Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Skrapande ljud från bakbroms

Skrapande ljud från bakbroms

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Skrapande ljud från bakbroms

Postby MattiasN » 2006-10-09 13:27

Min bil besiktades nyligen och fick ingen anmärkning på bromsverkan som var helt jämn mellan höger och vänster (fram ATE, bak Girling). Jag hade av höger bromstrumma för att få ordning på handbromsen, vilken förbättrades så att den klarade besiktning, men den är fortfarande mycket sämre än vänster.

Kruxet är att det kommer ganska mycket skrapljud från vanliga bakbromsen nu jämfört med tidigare. Jag har inte bytt bromsbeläggen eller gjort någon annan förändring och den tar lika bra som förut. Den yttersta delen av bromsskivan sticker ut lite och bromsbeläggen har sedan länge fått en fördjupning där, men belägget i övrigt har minst 5 mm kvar. Ljudet är dock ungefär som om beläggen varit helt slut. Kan det ha blivit någon förändring av resonansen från bromstrumman i och med att den varit av jämfört med sitt tidigare fastrostade tillstånd? Om det inte är fel på beläggen (som suttit i minst två år) vad kan annars ge upphov till sådant skrapljud? Det skrapar bara när man bromsar och bromsen ligger inte på.
Volvo 145 dl -71, Volvo 142S aut -70

Tänk om alla bultar hade varit gjorda i rostfritt...
MattiasN

Postby Stålsmeden » 2006-10-09 14:27

Resonansskillnader borde det inte bero på, snarare något mekaniskt. Det är nog bara att titta och snurra på bromsskivan och en polare kanske kan bromsa lite samtidigt. Om jag gissar så kan det kanske vara, ej ordentligt åtdraget ok? sitter bromsskivan som den ska/ åtdragen? satt tillbaks bromsbeläggen som de satt innan? Dämpnings fjäder och styrpinnar? Skrikdämpar skydden?
Stålsmeden

Postby MattiasN » 2006-10-09 16:12

Jag tror att oket är ordentligt åtdraget. Jag har tagit i så mycket jag orkade med en blocknyckel och tills det blev tvärstopp. Pinnar och fjäder är nya och jag borde ha satt tillbaka beläggen som jag tog ut dem. Oavsett så har jag inte micklat med oket samtidigt som arbetet med handbromsen och trumman, så inget borde ha förändrats där. Det enda skulle i så fall vara bromstrumman/skivan, men skruvarna är så ordentligt åtdragna det går utan att förstöra skruvskallarna. Möjligen så sitter kanske trumman någon tiondelsmillimeter längre ut nu eftersom jag haft på kopparpasta på baksidan för att den inte ska rosta fast i navet igen. Var ett h-te att få bort trumman, men det gick med kofot enligt tips på forumet. Möjligen kan ju oket också sitta någon tiondels millimeter annorlunda nu jämfört med tidigare så att spåret i belägget skrapar i lite i förhöjningen i skivan.

Skrikplattor vet jag knappt vad det är. Det är nåt man klistrar på baksidan av belägget för att ändra resonansfrekvens och gnisslande bromsar, va? Har man det på 140? :oops:

Mvh Mattias

MattiasN

Postby Stålsmeden » 2006-10-09 17:04

Ja du. Det är ett h-e med bromsar. Svårt att gissa vad det kan vara som orsakar skrapandet. det enda är nog att titta och prova sig fram. Om du vrider skivan försiktigt med lite broms i kommer skrapandet ojämt altså skrap, tyst skrap tyst så är det kanske skivan som slagit sig lite efter borttagandet? Kör med bilen ett tag och se om gnislandet försvinner efter hand kanske?

Skrikplattor e exakt det du nämner, jag tycker bara de är i vägen och tar altid bort dem.

Mvh
Stålsmeden

Postby Jörgen&FEJ » 2006-10-10 07:43

Kolla så inte det är rost på bromsskjöldarna som ligger och släpar mot bromsskivan. Jag var med om det när jag hade av skivorna. Det hör man när man snurrar hjulet och bilen är upphissad.
Jörgen&FEJ

Postby MattiasN » 2006-10-10 10:19

Men det skrapar bara när man bromsar, inte annars, så det är inget som ligger emot.

MattiasN

Postby Stålsmeden » 2006-10-17 08:29

Har du hittat problemet?
Stålsmeden

Postby morglum » 2006-10-17 12:25

smyger in en annan fråga här.

bytte belägg på ena sidan bak för några dagar sedan, och hade då också av oket.

nu har jag monterat allt men bromsen ligger emot. inte jättemycket och det låter inte, men det bromsar ändå upp bilen litegrann.

vad kan jag göra åt det? har allt kommit lite snett när jag hade det avplockat? och kan det bara vara nåt som sliter till sig när man har kört och bromsat ett tag?
morglum

Postby Stålsmeden » 2006-10-18 11:25

kan vara en kolv i oket som kärvar lite och inte går tillbaks helt, så nu när du har nya feta belägg så ligger det mot. Du kan ju ta ut de nya beläggen och pressa lite på kolvarna så ser du om det är problemet.
Stålsmeden

Postby MattiasN » 2006-10-18 18:04

För att svara på Stålsmedens fråga om det fortfarande låter så är det nog så fortfarande, men eftersom bromsen fungerar som den ska, liksom handbromsen som är bättre än innan jag pillade med den, så låter jag det vara enligt principen \"If it works, don't fix it\".

För att svara på Morglums inlägg så är det inte bra att byta belägg bara på ena sidan. Byt alltid på båda samtidigt så att de är lika mycket slitna eller oslitna.

MattiasN

Return to Original