Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bilen går tröögt! Motor? Tändning? Bränsle? Etc..

Bilen går tröögt! Motor? Tändning? Bränsle? Etc..

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bilen går tröögt! Motor? Tändning? Bränsle? Etc..

Postby jonnycalzone » 2010-04-05 22:50

Hann aldrig reda ut bränsledilemmat innan nästa stora roliga problem dök upp..

Bytte till sprillans nya sommardäck på långfredan och allt var frid och fröjd. Tog en liten vända och det gick hur bra som helst. Senare på eftermiddan skulle jag på en ca 3 km lång tur, vilket även det gick finemang. När jag skulle vända tillbaka märkte jag att bilen inte gick som den skulle, tyckte inte riktigt den svarade på gasen. Precis innan jag skulle stanna till började det bolma ut rök från instrumentbrädan så det var bara att svänga in till vägkanten på stört. Det visade sig vara en rejäl kabelbrand i cigarettändarsladden (elsystemet är som tidigare nämnts inte i jättefint skick på alla ställen), så jag kopplade bort alla inblandade kontakter (inget annat såg skadat ut) och körde vidare, och bilen gick alltjämt lika dåligt.

Den fick stå och skämmas nere på gatan tills idag då jag körde ut den till garaget i förorten, och då blev det verkligen supertydligt hur illa det står till med den. Helt omöjligt att komma upp i mer än drygt 50 km/h (på plant underlag), med gasen i botten varvar motorn upp till ca 2500 (i friläge på parkeringen fick jag upp den till kanske 3000).

Problemet dök alltså upp helt plötsligt efter ett ca fem minuter långt stopp. Är inte så tvärsäker på att kabelbranden nödvändigtvis hade nåt med det att göra då all övrig el verkar funka normalt, men det är inte utrett ordentligt. Det enda övriga som hänt samma dag var att jag hällde ner lite biltemas "super gas treatment" i tanken tidigare på dan, är det rimligt att tro att den kan ha fått loss så mycket skit att det inte kommer ordentligt med bränsle genom filtret, eller är det för långsökt?
jonnycalzone

Re: Bilen går tröögt! Motor? Tändning? Bränsle? Etc..

Postby Kristinefors » 2010-04-06 03:57

Hej !
Det låter som om det är dags att byta
förgasarmembran , alltså om du har en
Strombergförgasare ,
Olof-Västerås ,
Kristinefors

Postby Hasse63 » 2010-04-06 10:53

Lossa bränsleslangen från förgasaren och stoppa ner den i en genomskinlig flaska vrid sen på tändnyckeln, det ska då spruta/pulsera fram bensin ur slangen. Om det inte gör det är det troligen bensinpumpen eller tätt med skit nånstans. på tomgång bör dock förgasaren fyllas men bränsletrycket räcker inte till att köra, vilket gör att motorn rycker.

tror mera på något annat fel... :roll: Som sagt kolla upp membranet i förgasaren, minsta lilla hål gör att motorn går kasst. En lös fördelare som vridit sig lite kan göra också en motor orkeslös.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby jonnycalzone » 2010-04-06 21:51

Som vanligt glömde jag specifiera åbäket lite bättre. Det är alltså en 164 med B30A och således dubbla förgasare. Räcker det med att ett förgasarmembran gett upp för att få sån dramatisk effekt?

På låga varv går f.ö. bilen ruskigt ojämnt, den hoppar och studsar riktigt rejält, men det har av en verkstad tillskrivits slitna eller fel nålar. Problemet märks ju dessutom tydligare nu då den går på låga varv nästan hela tiden..

Men som sagt, får ta mig en titt på alla ovanstående förslag. Kan man märka att fördelaren hamnat snett utan strob-lampa?

En annan grej jag funderar på är om man behöver nån specialhylsa för att få ut tändstiften? Vore intressant att kolla hur dom ser ut, men jag har inte vart där och grejjat nåt hittills i min fordonskarriär.
jonnycalzone

Postby Kristinefors » 2010-04-06 22:02

Hej !
När du ändå håller på , byt båda membranen ,
det är ju inte många kronor det handlar om ,
så vet du ju att det ev. felet är åtgärdat !
Olof-Västerås ,
Kristinefors

Postby Hasse63 » 2010-04-07 10:24

När synkroniserade du senast blir då min fråga?
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Amarace » 2010-04-07 10:32

Jag vill påstå att den verkstaden snackar skit, ok att nålar o.s.v kan vara slitna, men det är aldrig några problem att kunna få motorn att gå någorlunda jämt ändå om man vet vad man gör. Det dom flesta gör fel är att dom justerar förgasarna likadant och tror sedan att allt är bra. Men först ska man justera spjällen så dom öppnar lika, sen ställer man tomgången så att dom blir " i ett med varandra" (ställ först ena, sedan ställer du den andra precis så att tomgången börjar öka, då har man en bra inställning på dom).
Sedan ställer man bränslet (alltså pressar munstyckena), även då börjar man med ena förgasaren och justerar precis så den börjar gå snålt, sedan tar man den andra och justerar precis så det "känns" när den är som den första, då har man rätt så bra synk mellan förgasarna.
Sen kan det däremot ställa till med problem om förgasarna är ojämt slitna vad gäller vakumkolvarna ("trottlarna"), då dom kan lyfta ojämt, men det är mer SU-relaterat då dom inte har Membran.

Kolla bägge membranen och kolla all med tändningen igen, mät även så du har rätt spänning före och efter tändspolen.
Amarace

Postby Epsi » 2010-04-07 14:19

jonnycalzone wrote:Som vanligt glömde jag specifiera åbäket lite bättre. Det är alltså en 164 med B30A och således dubbla förgasare. Räcker det med att ett förgasarmembran gett upp för att få sån dramatisk effekt?

Förgasarmembranen är roten till allt ont. Problem med bakaxelras, rost, plötsliga motorexplosioner, att fel lag vinner i fotbollen, dåligt väder, ALLT går att härleda till förgasarmembranen...

Tändstiften finns det speciella hylsor med magneter å gummisaker i men de e bara å använda något som du kommer åt med. En tändstiftshylsa är ju dock ingen dålig investering, kostar inte många kronor så att säga:)
Epsi

Postby fretchi » 2010-04-07 17:35

På en B20/30 behöver man inte något mer exotiskt än en lång 21mm hylsa för tändstiften.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Epsi » 2010-04-07 18:00

fretchi wrote:På en B20/30 behöver man inte något mer exotiskt än en lång 21mm hylsa för tändstiften.

En gång har jag faktist användt ett ben till ett 30 år gammalt skrivbord från ikea... Var väll kanske inte det mest optimala verktyget men de gick:)
Epsi

Postby jonnycalzone » 2010-04-07 21:16

Amaraze>> Det var som rackarns. Jag tyckte också att det var lite konstigt att dom inte fick bilen att gå bättre (det gick ändå på typ 1500 spänn, men det enda jag fick var en tändinställning och nya brytarspetsar och lite jämnare gång på högre varv), men det var en verkstad jag bara hört gott om (Västertorps Däck & Bilservice i Sthlm) och eftersom jag då (i oktober) kunde ännu mindre än vad jag kan nu och dessutom inte hade körkort än så lyssnade jag med villkorslösa öron. Å andra sidan så har jag ju köpt en riktig jävla sjukdomshärd till bil så jag kan kanske inte klandra dom om dom inte upptäckte alla konstigheter..

Hasse>> Synkroniseringen gjordes som nämnt ovan.
jonnycalzone

Postby jonnycalzone » 2010-04-17 17:30

Tog mig en titt på bilen idag. Öppnade fördelarlocket och insåg att rotorn på något vis hamnat snett och typ gått bärsärkargång inne i fördelaren. Locket var helt sönderskavt på sina ställen och det låg plastspån överallt. Får således ta och införskaffa ett nytt lock + rotor och kolla läget igen.

Image

Image

Angående förgasarna så såg det främre membranet felfritt ut. Det bakre har jag ingen aning om, eftersom jag inte ens kunde öppna och kolla, de två sista skruvarna sitter som berget och är dessutom helt nedslitna och kommer knappast komma överens med någon skruvmejsel..

Förresten lade jag också märke till detta på bakre delen av motorn. Uppenbarligen har någon täppt igen nånting. Men vad är det som är igentäppt?

Image
jonnycalzone

Postby Epsi » 2010-04-17 18:12

Såg dåligt ut det där locket:P

Slangen ser ut att vara lagom i storlek för att vara vaccumförställningen på fördelaren. Går det någon slang mellan fördelaren och insuget?
Epsi

Postby Kristinefors » 2010-04-17 18:52

Hej ! ja , sönderdragna skruvar är inte kul ,
men prova med en polygrip , modell mindre ,
det brukar gå att få "grepp" om skallen på
skruven ,
Olof-Västerås,
Kristinefors

Postby izefuzzy » 2010-04-18 03:50

muttertång brukar lösa det mesta knepiga situationer när det gäller skruvar med rund skalle..
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby jonnycalzone » 2010-05-08 14:50

Nu har fördelarn fått nytt lock, rotor och brytare, och visst blev det fart på motorn. När bilen har kommit upp i fart, vill säga. Att få igång den tog en evighet (säkert 10 sekunder med startmotorn innan första lilla hostningen, sen ytterligare ett bra tag innan motorn gick igång, och sen ett tag till med lätt gas innan den "orkade själv" på tomgång). På tomgång och låga varv går den hemskt ojämt, rycker för glatta livet och vill gärna lägga ner. Men som sagt, när den värmt upp sig lite går den jättefint på lite högre varv (och även lägre) med bra tryck i accelerationen osv.

Brytaren är inte perfekt justerad, så det gör ju såklart inte saken bättre. Tändstiften är inte heller bytta än. Jag känner dock på mig att det handlar om mer än så. Det är som sagt vid kallstart och låga varv det krånglar mest.

När jag vart ute på testtur i typ 10 minuter stannade jag till för att öppna garagporten. När jag startade den igen dog motorn direkt vid dragläget på ettan, tre försök i rad. Testade med backen, då gick det bra. Testade med ettan igen och då rullade den igång. Kan detta också vara tändningsrelaterat eller har jag fel på växellådan också kanske?
jonnycalzone

Postby CarfreakRacing » 2010-05-08 15:08

jonnycalzone wrote:Nu har fördelarn fått nytt lock, rotor och brytare, och visst blev det fart på motorn. När bilen har kommit upp i fart, vill säga. Att få igång den tog en evighet (säkert 10 sekunder med startmotorn innan första lilla hostningen, sen ytterligare ett bra tag innan motorn gick igång, och sen ett tag till med lätt gas innan den "orkade själv" på tomgång). På tomgång och låga varv går den hemskt ojämt, rycker för glatta livet och vill gärna lägga ner. Men som sagt, när den värmt upp sig lite går den jättefint på lite högre varv (och även lägre) med bra tryck i accelerationen osv.

Brytaren är inte perfekt justerad, så det gör ju såklart inte saken bättre. Tändstiften är inte heller bytta än. Jag känner dock på mig att det handlar om mer än så. Det är som sagt vid kallstart och låga varv det krånglar mest.

När jag vart ute på testtur i typ 10 minuter stannade jag till för att öppna garagporten. När jag startade den igen dog motorn direkt vid dragläget på ettan, tre försök i rad. Testade med backen, då gick det bra. Testade med ettan igen och då rullade den igång. Kan detta också vara tändningsrelaterat eller har jag fel på växellådan också kanske?

Har exakt samma symptom som dig!! Jag har kommit fram till att det är relaterat till förgasaren!
Allt i tändväg är bytt, brytaren är injusterad, tändningen likaså.. Lossade mitt membran igår och fann att den är torrsprucken runt halva i princip, dock inga hål. Sen att man behöver ett special verktyg till inställning utav strombergaren gör de inte bättre. Jag personligen kmr införskaffa 2st SU istället för att möjliggöra lättare injustering.
CarfreakRacing

Postby jonnycalzone » 2010-05-09 14:07

Fick upp andra förgasarn med muttertång idag, och efter noggrann inspektion kunde jag bara konstatera att båda membranen ser friska och snälla ut.

Epsi>> Angående dina ord om den igenpluggade slangen. Det går en slang mellan vacuumförställningen på fördelaren och bakre förgasaren (som synes på bilden), men den andra kontakten på vacuumregulatorn gapar tom, och jag antar att det är den som egentligen ska sitta ihop med den nu igenpluggade slangen på grenröret. Varför kan man tänka sig att detta är gjort? Hur påverkar det?

Image
jonnycalzone

Postby Epsi » 2010-05-09 16:34

Har du två slanganslutningar till vaccumdosan på fördelaren? Något sådant har jag aldrig sett men det skulle kunna vara något som sitter på bilar med två förgasare.

Beroende på hur denna vaccudosa är konstruerad så får du i dagsläget ingen vaccumförställning av tändningen alls. Dessutom får du in tjuvluft som inte ska in där. Ingen vaccumförställning=ingen justering av tändläget efter belastning på motorn. Vilket skulle kunna bidra/vara orsak till att motorn känns slö.

Slungvikterna i fördelaren justerar tänningen så den sker tidigare, vaccumet gör motsatsen.
På tomgång skall gnistan komma ca 10 grader innan kolven nått toppen för att få maximal kraft när kolven är på väg ner igen, kommer gnistan när kolven är högst upp så måste flamfronten "hinna ikapp" kolven för att du skall få ut någon effekt. Om man justerar tändningen åt andra hållet så att den står 20 grader innan övre dödläge så expanderar bränsle/luftblandningen under tiden som kolven är på väg uppåt och samtidigt försöker pressa ihopp ett medie som vill bli större. Detta stjäl naturligtvis även det effekt. Men om vi har ett högre varvtal än tomgång så måste ju flamfronten hinna tända upp lagom tills kolven når öd, kolvens hastighet beror på varvtalet, men hastigheten flamfronten rör sig på är mer eller mindre konstant, därav måste den tändas upp tidigare. Detta sköts av slungvikterna. Belastar vi motorn behöver vi därimot ha större kraft i förbränningen senare under arbetstakten, därav måste tändningspunkten ligga senare.
Epsi

Postby jonnycalzone » 2010-05-11 17:45

Var och pillade dit en ny vaccumslang idag, så nu sitter båda slangarna där dom ska. Passade också på att byta tändstift och tändspole. På torsdag hade jag tänkt ställa brytarspetsarna och även tändvinkeln. Problemet är ju bara att det sistnämnda skall göras på tomgång, och i nuläget har jag ju knappt nån.. Vid kallstart har jag ingen överhuvudtaget (inte ens med full choke, så fort jag släpper gasen drar den sig makligt ner mot ett varvtal av 0). Fast inställningen kanske ska göras med varm motor ändå? Jag blir bara inte klok på varför den dör innan den blitt varm..
jonnycalzone

Next

Return to Original