Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bakdörr i baklås

Bakdörr i baklås

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bakdörr i baklås

Postby villej » 2010-04-29 19:10

Hej!

För några dagar sedan gick en av bakdörrarna på min 144 i baklås. Låsknappen rör sig villigt upp och ner, men dörren går inte att öppna från varken insidan eller utsidan. Felet uppstod antagligen i samband ett tillfälle då jag inte stängde dörren helt; den gick "halvt" i lås; drog upp låsknappen på insidan; öppnade; stängde igen. Sen var den fast.

Jag är rädd för att jag måste demontera dörrens insida för att komma åt, och återställa, mekanismen. Hur går jag bäst till väga för att inte skada inredningen? Tacksam för all hjälp!

Mvh,

Re: Bakdörr i baklås

Postby Epsi » 2010-04-29 19:50

Antagligen kan du ta bort dörrsidan utan att lossa baksätet, men om det inte går så är det inga som helst svårigheter, På dom tidiga så stoppar du bara ner händerna emellan ryggstöd och sittdyna och drar uppåt. på dom lite nyare rekommenderade Volvo att man skulle trycka in sittdynan rakt mot bagaget först då det var mindre risk att ha sönder klädseln på vissa klädselalternativ, eventuellt gällde detta bara läderklädsel men jag är inte säker. Vet ej heller när detta ändrades. Det går på tidigare också men det är en lite knepigare metod. Ryggstödet skall lossas i underkant av två metallbyglar som är väl synliga när du lossat sittdynan. Därefter dras ryggstödet bara rakt upp.

Fönsterveven lossar du genom att trycka in den svarta ringen och föra den mot eller motsat mot hur veven står.

Dörröppnarhandtaget sitter det en liten plastram runt med metallbricka, den lossas enkelt med en platt skruvmejsel, observera att själva baksidan och öpningspinnen sitter i dörren och inte i klädseln och skall inte lossas.

Armstödet/handtaget sitter med 2 eller 3 skruvar, inga konstigheter.

Askoppen behöver du inte lossa, den sitter i dörrsidan.

Låsknoppen skruvar du bara av.

Dörrsidan sitter med några skruvar väl synliga, därefter med metallklips runt hela dörren, bänd försiktigt med lämpligt verktyg så lossnar dom. Lyft dörrsidan uppåt, den sitter i några "hakar" i ovankant. voila, fri åtkomst till inre länkkage.
Epsi

Postby villej » 2010-04-29 20:01

Tack för snabbt och bra svar! I nästa vecka ska jag ta mig an problemet. Rapporterar resultatet!
villej

Postby fretchi » 2010-05-01 13:18

De brukar gå att lirka upp om man drar och trycker i låsknoppen samtidigt som man rycker i dörrhandtaget. Du kan ju prova innan du demonterar nåt iaf.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby villej » 2010-05-01 16:15

Det ska jag prova. Tack!
villej

Postby villej » 2010-06-18 16:57

Nu har jag gjort flera försök att få bort dörrsidan (rycka-i-knappen-knepet fungerar inte), men jag kan inte se hur det ska gå till utan att bryta upp träskivan. Kanten är väl dold bakom chassits list. Har någon ett sista knep att dela med sig av innan jag går loss på inredningen? Alternativt, hur/var hittar man dörrsidor?

Return to Original