Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • schyssta vibrationer i bilen...

schyssta vibrationer i bilen...

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

schyssta vibrationer i bilen...

Postby Sigge » 2011-06-15 19:20

Hej.
Jag har fått skumma vibrationer i min pärla 142-72, 3petars bw35. De blir som värst mellan 60-80 med kulmen på 75-80.
Knut korsen (alla 3) verkar vara stabila utan glapp och stödlagret ser ok ut visuellt och visst kläm och känn....
Inbillar mig att det kommer mest från mitten och ut mot vänster sida. Det ljud som uppstår vid start är ett "Gnissel-aktigt" metalljud (ej bromsbackarna mot skivan) vid acceleration. Tystnar vid 20kmh ungefär.
Men vibrerar sedan upp till 80pinn ca.....
Har lyft upp bakhjulen och de snurrar tyst och lätt på båda sidorna, och inget glapp i bakre korsen som jag nådde :P .

Kan det vara bakaxeln som gett upp helt plötsligt( från en dag till en annan)
Klumpen är iofs lite blöt mot medbringaren.
Går det att fylla på olja och "täta pluggen" som också verkar läcka lite. Eller är det någon sorts packbox som gått?

Om jag nu byter bakaxeln..
Vet någon vilken/vilka årsmodeller och automataxlar som passar "bult on" med likadan utväxling.
Behöver det vara från en automat?
Har nämligen korn på en 74:a´s automataxel som verkar tät (torr iaf) ,men är osäker om den kommer att passa?

Tacksam för svar..... men även ideér och förslag :D .

//Sigge
Sigge

Re: schyssta vibrationer i bilen...

Postby fretchi » 2011-06-15 22:42

Bakaxeln är densamme, oavsett manuell eller automat. Bakaxlar avsedda för M41 lådan har dock aningens lägre utväxling.

Du har inte fipplat med kardanen så att du delat den vid splinesen och satt tillbaka den fel så att korsen inte linjerar?
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby skanke » 2011-06-16 09:06

När det handlar om vibrationer av typen du beskriver så kommer de ofta från kardan.
Även om du inte känner något glapp så kan det vara så att någon (oftast den bakre) knuten kärvar.
För att kolla detta måste du lossa kardanen så att du kan vrida och känna att knutarna inte kärvar eller hugger. Börja med att lossa kardanens bakre medbringare då det som sagt oftast är de bakre knutarna som genererar problem.
Knutarna skall löpa relativt lätt, ett visst motstånd är ok, men dom får inte kärva eller hugga fast. Gör dom det måste dom bytas.

Som redan nämnts så var försiktig när det gäller kardan. Dela inte på den vid splinesen såvida du inte märkt upp exakt hur det satt. Detta eftersom främre och bakre biten har balanserats tillsammans. Detsamma gäller vid byte av knutar. Märk upp hur medbringare och axlar sitter i förhållande till varandra.
skanke

Postby Kristinefors » 2011-06-16 10:12

Hej !
Kolla upp bromsarna , kan vara så att de ibland
inte går fria , detta på grund av gamla bromsslangar ,
de åldras och blir som ventiler , släpper alltså inte
oljan fram och tillbaka , fick detta problem i min Volvo ,
bytte slangar och allt blev frid och fröjd ,
Olof-Västerås ,
Kristinefors

Postby Sigge » 2011-06-16 19:06

Hmm..
Har haft bilen i 16år. Aldrig bytt något med kardan eller knutkors...
Bromsoken är "renoverade med 240kolvar" som glider fint.. Slangarna har inga inre sprickor och flödar fint.

Mäh...
Tycker att sista axeln är lite sned/ojämn. typ en svag..böj (böjen verkar vara 10-20cm, svårt att säga precist) strax innan sista korset.
Upplever det som att den svajar lite vid "handrotation" av axeln.

Kan det ha uppkommit av sig själv?? eller har det uppkommit av att något har "fastnat" inuti bakaxeln och lådan har vridit axeln lite.
Bus burnout växte jag ifrån när bensinen kostade 7,65litern. så den har startats med normalitet under ägotiden.
Kan iofs ha varit en "böj" hela tiden, lyfter inte upp och kikar på en bil som går felfritt i 16år.

Skanke: ska kolla på knutarna idag. Återkommer. Det är ju inte någon större peng att byta dem och stödlager iaf.

Fretchi: Är bakaxlarna samma på alla bilar inom 140 serien?
I ärlighetens namn är jag inte så insatti olika växellådor och dess namn, hur ska man kunna utesluta/ få relevant info om en bakaxel som köps ex. på skrot då de inte har uppgifter på bilens växellåda kvar?
Information finns säkert här att läsa om hur, men jag kan inte hitta/ eller förstå :oops:

//Sigge
Sigge

Postby fretchi » 2011-06-16 19:40

Dela kardan är inga problemas. Det felet man oftast gör är att man återmonterar axelns halvor utan att kontrollera att korsen är monterade korrekt "i linje". Ju mer böjd en knut är desto mer kommer det utgående varvtalet oscillera. Monterar man då ett till kors som är förskjutet 90 grader i rotationsriktningen kommer de två knutarna ta ut varandra.

Oj, offtopic! Tillbaka!

Jo som jag förstått det ska själva axeln vara densamma. Det kan skilja på handbromsdetaljer och kanske annat smått, Men i det stora hela, så är det samma.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby skanke » 2011-06-17 08:52

Är kardanaxeln böjd är det inte bra.

Ligger kastet på ett par tiondels millimeter är det okej, men ligger det över det så kan det bli problem=vibrationer. Är det så mycket att man ser det när man ligger under bilen och vrider på axeln så är det troligen mer än ett par tiondelar.
skanke

Return to Original