Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Få igång tutan, samt montera skraplist.

Få igång tutan, samt montera skraplist.

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Få igång tutan, samt montera skraplist.

Postby jonnycalzone » 2010-05-11 22:05

Förutom alla övriga problem som följde med när jag skaffade bilen, var även tutan flyttad till en strömställare på instrumentbrädan. Nu har jag skaffat ny medbringare (som saknades) och vill återställa tutprocessen till ratten. Det jag funderar över är exakt hur och var medbringaren skall placeras, samt hur man drar kabeln på lämpligast sätt.

Såhär ser det ut i reservdelskatalogen (medbringaren är alltså grunka nr 51):
Image

Och så var det skraplisterna. Finns det nåt bra knep? Är man tvungen att plocka ur rutan (det är alltså både bak och fram det ska bytas)? Det är så sjukt trångt där bakom, jag har gett det flera försök, men avbrutit under svavelosande svordomar varje gång. Man vill ju helst slippa akvarium i dörrarna..
jonnycalzone

Re: Få igång tutan, samt montera skraplist.

Postby Ola O » 2010-05-16 08:34

Du bör i alla fall lossa rutan så den står i dörren när du monterar skraplisterna om du har en 67-73 års modell.

På 74 går det utan att sänka ned rutan.
Kassör, Svenska Volvo 140-klubben

PV 544 B 11132, PV 544 D 11134, Amazon 1960/61, 1424951 W, 1421341 A, 244-411 E, V70 Bifuel -06, VW 1/11-60, VW1303S -73, Apollo Motorette Sierra -57, Puch Maxi -69
Ola O

Re: Få igång tutan, samt montera skraplist.

Postby jonnycalzone » 2010-05-16 14:04

Jag antog att det var bästa lösningen. Försökte lite att få loss rutan men det gick inget vidare så jag gav upp. Får göra ett rejälare försök att få loss den.

När det gäller tutan har jag nu fattat hur det hänger ihop. Vad ska det förresten vara för hylsmått till rattmuttern?

En annan grej som är lite lustig (beroende på hur man ser det) är att min rattstång verkar vara typ 4-5cm för lång, det blir ett mellanrum mellan rattkåpan och instrumentbrädan. Hörde nångång i tiden att eftermontage av styrservo kunde innebära denna effekt. Rent estetiskt är det inte jättevackert, men man överlever ju..
jonnycalzone

Return to Original