Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ljudisolering

Ljudisolering

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ljudisolering

Postby Epsi » 2011-03-03 19:26

Fanns de olika former av ljudisolering beroende på utrustning på 140 serien?
Har för mig att GL bilarna hade en lite tjockare golvmatta med isoleringsmatta under för att minska väg/hjulljud men det kanske bara är något jag drömt?

Om det fanns som extratillbehör vill jag gärna veta över vilka ytor dem lades in.
Epsi

Re: Ljudisolering

Postby skanke » 2011-03-03 20:10

Njae, det har jag aldrig sett. Under golvamattorna på GL -74 ligger bara dom vanliga bruna ca 1cm tjocka std isolerbitarna som ligger i dom flesta 140:or som jag har kommit i kontakt med. Om det ligger något annat på dom äldre GL vagnarna vet jag inte säkert men jag tror inte det.

På 164 fanns det lite extra isolering över de bakre hjulhusen i bagagerummet.

Över huvudtaget är 140-serien dåligt ljudisolerad och när bilarna var nya så var det en hel del klagomål på oväsen i bilarna. Och det är väl en av dom största minusposterna med den här modellen tycker jag. Rätt jobbigt när man åker långt :(
skanke

Postby Epsi » 2011-03-03 21:41

Men en brun matta är mer än vad jag har i expressen. Där ligger det enbart den svarta gummimattan direkt mot plåten. Kan dock vara något där under orginal då dem uppenbarligen varit inne och rivit i det tidigare (ligger tex härlig 80tals heltäckningsmatta i halva bilen).

Tänkte jag skulle försöka hitta en fin hel gummimatta och försöka få in lite ljudtätning. Men de mesta ljudet jag tycker mig höra är ju motorljud pga värdelös utväxling i bakaxeln..
Epsi

Postby haland » 2011-03-05 19:20

Tittade just i bakluckan under gummimattan på min nyförvärvade 142-74 DL. Där låg det gul isolering med tunn plast runt. Är det original? Såg inte så bra ut då plasten hade gått sönder lite och isoleringen hade dragit åt sig vatten. Det måste väl finnas bättre sätt att ljudisolera?
haland

Postby skanke » 2011-03-05 22:31

Jadå, visst är den där gulfiberliknande isoleringsbiten original på -74:a. Och plasten runt den brukar för det mesta vara trasig, det är nog original det med :wink:
skanke

Return to Original