Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • M40 förstärkning?

M40 förstärkning?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

M40 förstärkning?

Postby Fredrik Pedersen » 2011-01-23 23:31

Hej.
Jag har undrat länge över om man kan förstärka en M40 låda?
Tack på förhand Fredrik
Fredrik Pedersen

Re: M40 förstärkning?

Postby Epsi » 2011-01-23 23:37

Det enklaste sättet är att byta ut de 6 bultarna som håller locket till koniska diton som man försänker ner i locket. På detta vis blir locket en del av växellådshuset och lådan kommer inte vara lika benägen att vrida sig varvid man löper mindre riska att rensa dreven.
Epsi

Postby Fredrik Pedersen » 2011-01-24 13:11

Okej, de var ju ett enkelt och bra tips. Bock å tack!!
Fredrik Pedersen

Postby Björn Persson » 2011-01-24 13:45

Det där med att försänka locket tror jag gör en marginell skillnad, en fd. kollega till mig kläckte iden om att sätta plattjärn på båda sidor av lådan och dra ihop det "utav bara fan" ungefär som en avgasklamma, ett extremt simpellt och "bonnigt" sett men som faktiskt säkerligen fungerar.
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby Gunnar S » 2011-01-24 21:30

Fredrik Pedersen wrote:Hej.
Tack på förhand Fredrik

Vad har du tänkt använda lådan i för sammanhang?
Inte bara dra ett par varv kring korvmojjen va?

Ska du köra tävling?
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Epsi » 2011-01-25 00:17

Björn Persson wrote:Det där med att försänka locket tror jag gör en marginell skillnad, en fd. kollega till mig kläckte iden om att sätta plattjärn på båda sidor av lådan och dra ihop det "utav bara fan" ungefär som en avgasklamma, ett extremt simpellt och "bonnigt" sett men som faktiskt säkerligen fungerar.

Beror på vad man menar som marginell, jämför med en vanlig papplåda utan lock (som då skall motsvara våran std låda) med en likadan låda som du bara lägger på ett lock på. Skilnaden i stabilitet blir faktiskt förvånansvärt stor.
Nu kommer någon säkert säga att det ju faktiskt sitter ett lock på växellådan draget med skruv och därmed borde det inte göra någon skillnad men det är långt ifrån presspassning på bulthålen och därmed blir det lite väl mycket vridningar i växellådshuset innan bultarna "tar stopp"

Ett av de bättre sätten att förstärka en m40 är att byta ut den mot en M400.
Epsi

Postby Fredrik Pedersen » 2011-01-25 08:54

Gunnar S wrote:
Fredrik Pedersen wrote:Hej.
Tack på förhand Fredrik

Vad har du tänkt använda lådan i för sammanhang?
Inte bara dra ett par varv kring korvmojjen va?

Ska du köra tävling?

Ne, det var mäst för att de är kul och veta hur mycket man kan göra en sådan låda och det skulle vara roligt och tästa olika lösningar (mycket onödig fritid).

Tack för alla för tipsen!!
Fredrik Pedersen

Postby Daniel » 2011-01-25 10:08

Epsi wrote:
Nu kommer någon säkert säga att det ju faktiskt sitter ett lock på växellådan draget med skruv och därmed borde det inte göra någon skillnad men det är långt ifrån presspassning på bulthålen och därmed blir det lite väl mycket vridningar i växellådshuset innan bultarna "tar stopp"

Nu är det ju så att ett korrekt draget skruvförband inte skall ta upp skjuvkrafter i själva bultarna. Istället skall friktionskraften som skapas av förbandet ta upp skjuvningen.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Gunnar S » 2011-01-25 10:43

Det kändes som du var lite otydlig i din frågeställning. Vad är det du vill förebygga eller uppnå?

M40 är från början rejält överdimensionerade men för den skull inte byggda för ren misshandel. Allt som snurrar har sin teoretiska livslängd, såväl som sin praktiska. Att "spänna" ihop en standardväxellåda eller på annat sätt fixera den resulterar egentligen inte i någonting alls. Det första som går sönder är inte själva växellådshuset utan det är innanmätet som havererar. Det här har man vetat om så länge man använt bilar till annat än att frakta matkassar i. Om något skulle behöva förstärkas så vore det möjligen gavlarna, men det vore bara rent axiellt. De radiella påkänningarna hänger ihop med att man använder sig av snedskurna drev.

Ställs det högre krav på funktion och resultat så hamnar man i ett annat läge.
Med rakskurna drev överförs kraften mer effektivt dit den ska. Lådan tål mer vridmoment (läs:Stryk) och man tillåts växla snabbare eftersom växlingarna kan genomföras utan att man frikopplar, förutom vid start. För att detta skall fungera krävs också att växelmekanismen ser lite annorlunda ut. Synkringar och växelgafflar tillverkas t ex. i en annan hårdhet. Begreppet Dogring syftar just på dessa synkringar som får leva ett hundliv i växellådan - dogboxlådan.
Nackdelen med allt detta är att det blir dyrt och för vardagsbilisten är det egentligen inget ekonomiskt försvarbart alternativ.

Snedskurna växeldrev är, på sitt sätt, mer hållbara eftersom fler kuggar är i ingrepp samtidigt. En sådan växellåda är dessutom tystare än en dogbox låda. En standardbil förväntas ju också göra jobbet under en väsentligt längre tid. Serviceintervallerna är lite intensivare på en tävlingsbil. En nackdel med standardväxellådor är just att vid exempelvis tävlingskörning kan inte kuggsystemet hantera ett ökat vridmoment utan slås sönder inifrån.
Vid höga effektuttag och i ett tävlingssammanhang skulle en standardlåda alltså vridas sönder av de "kollosala" krafter som sätts i rörelse.

Om man bara sköter om sin växellåda ibland och inte krossväxlar så håller den också i händerna på en gasglad 18-åring.
Dessutom har jag aldrig hört talas om att en M40 skjuvar... men nån gång ska ju vara den första.

Epsi wrote:Ett av de bättre sätten att förstärka en m40 är att byta ut den mot en M400.

Absolut.
En annan fördel med rakskurna drev är att de viner så manligt.
:wink:
Gunnar S

Postby Epsi » 2011-01-25 18:54

Jag håller delvis med Gunnar, men jag skulle vilja påstå att en stor andel av de skönderskjutna drev för 1-3ans växel helt eller delvis beror på att växellådshuset vrider sig med förändrat lagerspel och kuggspel som följd vilket gör att våra små lager i bottenstocken får en kortare livslängd. Vadgäller kuggspelet så gör det kanske inte så jättemycket om man vrider lådan på så vis att spelet ökar förutom kraftigare slitage, men om vi vrider växellådshuset såpass att vi får negativt spel så blir vi snabbt några kuggar fattigare.
Epsi

Postby Fredrik Pedersen » 2011-01-25 22:11

Tack för alla tips och fakta!! Grymmt kul och lärsa sig lite till...
Fredrik Pedersen

Postby fretchi » 2011-01-25 23:05

Gunnar S wrote:Det kändes som du var lite otydlig i din frågeställning. Vad är det du vill förebygga eller uppnå?

M40 är från början rejält överdimensionerade men för den skull inte byggda för ren misshandel. Allt som snurrar har sin teoretiska livslängd, såväl som sin praktiska. Att "spänna" ihop en standardväxellåda eller på annat sätt fixera den resulterar egentligen inte i någonting alls. Det första som går sönder är inte själva växellådshuset utan det är innanmätet som havererar. Det här har man vetat om så länge man använt bilar till annat än att frakta matkassar i. Om något skulle behöva förstärkas så vore det möjligen gavlarna, men det vore bara rent axiellt. De radiella påkänningarna hänger ihop med att man använder sig av snedskurna drev.

Ställs det högre krav på funktion och resultat så hamnar man i ett annat läge.
Med rakskurna drev överförs kraften mer effektivt dit den ska. Lådan tål mer vridmoment (läs:Stryk) och man tillåts växla snabbare eftersom växlingarna kan genomföras utan att man frikopplar, förutom vid start. För att detta skall fungera krävs också att växelmekanismen ser lite annorlunda ut. Synkringar och växelgafflar tillverkas t ex. i en annan hårdhet. Begreppet Dogring syftar just på dessa synkringar som får leva ett hundliv i växellådan - dogboxlådan.
Nackdelen med allt detta är att det blir dyrt och för vardagsbilisten är det egentligen inget ekonomiskt försvarbart alternativ.

Snedskurna växeldrev är, på sitt sätt, mer hållbara eftersom fler kuggar är i ingrepp samtidigt. En sådan växellåda är dessutom tystare än en dogbox låda. En standardbil förväntas ju också göra jobbet under en väsentligt längre tid. Serviceintervallerna är lite intensivare på en tävlingsbil. En nackdel med standardväxellådor är just att vid exempelvis tävlingskörning kan inte kuggsystemet hantera ett ökat vridmoment utan slås sönder inifrån.
Vid höga effektuttag och i ett tävlingssammanhang skulle en standardlåda alltså vridas sönder av de "kollosala" krafter som sätts i rörelse.

Om man bara sköter om sin växellåda ibland och inte krossväxlar så håller den också i händerna på en gasglad 18-åring.
Dessutom har jag aldrig hört talas om att en M40 skjuvar... men nån gång ska ju vara den första.

Epsi wrote:Ett av de bättre sätten att förstärka en m40 är att byta ut den mot en M400.

Absolut.
En annan fördel med rakskurna drev är att de viner så manligt.
:wink:

Jag skulle vilja rätta dig lite. Vilka drev man har påverkar inte växlingarna. Det är inte dem som kopplas i och ur utan de ligger alltid an mot varandra men tillåts snurra oberoende av varandra på ena axeln.De kopplas dock in av så kallade dog clutches. Vete tusan vad de kallas på svenska. men så här ser de ut
Image

Bägge är "dog clutches" men den fintantade finner man på standardbilar och den grova är för tävling och race. I och med att det finns mer rum mellan tänderna går blir det snabbare och lättare att smälla in växlarna utan synkronisering av drev och dogringen. Däremot får du mycket smidigare växlingar med fina tänder, små toleranser och en synkroniseringsring där emellan. Synkronisering tar dock som sagt tid och orsakar onödig friktion i lådan.

Så man får välja, komfort eller prestanda. På en gatbil finns det ingen egentlig anledning att köra med en så kallad dogbox.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Hasse63 » 2011-01-25 23:14

Kulpening gör allt starkare :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Amazon_Sleper » 2011-01-25 23:55

Hum jag har spräckt självhuset på en M40, Skulle värma lös lite lätt sen sa de pang å så var bottestocken separerad från resten, gissa om jag blev förvånad trodde ju jag hade rensa ett drev eller så men icke huse hade klöves mitt i tu :P från axel till axel alltså, den lådan ska för evigt sparas i garaget :lol:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby Gunnar S » 2011-01-26 21:33

fretchi och jag motsäger inte varandra. Tvärtom, jag har också den där bilden i min bok.
Bra med kompletterande fakta i ämnet och jag är nog lite otydlig.
Om vi tar't tillbaka till den första frågeställningen då...
Skulle alltså, en sorts mantel eller krage kring lådan förhindra vridning och kollaps?
Ni som har vridit sönder växellådorna måste ha tagit i från fötterna.

Det hette nånstans i en reklamannons om Amazon att det var:
"Bilen man älskar genom att köra den som om man hatar den".
Verkar som den trenden håller i sig hos vissa av 140 förarna också.
8)
Gunnar S

Postby fretchi » 2011-01-28 19:00

Drive it like you hate it! :D

Ska man få bukt på rasande lådor genom att förstärka huset så måste det ju vara huset som sviktar. Innan man vet om det gör det så går det ju inte att svara på egentligen :) . De hus som rent spruckit kanske har lidit av brister i gjutningen som inte märkts med standardmotor och brukskörning.

Men ska en förstärkning hjälpa så måste man veta var man ska förstärka. 10 plattjärn utplacerat lite varstans kan ju hjälpa, eller bara lägga till vikt på lådan.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Hasse63 » 2011-01-28 19:38

Senare M40 ska vara förstärkta, om de inte håller så får man gå över till M45 eller varför inte M400

Hasse63

Postby Fredrik Pedersen » 2011-01-30 01:43

M45 lådan är väll lite längre en M40?? De jag har lärt mig att om man ska åka med M45 lådan så ska man helst ha en med 10splines.
Vet någon vilka bilar dom låderna satt i , år och modell??
Mvh Fredrik
Fredrik Pedersen

Postby Hasse63 » 2011-01-30 01:48

240 hade M45-lådan, M46 hade överväxel. 240 årsmodell 76 hade B20 och m45 och således den eftertraktade kopplingskåpan som med fördel har M46 låda efter sig :wink: Ja den är längre

Hasse63

Return to Trimmat/ombyggt