Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Plåt fråga

Plåt fråga

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Plåt fråga

Postby redheat » 2010-08-01 11:29

konstigt jag kom in tidgare där, men prova meca istället

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Volvo 142 -71
redheat

Postby Xhail85 » 2010-08-01 14:03

tack för hjälpen! :-) mycket uppskattat
Xhail85

Postby Znixer » 2010-08-02 00:53

Ser kanon ut, såg ju helrätt ut med varsel- och extraljusen på (gillar original utförande med tidsenliga tillbehör :wink:), men den vita grillen snudd på gräslig.. :D :wink:
Ang. balken så är det nog svårt att hitta någon plåtfirma som gör den gratis eller för en smörgåstårta,
men det beror ju helt på hur mycket jobb de måste lägga ner på den. Det skulle nog till och med kunna bli dyrare en 350 kr. :D

Mvh
Znixer

Postby Xhail85 » 2010-08-02 23:11

Jo jag börjar med tvivla på vit grill :-) men dom där extra ljusen och dimm ljusen är borta för jag tyckte det såg för mycket ut, jag gillar när det inte är så mycket extra grejor.
bilen kommer vara svart sen och troligtvis vita plåt fälgar, undra om den vita grillen passar bättre då? får se när den är lackad helt enkelt. Är dock mycket skärande, svetsande, spacklande och slipande innan dess :?
Xhail85

Postby Znixer » 2010-08-02 23:56

Den vita grillen passar säkerligen bättre på en mer custom (speciellt svart).
Är dock lite hjärtskärande att du bygger om en sån genuin pärla :P .
Men är det så rostig (och alt. skev) som du menar så är det kanske lika bra.. Är inte helt insnöad på original... 8)

Blir säkert kanon :)

Mvh
Znixer

Postby Gunnar S » 2010-08-03 13:45

Kollar på din Garaget-sida.
Jämför bild 2 med bild 4 och, ja... Förstår inte hur du tänker. Den fronten, med 2 extraljus är ju bara så klassisk. Att få för sig att hellre montera nåt finmaskigt aluminiumnät.

Eftersom du ville ha tips om vad du skulle göra med bilen: Satsa på ett juste originalskick på kaross och detaljerna. Behåll de tidstypiska attributen som grill och extraljus. I princip alla detaljer finns ju numera att köpa: Bakljussargar, skyltbelysningsläppen, blinkersglas, lister & div. gummidetaljer etc.

Ge bilen ett sobrare stuk med hjälp av en lätt sänkning och leta rätt på 4 snygga hjul som passar till det. Finns massa snygga varianter: ATS, Dunlop (sällsynta) eller hederliga gamla "bonnhalvor". Gasdämpare och grövra kränghämmare bidrar till en trevligare körupplevelse. Behåll originalfärgen!!

Många kommer att vrida på huvet efter din bil. Många fler än om den bara blir en i raden av hemmacustomiserade volvoklassiker.
Fast det är ju vad jag tycker och smaken är ju, tack o lov delad.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Xhail85 » 2010-08-03 14:29

Okej, tack för tipsen! hoppas den blir snygg när den är klar iaf det är ju det viktiga och jag har ju alla delar jag plockat bort så det är ju bara att sätta dit om det inte blir bra :-)
Xhail85

Previous

Return to Original