Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Värmekran

Värmekran

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Värmekran

Postby Falo » 2010-07-18 21:58

Jag har läst lite här och tittat lite i min bil, värmen går inte stänga av? Det blåser varmt i bilen hur man än gör? Tittar man på vajern från reglaget och kranen så går den i bottenläget och kärvar ingenstans. Det rör på sig i kranen oxå vad man kan se. Missar jag något? läste nåt om något spjäll som kanske inte stängde, men har man stängt värmekranen så ska det väl inte bli någon cirkulation via värmeelementet?

/Micke
We have a long way to go and a short time to get there...
Falo

Re: Värmekran

Postby Hasse63 » 2010-07-19 10:15

Kolla först så den stänger helt...
Din värmekran är med stor sannolikhet otät och släpper igenom kylvatten, byt krav så funkar det. Man ska inte kunna blåsa igenom en fungerande stängd kran. "passar" från 240 oxå. Va rädd om det eter fyllda kopparröret (termostat)
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Falo » 2010-07-22 22:15

Då är det bara att investera i en ny med andra ord. Tack!
Falo

Postby Mattias Edeslätt » 2010-07-23 12:06

KG-trimning har billiga ersättningskranar, visserligen i plast, men de funkar utmärkt på de bilar jag har bytt.
Styrelsesuppleant 140-Klubben

Kör Volvo 142 L -74 och Saab 95 V4 -69
Mattias Edeslätt

Postby skanke » 2010-07-23 23:28

Ganska vanligt på 67-72årsmodell är att ventilen kärvar vilket gör att när man försöker stänga av värmen med vredet så orkar inte vajern att skjuta ventilen till stängt läge. Man brukar märka detta genom att det känns som att värmereglaget på panelen liksom fjädrar lite i bottenläget. På dom äldre 140:or jag haft har jag varit tvungen att böja sig ner under panelen och stänga ventilen med handen, till "sommarläge". Sedan har den fått vara så fram till hösten då det har varit dags att dra på lite värme igen.

Har du testat det?
skanke

Postby Falo » 2010-07-27 22:43

Det är inga problem att vrida vredet, och om man tittar på kranen så verkar den bottna.
Falo

Return to Original