet kommer upp i motorn precis där tempgivaren sitter varvid det blir "kallt" på mätaren, när du sedan slår av tänningen och cirkulationen i motorn slutar sprider sig värmen varvid du får utslag på mätaren..

Testat att lägga givarkabeln mot jord (oms, inte för länge, max 5 sek, annrs risk att göra sönder instrumenten..) och att mäta resistansen på givaren under olika temperaturer. Någon luft vid givaren får det ju heller inte vara.
Epsi

Postby VolvoBjörn » 2010-03-16 23:01

Ok. ska titta lite på mätarn mm. Återkommer med resultat i slutet av veckan!
/Björn
VolvoBjörn

Postby Amazon_Sleper » 2010-03-22 11:41

Skumt de där låter precis som 145an min.. Är bytt kylare å termostat på den med först en ny 92a sen en 82 å beter sig lika dant får upp värmen till miten på mätaren för å sen tokrusa upp på rött där termostaten öppna sen sjunker den ner nästan i botten.. Å står en stråle ur burken pån.. Nu hade jag igång den för någon dag sen å de verka funger Ta i trä men lura på om de var skit någon stans som har löst upp sig nu enda vetiga förklaringen jag kan komma på :?
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby Hasse63 » 2010-03-22 13:30

Om "allt" är som det ska så finns det ett fel till att kolla upp som kan ställa till det, men det är inte så vanligt och det är röret i toppen som fördelar ut vattnet som kan ha lossnat. (kan skramla då man ruskar en topp)

Andra fel är trasor/ trassel som legat som skydd en gång i tiden och som sen "ramlat ner" och då blivit kvar eller delar av det.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby VolvoBjörn » 2010-03-22 16:51

Nu har jag lite resultat! Jag har lyckats få bättre cirkulation nu genom att leda om slangen från sidan av toppen till kylarn (240 kylare) ! Mätarn visar fortfarande fel men nu är kylarn mer jämnvarm, nedre kylarslangen är varm plus att han håller en jämn nivå på kylarvattnet i expansionskärlet :D

De blev flera turer i helgen, o de gick riktigt bra! De riktiga elddopet blev dock under natten te lördag, då polarns växelstag rasa i backen efter lite hård körning :) ja fick dra han hem te verkstan o på vägen finns de flera längre stigningar. Men volvon tuffa på och de gick riktigt bra!
VolvoBjörn

Postby effe » 2010-03-23 00:42

jag hadde samma problem som amazon sleeper på min 142 bytte kylare då försvann problemet
effe

Return to Trimmat/ombyggt