Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Oljud på 3:ans växel och blinkers

Oljud på 3:ans växel och blinkers

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Oljud på 3:ans växel och blinkers

Postby deluxe » 2007-03-13 21:49

Jaha då var det dags igen.. hehe. Jag har precis berättat i \" showroomet\" att motor o växellåda på min bil e tipptopp, när den idag i en uppförsbacke plötsligt börjar tjuta o sjunga på 3:ans växel.

Den låter helt normal, tyst och fint på dom andra växlarna.

Nu är ju inte världens undergång för jag var o hämta en m41:a idag. men orginal är orginal och fundera på att lämna in den på rep när jag satt i m41:an, men är det bara ett lager som är på väg o kasta in handduken eller är de nått värre?

Det låter bara när man gasar inte när man motorbromsar.

Sen har vi nästa problem.. blinkersen blinkar bara lite \"då och då\" och ibland inte alls när man slår på dem. Är det reläet eller mekanismen som sitter på styrstången som e kass då?

Stort tack på förhand

/Henke
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby Rogge » 2007-03-13 22:27

blinkersen kan vara oxid på säkringen, det va det på en polares 142, lite mässingsborste, kontakt spray o nya säkringar gjorde susen! annars kan dte ju va blinkreläet med.
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby Daniel » 2007-03-14 01:23

Om både fram och bak/höger och vänster \"bara blinkar ibland\" så är det väl något sådant. Är den en specifik blinker så är det mycket troligt dålig jord kring själva lampinsaten.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby deluxe » 2007-03-14 06:21

Ok. Det är båda blinkersen som krånglar.

Jag fick hela armaturen med blinkerspak, rattlås, och overdrivespak när jag köpte lådan. så ja kan ju plocka blinkersenheten därifrån oxå , Se om det gör nån skillnad.

Tack för tipsen

/Henke
Volvo 145 deLuxe 71:a (finbilen),
Volvo Duett-Roadster (nyaste projektet) i full gång.

Plötsligt börjar ja tycka att mina stötfångare ser löjligt små ut.. suget efter att byta mot en -74:a börjar bli stort nu...

Image]
deluxe

Postby jonte » 2007-03-14 11:07

det är nog relät som har sagt upp sig :?
jonte

Return to Original