Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Kamaxel byte, vad tänka på ?

Kamaxel byte, vad tänka på ?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Kamaxel byte, vad tänka på ?

Postby hagiz » 2010-04-25 19:51

Hej!

Verkstadshäftet är sjukt nojjigt kring packningar, specialverktyg och annat när man läser om hur man lossar / byter kamaxel. Är det bara att köra på sunt bonnförnuft och sedan smälla dit grejjorna igen? Krävs de här hylsorna för att pressa fast kamaxeldrev och vevaxeldrevet samt eller kan man knacka dit det lätt?
Något att tänka på, kan nått hända med kamaxelns lager och bakre tätning när man knackar eller så? Var skall man vara försiktig?

Tack på förhand!
Bilarna är ett frustrationsmoment när man inte kan skruva - men glädje när man mår bra!
hagiz

Re: Kamaxel byte, vad tänka på ?

Postby Hasse63 » 2010-04-26 10:55

Normalt set så behövs inga monteringsverktyg vid montering då det knappt behövs några slag med hammare, men en hammare med plastpen är alltid bra att ha. Därimot så kan en eller två avdragare vara bra att ha då det går så smidigt med dom att få av de gamla. Finns en tråd där det finns ritningar på avdragare mm.
En viktig grej är att montera nya lyftare annars riskerar kammens nockar att snabt bli nedslitna. Följ sen verkstadshandboken anvisningar så blir det rätt. :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby hagiz » 2010-04-26 11:23

Hej!

Ok, tack.
Ang. lyftare vet jag inte om det är sant eller en skröna. Själv ser jag inte varför en plan yta som på en lyftare skulle kunna orsaka att en kam går ner sig. Är den inte plan är det en annan sak, men jag tror att det generella felet är att folk glömmer molybyden fetta in axeln och sen gasar man lite för mycket i början och kanske inte byter olja efter 50mil.
Bilarna är ett frustrationsmoment när man inte kan skruva - men glädje när man mår bra!
hagiz

Postby Hasse63 » 2010-04-26 14:11

Minsta lilla cirkulationsslitning i lyftaren gör avtryck i kammen och det kan göra så att kammen går ner sig. Är det en CWC kam så är de Betydligt sämre kvalite och slits lättare, till och med då allt är nytt.

Hasse63

Postby skanke » 2010-04-26 16:18

En viktig sak att kolla är om kammen går runt lätt. Provmontera kammen utan kamdrev, den skall gå att vrida runt lätt med handkraft. Kolla även att ventillyftarna roterar lätt i sina lopp. Går dom trögt så kommer dom inte att rotera under drift och då finns risken att kammen går ner sig i förtid.
Man bör även se till att kammen har rätt axialspel. Spelet bestäms av distansringen och axialbrickan. Spelet som skall ligga mellan 0,02-0,06mm kan dock vara svårt att kolla utan indikatorklocka.

Att ha tillgång till avdragare och pådrivare för kamdreven underlättar jättemycket, speciellt när det gäller vevaxeldevet.
skanke

Postby hagiz » 2010-04-26 19:25

Hej!

Kamaxel drevet lossade lätt som en plätt men vevaxeldrevet satt som gjutet.. återmonteringen gick bra efter 1,5 timmes frustration. Fick inte loss vevaxeldrevet så jag gjorde en variant där det gick att spänna in kamaxeldrevet med muttern på kamaxeln. Kamaxeln gick ju runt lätt så den vred sig i läge i förhållande till vevaxeldrevet som var låst. Fick göra några försök innan punkterna linjerade men det gick fin fint utan att lossa drevet. Gjorde bort mig när jag var nöjd och trodde allt var klart för då hade jag glömt distansbrickan mellan kammen och drevet. Typiskt. Men det var bara och riva o på det igen. Nu är det monterat och klart iaf. Tog lite molybiden fett på botten av lyftarna också så det skall nog gå bra. Får väl återkomma med rapport senare.

Tack för hjälpen.
hagiz

Postby hagiz » 2010-04-26 19:27

.. Det jag satte in var en "MADE IN USA" kamm ... är detta CWC ?
Den hade gått 100 mil och var begagnad så tänkte det är lite skit vilket om den går ner sig.
hagiz

Postby Hasse63 » 2010-04-27 01:03

Ja det är samorlikt en cwc. vad är det för kam och vad gav du.

Kom på en annan sak. inkörning görs med tomgången ställt på typ 1800 v/min och i 20 minuter. sen lungt tempo utan att varva en massa, försök att motorbromsa ofta. ha sedan tomgången över 1000 v/min för enligt Stålmotor så är låga varv inte bra för lyftare och kam.

Lycka till :!:

Hasse63

Postby hagiz » 2010-04-27 06:46

Hej!

Det var en begagnad K-KAM kam som jag inte vet så mycket om .. gav 500kr.
Vet inte vem som tillverkat den eller sålt det för jag hade lite för bråttom med att stoppa in den :D
Tack för inkörningstipset, måste den stå på varvtalet stillastående i 20minuter eller kan man köra bilen?
hagiz

Postby skanke » 2010-04-27 11:38

Yes, inkörningen av kammen skall göras stillastående med ett motorvarv på ca 2000rpm i 20minuter.
skanke

Return to Original