Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hjälp! Motorknack

Hjälp! Motorknack

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Hjälp! Motorknack

Postby fretchi » 2010-04-20 16:25

Renoverade en B20 som jag satte i 140:n förra sommaren. Bytte Lager, kolvar, ringar, kam, lyftare, ja allt som var slitet. Snurran har gått hur fint som helst hela hösten/vintern ända tills i lördags. Då när jag var på väg hem från kompisens stuga fick jag höra ett knackande från motorn. Hade stannat vid vägkanten och när jag skulle åka därifrån började den plötsligt låta illa vid varvtal över 2500-3000 varv. Körde hem den på låga varv och det gick fint men knacket kvarstod. Det var ett ganska ljudligt metalliskt knack som följde med varvtalet och det lät likadant oavsett gaspådrag.

Väl hemma lyfte vi på ventilkåpan och kunde konstatera att ventilspelet var just. I alla fall inom gränsvärdena. Lyfte toppen och förbränningsrum och kolvtoppar såg bra ut. Lyftarna däremot hade fått nötskador på anliggningsytan mot kammen i form av små porer.

Kan det vara kammen som börjat gå ner sig och därmed orsakat knacket och hur kunde det komma så plötsligt i så fall? Jag kommer ändå lyfta ur motorn för att kontrollera allt men det kan ju vara intressant att höra vad ni tror ändå. Har bara kört på 5w-40 olja och kört in kamaxeln med molybdenpastan som medföljde, samt har bytt oljan efter inkörning och en gång till därefter.

Så, vad tror ni?
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Re: Hjälp! Motorknack

Postby Amarace » 2010-04-20 16:33

En sak som jag råkat ut för några gånger när det börjat knacka helt plötsligt är att nån lyftare blitt dålig/sprucken, det brukar följa varvtalet oavsett belastning, det är dovt metalliskt knackande.

Men du har lyft loss lyftarna och dom är ok? Isåfall borde inte kammen orsaka knacket heller, för om den börjat gå ner sig skulle ju ventilspelet ha ändrats också.
Kamdrevet brukar också fökja varvtalet, men inte låta lika metalliskt, men rätt så grovt knackande.

En annan, och troligare sak är nog vevlagerknack, om en oljekanal blir tät så märks det ju inte på oljetrycket, däremot så blir det sämre o sämre smörjning och knackningarna kommer som ett brev på posten. Brukar vara ljusare metalliskt knackande.
Amarace

Postby fretchi » 2010-04-28 07:31

Kammen var riktigt fin! Det verkar bara vara lyftarna som slitits. Sorry CWC, jag hade kanske förhastat mig att döma dem.

Dock, var tyvärr lagren slitna, fyrans vevlager var värst. Blir nya och slipad vev, och NY oljepump denna gång.
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Postby Hasse63 » 2010-04-28 09:07

Vad gav du för lyftarna då du köpte dom, Porer i lyftarna efter bara "några mil" säger bara en sak.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Amarace » 2010-04-28 09:47

Hasse63 wrote:Vad gav du för lyftarna då du köpte dom, Porer i lyftarna efter bara "några mil" säger bara en sak.

Säger det att lyftarna är billiga menar du? Allt kan ju hända, även på det som anses vara kvalitet (och priset speglar inte alltid kvalitet)

Fredrik, jäkligt att råka ut för nåt sånt då man renoverat :( Tur materiella ting går att ordna :)
Amarace

Postby fretchi » 2010-04-28 10:12

Ja inte var väl lyftarna så dyra. under hundringen per st. iaf. från KG och de hade ett dyrare alternativ. Så snålheten bedrar väl ibland visheten. Men iom. att det kommer från en välkänd firma gör ju att man ändå tror att det ska hålla mer än tusen mil åtminstone.

Jo det är lite surt, men demonteringen gick jäkligt smidigt så det borde inte ta så lång tid att återställa
//Fredrik
www.swecars.com
fretchi

Return to Original