Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Weber-Volvo 144 -67

Weber-Volvo 144 -67

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Weber-Volvo 144 -67

Postby Björn Persson » 2010-10-07 23:54

Hej!

Har startat upp en liten uppgradering av min bruks 140. Tanken bakom det hela är att göra ett smärre ingrepp på det mekaniska då jag tröttnat på de dock ack så tillförlitliga orginal b18 hästarna när jag använder bilen att köra 30 mil långkörning varje helg. Bilen har jag ägt sen jag var 15, dvs. i fem år. Köpte den av en äldre herre och har sedan dess bytt ut bokstavligen allt i bromsväg samt div. andra slitage prylar på bilen genom årens lopp. Färgen är isblå med svart inredning. Använder bilen dagligen och har sammanlagt kört ca. 3000 av bilens 15000mil. Skicket i allmänhet är bra, lite ytrost på sina ställen som planeras att åtgärdas i samma sväng som jag gör följande:

Chassi/kaross:
Kilen sportfjädrar/sänksats [ ]
Stötdämpare(fabrikat okänd, förslag?) [ ]
Byta utsatta bussningar [ ]
Grövre krängningshämmare [ ]

Motor/drivlina:
B20 block 8 bult std. borr henat [x]
Renoverad 8-bultad vev [x]
Nytt Skelletsvänghjul[x]
Ny tryckplatta volvo valp [x]
Ny lamell volvo valp [x]
Ny kopplingsgaffel [x]
M-stakar (ska viktas poleras) [x]
Kompletta nya volvo orginalkolvar [x]
Nya volvo orginal lyftare [x]
Ny timo 717 kam [x]
Ny timo topp, typ steg 2 [x]
Ny volvo orginal oljepump [x]
Ny vattenpump volvo orginal[x]
Nyrenoverad vipp.brygga [x]
Nya stötstänger [x]
Nytt timo extraktor grenrör 4-2-1 [x]
Weber 45:or med insug [x]

Hmm ja det var väl sågott som allt. Grejjerna är nya och har inte rullat en meter om man bortser från block, vev och förgasare som är sågott som nya. Borde väl räcka till 140 ärliga hästkrafter iaf? Sen är det nya lager, skuvar packningar till allt men det är väl mer en självklarhet, haha :)

Är dock på jakt efter ett par saker som en fin 085 fördelare, stålkamdrev, eventuellt chrome-molly stötstänger och även en komplett, fin, bolt-on 140GL kardanaxel till m40 låda. Vill minnas att den kardanen är lite stabilare än sugröret till kardan som sitter där nu :D

Bilder kommer så fort jag fått klorna i en digitalkamera. Och till alla er som fasar över att jag ska förstöra klenoden, oroa er inte, varje del från orginalet sparas för att kunna återställas vid ett senare tilllfälle.

Det va allt denna gång, hare gött!
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Re: Volvo 144 -67

Postby Amarace » 2010-10-08 10:33

Bilder ser vi fram emot :)

Angående GL kardan får du problem iomed att kardantunneln på din är smalare, så gummit finns inte att köpa, satt endast på 164 1969. Så du måste bygga om kardantunneln isåfall. Sen är ju bakre delen lite längre, men det brukar gå bra ändå.

Original kardan räcker gott o väl till högre effekter än du ska ha.
Amarace

Postby Björn Persson » 2010-10-08 11:49

Det har du helt rätt i Amarace. Jag skulle ju kunna slänga på den längre varianten av bakaxelupphängning, har en nästan ny sådan liggandes. Men att bredda kardantunneln känns synd, bilen är såpass orörd i övrigt, blir väl till att skaffa en extra orginal kardan till den istället. När det som inte får inträffa inträffar så att säga, haha :)

Har någon här på forumet erfarehet av de billigare icke-sport varianten av gasdämpare som ex. KG saluför? Kan via jobbet ordna monroe olje dämpare runt om för en bra bit under tusenlappen. Frågan är om de 2000kronorna dyrare KYB gas dämparna väger upp det med överlägsen prestanda?
Björn Persson

Postby skanke » 2010-10-08 19:20

Verkar ju bli en seriös motorsatsning där :D

Och som sagt, lite bilder vore kul.

Ett råd. Strunta i 085 fördelaren och satsa på brytarlöst system istället. När du ändå lägger ner så mycket energi och troligtvis även pengar på din motor så är det definitivt värt det.

En som jag känner fick tag på en helt ny 085 fördelare till sin trimmotor. Och när förgasarna skulle bestyckas gjordes det på rullande landsväg och då kunde man konstatera att motorn tappade i effekt över 4000rpm och det berodde på fördelaren. Den hänger helt enkelt inte med på högre varv. Och då var fördelaren ändå helt ny.
skanke

Postby Björn Persson » 2010-10-10 23:29

Okej, bra tips där! En 085 fördelare är ju endå relativt dyr, onödigt att lägga pengarna på nått som inte lirar med dom andra komponenterna i slutändan iaf. Har kikat runt lite på olika brytarlösa system, ett smidigt verkar ju vara de kompletta fördelarna som heter 123. Har alltid kört med "oldschool" tändning på mina tidigare bilar så det här området är lite främmande för mig. Har fått för mig att man kan bygga om vanliga standard fördelare så att man ersätter brytaren med en brytarlös/elektronisk enhet? Om så vore fallet bör det väl vara mer fördelaktigt med en 085 fördelare eftersom att den har en annorlunda tändkurva? Vilka system kör ni andra som har trimmat? MSD verkar ju också vara relativt billigt?

Var i Karlskoga nu i helgen och slet isär en b23A motor jag hade liggandes, turligt nog satt där en uppsättning fina m-stakar som jag hoppats på. Känndes ju dock lite onödigt att plocka isär en helt komplett och fungerande motor enbart för stakarnas skull, men men, ska det va så ska det ju :D !

Vevpartiet åker in till timos imorn för ballansering, ska försöka knäppa ett par kort med mobilen innan. Hare gött så kommer förhoppningsvis de första bilderna imorn!
Björn Persson

Postby skanke » 2010-10-11 22:04

Jag har tittat på 123 Ignition fördelarna. I den finns ett antal olika tändkurvor inlagda varav en (har jag för mig) är den till 085 fördelaren. Nackdelen är väl priset, fördelaren kostar runt 3600:- (sist jag kollade). Men som sagt så är det ju en komplett fördelare och då kostar det ju såklart en slant.

Billigare blir det att modda sin gamla fördelare till brytarlöst, och det finns lite olika märken att välja på, Ignitor, Lumenision är två exempel. Har en kompis som hittade en komplett Ignitor sats till B20 på en marknad. Han har dock ännu inte monterat det på sin trimmade motor ännu så jag vet inte hur motorn går med detta system.
skanke

Postby Björn Persson » 2010-10-12 10:06

Okej, ska "goggla" runt lite på det där med brytarlöst. Vevpartiet är iaf. numera hos timos motor som ska ballansera det samt se över det med lager etc. Vart så kassa bilder med mobilen så dom känndes inte värda att publicera på ett så fint forum, haha :)

Tänkte försöka mig på att bygga en "jigg" till vevstakarna när dom ska viktas idag, två av dom väger c.a 913g och två st 918g. Det kanske andra här på forumet kan vara intresserade av att se hur man går tillväga? Om det blir bra kan jag göra en skiss på konstruktionen samt skriva ett par rader om tillvägagångsättet och smacka upp ett par bilder.

Börjar få lite dåligt samvete över det där med bilderna nu, vet själv hur tråkigt det är att läsa en tråd utan bilder...
Björn Persson

Postby Björn Persson » 2010-10-13 00:31

Då ska vi se, halvkassa bilder är tagna men på helsjysta föremål! Då ska vi se om det går att se dom

Detta bör vara ett par weber 45or:
Image

Och om webrarna syns så är det här en "ny" timo topp:
Image

Och ett gäng m-stakar
Image

Ett par kalasfina m40 lådor med kortspakslock som är renoverade på SVIS, men jag ska ju köra den hederliga kryckan så locken åker av vid tillfälle.
Image

Här är ett spritt nytt timo extraktorgrenrör
Image

Och här är en spritt ny timo 717 kam slipad av en spritt ny d-kam
Image

Och slutligen en NOS vev med NOS stakar till 6-bult, kommer inte till användning på denna motor, men rätt kul att jämföra m-stakarna med orginal.
Image
Björn Persson

Re: Volvo 144 -67, Nu bilder!

Postby Björn Persson » 2010-10-17 21:11

Ja, då var helgen avklarad. Jag har hunnit med följande. Plockat isär generator/startmotor, gått igenom dom, fettat in lagren, polerat generatorn samt lackerat startmotorn. Har även hunnit med att slipa och polera en vevstake. Räknade timmarna som gick åt och det bör ha landat runt 15h :shock: ! Fy fan säger jag vilket slitgöra, jag kan ju glädja mig åt att jag har 3 st till som gladerligen ligger och väntar på bearbetning... suck... :D
Björn Persson

Postby Volvo142GT » 2010-10-18 20:15

Ser mycket fint ut det där; kan tänka mig att det går åt en massa timmar när man håller på polera alla alu delar....håller också plocka isär bilen och göra iordning allt som jag plockar bort. Det syns nästan inte vart alla timmarna har tagit vägen...men vi vill se bilder på bilen också!
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Volvo142GT

Postby Björn Persson » 2010-10-18 23:03

Hehe ja, om nu delarna hade varit i aluminium hade dom varit klara betydligt snabbare :) Stakarna bland annat är ju smidda, och är extremt trögslipade. Dessutom måste man ju hålla koll så man inte gör nått dumt med dom då det är tänkt att alla skall väga lika inpå grammet efter bearbetningen. Men jag tror mig ha utvecklat tekniken lite granna.Kör först mer med en helt vanlig fil vilket skulle visa sig gå mycket snabbare. Det är en gammal fintandad fil, den tar som bara den! Efter det kör jag med sliprullar i en dremmel och lite andra verktyg. Beställde ett 2½" avgassystem, stålkamdrev och lite pryttlar till webrarna idag. Väghållningsprodukterna kommer nästa lön :) Det driver ju på med lite pengar när man kör sug trimmat har jag upptäckt...

Får väl ta och knäppa ett par bilder på bilen med då, men den är ju inte alls lika rolig som motorn om ni frågar mig, haha :D !
Björn Persson

Postby Björn Persson » 2010-10-20 18:06

Ska ju tydligen bli snö i år igen enligt smhi :shock:! krängde på vinterhjulen och tog ett par bilder med :) !

Image

Image

Image
Björn Persson

Postby skanke » 2010-10-21 12:56

Ojj, vilken godisbutik :o

Ser riktigt vackert ut.

Skulle du tröttna på dom där sakerna kan du gärna få bära hem dom till mig :wink:
skanke

Postby Björn Persson » 2010-10-25 15:21

Har fått tillbaka vevaxeln från ballanseringen nu, blev kanon! Pratade lite med dom ang. toppen med, blir nog till att slänga i 46/38.5 ventiler medans man ändå är igång. Sen bör jag få hem lite annat godis på posten idag som 2½" avgassystem mm. :D
Björn Persson

Postby skanke » 2010-10-25 16:22

Kul :D

Vilken firma anlitar du för balansering och ev jobb med toppen?
skanke

Postby Björn Persson » 2010-10-25 17:17

Timos motor har gjort ballanseringen. Sedan får dom även fräsa ventilsätena för de större ventilerna. Men jag portar upp det själv, annars blir det dyrt för det tar ju lite tid att slipa i det ack så förargligt svårbearbetade gjutjärnet! Något som clas ohlsons lågbudget dremmel fått erfara. Köpte den för en vecka sedan och den har gått cirkus 5h varje kväll för att slutligen igår brinna upp. Nyfiken som man är kunde jag konstatera att den är lagrad i plast, något som kanske inte är en optimal lösning i 32000 rpm... :lol: Tänkte gå dit och kräva ut en ny idag, hade det lite liksom på känn att den skulle haverera så jag sparade kvittot :D Slänger upp lite bilder sen på det nya "godiset".
Björn Persson

Postby Björn Persson » 2010-10-29 00:46

Var och handlade en riktig kamera idag så man får lite mer skärpa i bilderna, här kommer ett litet smakprov på vad som gjorts än så länge :)

Så här ser m-stakarna ut nu, 4 classe i sjön dremmlar har det totalt gått åt (givetvis på den ack så långa 2 åriga garrantin he he he :D) och till detta en stor hög slipstift, sandpapper etc. Tids åtgången vill jag inte tänka på... Tycker mig ha arbetat på rätt snabbt och effektivt, men tar man snittet per stake ligger det säkert på 8-9h, man blev ju snabbare när man lärde sig hur man skulle bära sig åt. Alla väger iaf lika på grammet, vägt enligt konstens alla regler,, som en bonus är dom nästan 70 gram lättare styck!

Image

Image

Så här ser växellådan ut nu, fått lite färg och en NOS kopplingsgaffel i det förstärkta utförandet, och givetvis en omsorgsfullt rengjord kopplingskåpa.
Image

Så här ser blocket ut
Image

Image

Och här det nyballanserade vevpartiet
Image

Och slutligen den nyrenoverade toppen som skall portas, MYCKET :D
Image

Det var la allt för denna gången, over and out! :)
Björn Persson

Postby Anders_olsson » 2010-10-29 09:53

Mäkta imponerad! å minst lika avundssjuk :D
De där kommer bli hur bra som helst!

MVH
Image
Anders_olsson

Postby skanke » 2010-10-29 10:33

Ojj, ojj ojj :shock:

Det här blir verkligen fint :D

Kul att se att du tar det här med motorn seriöst. Jag tror att du kommer bli grymt nöjd när motorn är klar. Oavsett om man trimmar eller inte så blir det en helt annan sak att köra bilen när det sitter en frisk maskin i. Många säger att balansering av vevpartiet är att rekommendera på B20 så det skall bli spännande att höra vad du tycker när motorn är klar och sitter i bilen.
skanke

Postby bodda » 2010-10-29 12:49

tror det blev lite fel ordning på toppen det ä ett helsike
o porta efter renovering det är väldigt lätt o slinta med
stiftet o köra i ventilsätena :(
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Next

Return to Showroom