Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Elschema D-jetronic

Elschema D-jetronic

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Elschema D-jetronic

Postby Björnsson » 2011-03-24 01:03

Hejsan! försöker få igång 164an efter att ha konverterat tillbaka bilen till insprut efter att någon tok bytt från insprut till förgasare (korkat). Och ikväll så var första starten nära kändes det som. men den startade givetvis inte.

Letar efter ett kopplingsschema till systemet, tror att jag har kopplat reläna fel, för när jag kör på starten så slår både huvud- och bränslepumpsrelät ifrån, dvs stänger av systemet, pumpen stannar och spridarna öppnar inte. ska det vara så? att pumpen slocknar altså? slår jag på tändningen så går pumpen i ca 1-2 sekunder, efter man vridit på starten så går den ungefär lika länge innan den stannar, men medans starten drar runt motorn så är allt dött. hjälp?

har suttit och ugglat på bilden där man ser vart alla kablar går, men får inte till det i huvudet, någon som vet vart bl.a. nr 45 resp. 46 skall gå någon stans?

mvh jonathan. (har ganska bråttom...)

Systemet kommer förövrigt från en motor med 8-bultat svänghjul, dvs den "nyare" modellen.

Jag är mycket medveten om att detta inte är 164-klubben, men jag antar att systemet är uppbyggt och kopplat på samma vis som B20E.
Volvo 142 ABS, B20B och M47 Bruksräcer
Volvo 164 Fuel Injection Direktörsräcer
Medlem 2641
Björnsson

Re: Elschema D-jetronic

Postby Amarace » 2011-03-24 01:39

Om ingen annan svarat så skicka ett PM till mig i morgon kväll så ska ja försöka kolla upp det mer noggrant. Är på väg i säng så ja hinner tyvärr inte nu.

Men 45 och 46? På vad för bild? Kabel nr 45 i schemat jag har ska gå till 85 på huvudrelät.
Amarace

Postby Björnsson » 2011-03-24 13:23

ja om jag lyckats tyda märkningarna rätt, som jag har försökt kontrollera ett oändligt antal gånger, så skall det stå det på kablarna.

jag kan lika väl fortsätta med tanke på att jag inte får igång vagnen...
har lossat spridarbrygga nu och alla spridare öppnar förutom 1an och 2ans spridare, altså måste impulskontakterna fungera med tanke på att bägge banker sprutar. har ohmmätt bägge spridare och dem ligger på ca 2-3 ohm, så dom är ju hela. kallstartsventilen verkar vara sådär, droppar från den men det bör ju spruta med tanke på att det är några minus i garaget, antingen så håller den inte tätt, eller så öppnar den men är igenkläggad. har bytt plats på kabeln som går i samma hölje som 37an (in i kupén), en röd grövre kabel, som skall gå till säkringsdosan, nu har den spänning även när jag kör på starten, men pumpen går inte när motorn dras runt, däremot så hostar den till lite försiktigt. jag tycker ju att den borde hoppa igång och gå som en kratta åtminstånde när 4 av 6 spridare öppnar...

ska ut i kylan igen och försöka med lite fulknep...
Medlem 2641
Björnsson

Postby Björnsson » 2011-03-24 21:40

Problemet- är förmodligen löst, startade idag med lite friska spridare och rätt tändinställning. jäkla gött vrål, hehe. ;)
Medlem 2641
Björnsson

Return to Original