Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Termostat

Termostat

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Termostat

Postby Christian L » 2010-05-31 15:19

Jag har bytt termostat till ett nytt 76graders org termostat efter att jag läst runt att den termostaten är att rekommendera. Men jag tycker motorn håller en lite för låg temperatur nu efter bytet. Har dubbla SU och jag kommer att behöva justera om dessa nu efter termostatbytet om bilen ska gå bra.

Hur påverkar det motorns att använda detta termostat? Såg att det eg ska vara 82 graders på sommaren, men det som är lättast att få tag i är 88 graders öppningstemp. Kommer jag få problem om jag köper ett 88 graders? Vattenpumpen är ny och kylaren och systemet rengjort. Har inte haft några problem med att bilen blir varm, utan bara att tempen går upp från första strecken på tempmätarn till lite över mitten på långvarig tomgång.

Är det fördelaktigt att använda 88graders med avseende på bränsleförbrukning och arbetstemperatur/slitage?

//Christian
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Re: Termostat

Postby Amarace » 2010-05-31 16:36

Vars rekomenderas det 76 graders termostat? Har jag aldrig hört talas om (om man inte bor i ett land med väldig värme).

Jag kör nästan alltid på 88 graders termostat, utan problem. 82 ska då absolut fungera här i Sverige.
Amarace

Postby skanke » 2010-05-31 19:33

Att använda 76 eller 77 graders termostat är nog bra om man kör trimmat.

På bilar med "lilla kylaren" alltså 70årsmodell eller äldre kan det ibland vara problem med att dom går lite varma med 92 eller 88graders termostater. Kör man mest på sommaren är 82graders termostat att föredra. Men dom här gamla bilarna är lite individer så medan vissa måste ha 82graders termostater så kan andra fungera bra med 88grader.

Orkar du inte leta rätt på en 82graders termostat så testa med en 88graders och se vad som händer.
skanke

Postby Christian L » 2010-05-31 23:53

Jag läste nånstans på amazonklubbens forum att 76 var sommartermostat och 82 vinter. Köpte nu ett 88 och ska provköra imorn, så vi får se hur den håller tempen! Har ju en 67a så det är lilla kylaren, i mässing.
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Return to Original