Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vad är det här för relä?

Vad är det här för relä?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Vad är det här för relä?

Postby Björn Persson » 2011-03-15 15:14

Lägger upp en liten fråga här. Jag har ju som bekant plockat bort all el ur motorutrymmet. Nu när jag försöker pyssla ihop allt igen har jag en liten fundering kring det runda relät som sitter på torpedväggen bredvid ljusrelät.

Det står Overdrive max 100w 12v på det, vad är detta för relä? Hur många sladdar ska den ha inkopplat? Vilka färger till vilka stift? De färger jag har att välja mellan är vit, brun och svart.

Anledningen till att jag börjat fundera är att sladden till temperaturmätaren är "spårlöst" försvunnen, och den svarta sladden jag kopplat in till det här runda relät, är lite smutsig och dess längd skulle mycket väl kunna tyda på att den är till tempgivaren.

Flurat lite på om det är ett ,signalhornsrelä?
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Re: Vad är det här för relä?

Postby ahl_86 » 2011-03-15 15:20

Det är backljusreläet, svart kommer från växellådan och skall vara monterad på det bakre stiftet, brun på det främre och vit på det högra stiftet. Den svarta sladd du har kopplat in är nog till tempgivaren om den kommer från kabelstammen och är 2-3 dm lång.
Volvo 142 -68 Finbilen
Vovlo 142 -73 Renoveringsobjekt
Volvo 142 -74 Bruksbilen
ahl_86

Re: Vad är det här för relä?

Postby Björn Persson » 2011-03-15 15:20

Tack :) !
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Return to Original