Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bilen går tröögt! Motor? Tändning? Bränsle? Etc..

Bilen går tröögt! Motor? Tändning? Bränsle? Etc..

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Bilen går tröögt! Motor? Tändning? Bränsle? Etc..

Postby fretchi » 2010-05-11 20:40

Slungvikterna i fördelaren justerar tänningen så den sker tidigare, vaccumet gör motsatsen.

Faktiskt inte. Bägge höjer förtändningen. Mer last - mindre vakuum - Lägre förtändning.
Troligen är de dubbla slangarna bara för att stabilisera membranet vid tomgång eller liknande, Kanske någon avgasreningsgrej. Den borde gå bra även med bara en slang inkopplad. Någon tjuvluft kommer dessutom inte in om inte membranet är trasigt eller liknande.

Belastar vi motorn behöver vi däremot ha större kraft i förbränningen senare under arbetstakten, därav måste tändningspunkten ligga senare.

Detta har inget att göra med när i arbetstakten man vill ha kraften. Man vill alltid ha högsta förbränningshastigheten då kolvaccelerationen är som störst, oavsett belastning. Varför man sänker tändningen är för att fyllnadsgraden ökar och flamfrontens hastighet med den. Behåller man då samma tändpunkt kommer förbränningshastigheten bli för hög för tidigt vilket resulterar i för högt cylindertryck och mest troligt spikningar och/eller motorskador.

flamfrontens hastighet är alltså inte alls konstant utan ökar med både varvtal och belastning. Dock är den inte helt linjär med varvtalet utan kräver viss justering.

Tändvinkel och brytaravstånd är samma sak. Kan grundinställas med motorn avslagen, ca 0,4mm för B20 och 0,25mm för B30. Med denna justering ska motorn gå helt OK. Man kan även grundinställa tändläget. När vevaxelns remskiva markerar ~10 grader f.ö.d ska rotorn peka mot ett märke där ettans tändkabel ska sitta, om jag inte missminner mig.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby jonnycalzone » 2010-05-11 21:50

Jag förstår. Men vad är det då man ställer in genom att vrida fördelaren medan man lyser med stroboskop på remskivan, under tomgång?

Om allt i tändningen verkar hyfsat och motorn går fint under gaspådrag, är det då rimligen i en eller båda förgasarna problemet sitter, som orsakar motorns insomnande under "kall" tomgång? Mebranen är som sagt båda två i gott skick.
jonnycalzone

Postby CarfreakRacing » 2010-05-11 21:55

jonnycalzone wrote:Jag förstår. Men vad är det då man ställer in genom att vrida fördelaren medan man lyser med stroboskop på remskivan, under tomgång?

Om allt i tändningen verkar hyfsat och motorn går fint under gaspådrag, är det då rimligen i en eller båda förgasarna problemet sitter, som orsakar motorns insomnande under "kall" tomgång? Mebranen är som sagt båda två i gott skick.

Då finjusterar du tändningen för att få den mer exakt..
CarfreakRacing

Postby Epsi » 2010-05-11 22:26

Du justerar "utgångspunkten" som motorn sen själv bygger på:)
Epsi

Postby jonnycalzone » 2010-05-13 17:06

Fick hjälp idag med att justera brytarspetsarna och även vrida fördelaren en aning, så nu tänder den ordentligt och är även hyfsat nöjd på tomgång. Den rycker fortfarande en del vid gaspådrag på låga varv och motorn känns inte riktigt riktigt pigg. Nåväl, nu är energin (och ekonomin) slut för den här gången. Jag får köra med den lite i nuvarande skick ett tag och se hur det artar sig.. Om det är nån som har ngt skraplistebytartips vore det dock utmärkt, eltejp är inte lika skoj, och rutan får man ju inte ner..
jonnycalzone

Postby Mattias Edeslätt » 2010-05-13 17:47

Har du kollat över luft/bränsleblandning på förgasaren samt kollat med startgas efter läckage vid insuget? Låter som din bil får för mager bränsleblandning.
Styrelsesuppleant 140-Klubben

Kör Volvo 142 L -74 och Saab 95 V4 -69
Mattias Edeslätt

Postby jonnycalzone » 2010-05-13 19:25

Nej, det har jag inte kollat. Hur kollar jag det med startgas?

Hade bilen inlämnad på verkstad i höstas (när den var nyinköpt och ännu inte visat sitt sanna jag) och då ställde dom upp förgasarna (till ett för högt co-värde) och sa att det nog satt fel nålar i. Nu har det varit så mycket strul med tändning och elfel så jag har inte riktigt hunnit till förgasarna än (utom att kolla membranen).
jonnycalzone

Postby jonnycalzone » 2010-06-08 15:54

Jaha, då var det dags igen.. Rotorn har återigen (se bild och beskrivning på sidan 2) gått bärsärk inne i fördelaren. Innan jag återigen går och köper ny rotor och nytt lock vill jag ju gärna få rätsida på vad i hela friden det är som pågår. Vad får den att lossna eller hamna snett helt plötsligt? Är detta något som nån känner igen? Blir det till att skaffa ny fördelare månne?
jonnycalzone

Postby CarfreakRacing » 2010-06-08 16:03

Har du kollat så inte fördelaraxeln glappar?!
CarfreakRacing

Postby jonnycalzone » 2010-06-08 18:54

Nej, det har jag inte gjort. Är det lätt åtgärdat om det skulle visa sig att den glappar?
jonnycalzone

Postby CarfreakRacing » 2010-06-08 19:00

jonnycalzone wrote:Nej, det har jag inte gjort. Är det lätt åtgärdat om det skulle visa sig att den glappar?

Om den glappar mycket så tror jag att man får byta hela fördelaren. Kan ev. gå att renover men har aldrig själv gjort det.
CarfreakRacing

Postby jonnycalzone » 2010-06-09 00:06

Kanske lika bra att satsa på en ny då. Blir lite dyrt att köpa lock och rotor en gång i månaden.. Frågan är då, en ny gammal original för 800 spänn eller en såndär 123 brytarlös för nästan 4 papp? Min budget har jag ju överskridit för länge sen..
jonnycalzone

Postby Kristinefors » 2010-06-09 09:48

Hej !
Var bor du ? har 2 st. fördelare liggandes ,
till B-20 , får köpas för en billig penning eller nån öl ,
bor i Västerås ,
Olof ,
Kristinefors

Postby jonnycalzone » 2010-06-09 12:55

Olof, supertack för erbjudandet! Dessvärre sitter jag med en B30.. Annars hade det ju varit en ypperlig affär (bor i Sthlm)!
jonnycalzone

Postby CarfreakRacing » 2010-06-09 13:05

jonnycalzone wrote:Olof, supertack för erbjudandet! Dessvärre sitter jag med en B30.. Annars hade det ju varit en ypperlig affär (bor i Sthlm)!

Kolla först om axeln glappar eller ej.. Behöver inte vara fördelaren det är fel på. Min glappar ca. 0,5mm radiett och bra mkt mer axiellt men det är normalt. Men eftersom ditt fördelar lock har en massa jäkla märken osv så verkar det som att axeln glappar flera cm.
CarfreakRacing

Postby jonnycalzone » 2010-06-09 16:00

Hur kollar/mäter jag detta?

Om det nu inte skulle vara något fel på fördelaren, vad kan man då tänka sig? Finns det något annat som kan göra att rotorn (och jag också för den delen) blir galen?

Sen har jag en annan mer kuriosaaktig fråga. Det största symtomet av denna skada är att jag får hänga på startmotorn i 10-20 sekunder innan motorn sakta men säkert börjar tända. När den väl är igång är det inget problem att starta den igen. Beror detta på att startmotorn inte drar runt rotorn lika snabbt som när motorn gått igång? Fast det stämmer ju iofs inte heller, eftersom den startar kvickt igen när den är varm..
jonnycalzone

Previous

Return to Original