Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Effektökningsintyg för Express.

Effektökningsintyg för Express.

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Effektökningsintyg för Express.

Postby Epsi » 2011-02-27 17:14

Jag känner till att volvo skrivit ut något intyg för effektökning i 140serien som gäller med lite fräckare stötdämpare mm. Men innefattar det intyget även 145 Express? Anledingen till att jag började fundera är att motsvarande intyg för 700-serien inte gäller för 780bilarna...

Finns inget sådant intyg för express så blir det lite knepigare å montera en B20E som blir en effektökning med 51% jämfört med de tillåtna 20%...
Epsi

Re: Effektökningsintyg för Express.

Postby Amarace » 2011-02-28 01:59

I R-sportbladet för effekter står det så kryptiskt, det står:

Code: Select all

142, 144            140/19,6      Inga krav
142, 144            180/22,0      Speciella bromsbelägg 
145 fr o m 1969                   stötdämpare och fjädrar
                                  samt hårdare gummibussningar

På det verkar det som att 145 har det högre kravet oavsett, medans 142, 144 kan gå på det lägre upp till 140hk.

Men jag har för mig att i Bilprovningens uppgifter är det inte specat på det viset utan där står det 140 bara. Maila dom och fråga vad en 145 får ha för effekt/vrid. (Express ska inte spela nån roll, det är ju bara en variant på 145).

Sen till själva motorbytet. Jag skulle bara beställa tid för regbesiktning, ha med mig regbevis till en GL, säga att motorn kommer från denna bil samt ta med mig nån dokumentation (instruktionsbok t.ex) vad en B20E har för effekt och vrid.
Amarace

Return to Trimmat/ombyggt