Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bredbandslambda till min b20?

Bredbandslambda till min b20?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Bredbandslambda till min b20?

Postby Myran » 2010-10-21 19:00

Är lite nyfiken på en bredbandslambda. Men är ganska ny på de. Så jag undrar hur de fungerar med en b20 med förgasare. Fördelar? blir det mycket enklarare att ställa in förgasaren och få så bra ekonomi ur den som möjligt och vad man behöver för att kunna se vart man ska ställa in.
Vill ha lite allmöjlig information om det. gärna prisvärda kit och så med
Volvo 142 -74 Småtrimmad bruksbil
Image
Myran

Re: Bredbandslambda till min b20?

Postby skanke » 2010-10-21 20:12

Det finnsl dom som använder Lambdasond i diagnostiksyfte för att kolla om förbränningen verkar OK. Men då måste man fixa ett uttag att på främre röret så att man kan montera den. Fördelen är väl att det går att logga värden under körning. Men problemet kan ju vara att förstå hur det skall vara under olika belastningsförhållanden. De flesta CO mätare visar också Lambda värde men CO mätare går ju bara att använda när bilen står still.
skanke

Postby Myran » 2010-10-21 21:28

skanke wrote:Det finnsl dom som använder Lambdasond i diagnostiksyfte för att kolla om förbränningen verkar OK. Men då måste man fixa ett uttag att på främre röret så att man kan montera den. Fördelen är väl att det går att logga värden under körning. Men problemet kan ju vara att förstå hur det skall vara under olika belastningsförhållanden. De flesta CO mätare visar också Lambda värde men CO mätare går ju bara att använda när bilen står still.

De var mest vid belastning jag vill se hur förbränningen ser ut. För tycker de är lite klurigt att få en bra förbränning just nu på bilen. Att få in förgasaren och fördelaren att sammarbeta bättre. var därför ja funderade på lambda. De är ganska svårt att veta hur blandningen ska vara och hur tändningen ska stå nu när den är lite trimmad. Tycker de kanske vore enklarare om man hade något instrument att gå lite efter. Har ju inga direkt inställning att gå efter. förutom bestyckning till förgasaren.
Image
Myran

Postby fretchi » 2010-10-21 22:54

Bredbandslambda och avgastempmätare vore klart intressant att investera i. Då skulle man nog kunna komma ganska nära bra blandningsförhållanden. Räkna dock med att få byta munstycken eller nålar (beroende på vad du har för gasare) innan du kommit någorlunda rätt. Samt att fmecka med fördelaren för att få en sjyst tändkurva.

På låg och dellast ska man väl helst ligga strax över lambda 1 för bästa bränsleekonomi. För att sedan mot fullast feta på en aning. Dock inte mer än att man undviker spikningar.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby jonny » 2010-10-22 19:21

En länk till sävar turbosite om just mappning av sugmotor .

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
jonny

Postby Daniel » 2010-10-22 19:22

När ni samlat på er all kunskap, skriv gärna en rad om det här på forumet så sprids det ännu mer :)
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Myran » 2010-10-22 19:45

De kanske blir de framöver då, vore kul att testa lite sånt för att se vart man kommer med motorn. Just nu är den inte speciellt trimmad men de är kul att få ut bästa effekt och bränsleförbrukning på det man har. Den går ju ganska bra som den är, men man vill ju alltid ha det där lilla extra;) Men man behöver väl inte någon speciell lambda till en förgasar motor? Men de är ju en investering så man vill ju att de ska gå att fungera bra med. så de är frågan om man ska köpa en med en liten loggdator, men de kanske följer med till de flesta?
Image
Myran

Postby Myran » 2010-10-22 19:49

Myran wrote:De kanske blir de framöver då, vore kul att testa lite sånt för att se vart man kommer med motorn. Just nu är den inte speciellt trimmad men de är kul att få ut bästa effekt och bränsleförbrukning på det man har. Den går ju ganska bra som den är, men man vill ju alltid ha det där lilla extra;) Men man behöver väl inte någon speciell lambda till en förgasar motor? Men de är ju en investering så man vill ju att de ska gå att fungera bra med. så de är frågan om man ska köpa en med en liten loggdator, men de kanske följer med till de flesta?

Men fördelaren ja har är nog inte den bästa har en 077 med brytarlöst men vill ha en 085.
Annars är motorn byggd med b20e topp som är planad 1mm, 3mm tunnare om man jämför med en A topp. lite portad och weber 36 dcd med trattar och sen original grenrör. Men jag är lite lurig påp min fördelare den känns inte riktigt okej.
Image
Myran

Postby jonny » 2010-10-22 20:59

Jag använder bredbandslambda från Innovate , LC-1 och displayen XD-16 .
Finns möjlighet att ansluta till laptop om man vill .
jonny

Postby LarC » 2010-11-13 14:15

Jag har en innovate lm1 med lång kabel och klämma man sätter i slutröret. Smidigt när man håller på med flera bilar och man slipper svetsa dit en lamdamutter. Tror dom slutat tillverkas med de går att få tag på ebay i england.

Annars tycker jag att den såkallade vemsmätaren med både avgastemp och och lambda inbyggt i en liten mätare är smidig och prisvärd.
LarC

Return to Trimmat/ombyggt